نشانه‌های اختلال هیستریونیک بهمراه تست این اختلال
نشانه‌های اختلال هیستریونیک بهمراه تست این اختلال

بسیاری از افراد هیستریونیک مهارت‌های اجتماعی خوبی دارند، اما از این مهارت‌ها برای اداره‌ی دیگران استفاده می‌کنند تا بتوانند مرکز توجه آن‌ها قرار بگیرند.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی (به انگلیسی: Histrionic personality disorder) تحریک پذیر و هیجانی‌اند و رفتاری پررنگ و لعاب، نمایشی و برونگرایانه دارند. اما علی‌رغم رفتار متظاهرانه و پر زرق و برقی که دارند، اغلب نمی‌توانند دلبستگی عمیقی را به مدت طولانی حفظ کنند.
اختلال شخصیت هیستریونیک (HPD) یک وضعیت سلامت روانی است که با احساسات ناپایدار، تصویر مخدوش از خود و تمایل شدید به توجه مشخص می‌شود. افراد مبتلا به HPD اغلب برای جلب توجه رفتاری چشمگیر یا نامناسب دارند.
این بیماران، خود را همتای برترین ستاره‌های سینما می‌دانند و همواره ستاره متظاهر مجلس بوده، و با دلربایی، جذابیت‌های ظاهری، و اغواگری و عشوه‌گری می‌کوشند در کانون توجه باشند. آنان هیجان‌ها و روابطی پرشور، ولی در عین حال سطحی و پیوسته در حال تغییر دارند.
 بطور مثال آنان با فخر فروشی دربارهٔ داشتن سهام سازمان‌های بزرگ یا مهارت‌های ورزشی یا هنری، می‌کوشند توجه دیگران را به خود جلب کنند. علایق و نگرش‌های آنان به سهولت تحت تأثیر دیگران یا نقشی که هم‌اکنون ایفا می‌کنند، قرار می‌گیرد. آنان به سرعت، روابط صمیمانه پرشوری را برقرار می‌کنند، ولی به سرعت خسته شده و احساس می‌کنند که قدرشناسی کافی از آنان به عمل نیامده است.

نشانه‌های اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک 
 شخصی که به این اختلال مبتلاست احتمالا: ناراحت است، مگر اینکه مرکز توجه دیگران باشد.
لباس تحریک‌آمیزی پوشیده یا رفتار اغواکننده‌ای را به نمایش می‌گذارد.
احساساتش به‌سرعت تغییر می‌کنند.
خیلی نمایشی رفتار می‌کند، انگار که در مقابل تماشاچیان تئاتر اجرا می‌کند. احساسات و رفتار‌های اغراق‌شده از خود نشان می‌دهد، اما همچنان صمیمیتی در رفتارش نیست.
بیش‌ازحد به ظاهر خود اهمیت می‌دهد.
مدام به دنبال تأیید دیگران است.
گول می‌خورد و به‌راحتی تحت تأثیر دیگران قرار می‌گیرد.
بیش‌از‌حد به انتقاد یا عدم‌تأیید حساس است.
تحمل سرخوردگی را ندارد و به‌راحتی از روزمرگی خسته می‌شود، اغلب پروژه‌ها را نیمه‌کاره رها می‌کند و از پروژه‌ای به پروژه‌ی دیگر می‌رود.
پیش از عمل فکر نمی‌کند.
عجولانه تصمیم گیری می‌کند.
خودخواه است و به‌ندرت به دیگران توجه می‌کند.
در حفظ روابطش مشکل دارد و در برخورد با دیگران اغلب دروغین یا بی‌مایه به‌نظر می‌رسد.
برای جلب توجه دیگران تهدید یا حتی اقدام به خودکشی می‌کند.

تست اختلال شخصیت هیستریونیک
این تست اختلال شخصیت هیستریونیک (HPD) برای بررسی اینکه آیا ممکن است علائم اختلال شخصیت هیستریونیک را داشته باشید طراحی شده است. حدود ۳ درصد از بزرگسالان در طول زندگی خود به اختلال شخصیت هیستریونیک مبتلا خواهند شد. 
به خاطر داشته باشید که نتایج تست اختلال شخصیت هیستریونیک، تشخیص نیست. فقط یک پزشک یا متخصص سلامت روان می‌تواند آن را ارائه دهد. با این حال، اگر نگرانی دارید، نتایج را با پزشک یا متخصص سلامت روان در میان بگذارید.تست روانشناسی 
دستورالعمل تست: به سوالات زیر با بله یا خیر پاسخ دهید.۱. آیا وقتی در مرکز توجه نیستید احساس ناراحتی می‌کنید؟• درست • نادرست۲. آیا غالباً به شیوه‌های بیش از حد اغواگرانه رفتار می‌کنید یا لباس می‌پوشید یا با مردم برخورد می‌کنید؟• درست • نادرست۳. آیا دیگران احساس می‌کنند که شما بیش از حد احساساتی و نمایشی هستید؟• درست • نادرست۴. آیا نسبت به انتقاد بیش از حد حساس هستید؟• درست نادرست
۵. آیا دائماً شکست‌های شخصی را به گردن دیگران می‌اندازید؟• درست • نادرست۶. آیا نیاز دائمی به تایید و اطمینان دارید؟• درست • نادرست۷. آیا متوجه شده اید که روابط شما به آن اندازه که فکر می‌کردید نزدیک نبوده است؟• درست • نادرست۸. آیا دیگران شما را فردی سطحی می‌بینند؟• درست • نادرست
جواب تست اختلال شخصیت هیستریونیک
آزمون اختلال شخصیت هیستریونیک از ۰ تا ۸ نمره گذاری شده است. هر گزینه درست ۱ و نادرست ۰ امتیاز دارد. هر چه امتیاز به ۸ نزدیکتر باشد، علائم HPD بیشتر آشکار می‌شود. به یاد داشته باشید که فقط یک پزشک یا متخصص سلامت روان می‌تواند HPD را تشخیص دهد.اگر همچنان مشکوک هستید که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، یا دوستان و خانواده شما نگران شما هستند، با یک پزشک یا متخصص سلامت روان صحبت کنید. درمان می‌تواند یک درمان موثر اختلال شخصیت هیستریونیک باشد.
بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال می‌توانند از نظر اجتماعی و در محیط کار عملکرد خوبی داشته باشند، اما آن دسته‌ای که دچار حالات شدید این اختلال هستند، ممکن است با مشکلات زیادی در زندگی روزمره‌ی خود مواجه شوند.
اگرچه پیشگیری از اختلال شخصیت نمایشی امکان‌پذیر نیست، اما درمان آن باعث می‌شود فرد مستعد ابتلا به این اختلال، راه‌های سازنده‌تری برای مقابله با موقعیت‌های مختلف فرابگیرد.

منبع: جعبه ابزار ذهنی بیتوته/ ﺳﺎﯾﮑﻮﻣﺘﺮﯾﺴﺖ/ راه نور/ ویکی پدیا