تفاوت تاثیر ویتامین D ۲ و D ۳ بر بدن
تفاوت تاثیر ویتامین D ۲ و D ۳ بر بدن

ویتامین D ۲ تأثیر نامطلوبی بر سلامت انسان دارد در حالی که ویتامین D ۳ می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با عفونت‌ها مبارزه کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من  ویتامین D، جذب فسفر و کلسیم را از روده‌ها افزایش داده که منجر به کاهش دفع آن‌ها از کلیه‌ها می‌شود. این ویتامین به رشد بدن نیز کمک می‌کند. ویتامین D شامل خانواده بزرگی از مغذی‌ها شامل D۱، D۲، D۳، D۴ و D۵ است. این ویتامین‌ها محلول در چربی هستند به این معنا که اضافی آن‌ها از بدن دفع نشده و ذخیره می‌شود. انواع رایج ویتامین D در بدن ما ویتامین D۲ و D۳ هستند. انواع ویتامین D برای بدن بسیار ضروری است با این وجود ۹۰ درصد مردم جهان از کمبود آن رنج می‌برند. از منابع غذایی دارای ویتامین D می‌توان به ماهی سالمون، غلات، پنیر، جگر، قارچ و شیر‌ها و آبمیوه‌های غنی شده اشاره کرد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می‌تواند بخش زیادی از نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند. با انجام آزمایش خون می‌توان میزان ویتامین D در بدن را مشخص کرد.
ویتامین D۲ و D۳ تفاوت‌های ساختاری و عملکردی زیادی با یکدیگر دارند. اولین تفاوت آن‌ها وقتی آشکار می‌شود که بعد از جذب توسط خون به کبد رسیده و با روش‌های متفاوتی در کبد می مانند. هر دو به‌طور مؤثری در جریان خون جذب می‌شوند، اما کبد آن‌ها را متفاوت متابولیز می‌کند. هر دو ویتامین را در بدن بعد از متابولیزه شدن در کبد به نام کلسیفدیول می‌شناسیم. در یک مقدار مساوی از هر دو ویتامین، ویتامین D۳ سطح کلسیفدیول بدن را به میزان دوبرابر بیشتر از ویتامین D۲ افزایش می‌دهد. به همین خاطر است که پزشکان توصیه می‌کنند ویتامین D۳ را به عنوان مکمل مصرفی ویتامین D انتخاب کنیم.
تفاوت دوم ویتامین D۳ با ویتامین D۲ در منابع آن هاست. منابع غذایی شامل D۳ از نوع حیوانی است پس افراد گیاهخوار باید از مکمل آن برای رفع نیاز بدن خود استفاده کنند. منابع ویتامین D۲ از نوع گیاهی است. تاثیر بر بدن، نیمه عمر و ماندگاری نیز از تفاوت‌های دیگر این دو دسته ویتامین از خانواده ویتامین D هستند.
در تحقیقات علمی جدیدی که با همکاری مشترک دانشگاه سوری و برایتون انجام شد، تفاوت‌های دیگری بین این دو نوع ویتامین مشخص شد. نتایج حاکی از آن است که ویتامین D۲ تأثیر نامطلوبی بر سلامت انسان دارد در حالی که ویتامین D۳ می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با عفونت‌ها مبارزه کند، همچنین می‌تواند در برابر بیماری‌های ویروسی مانند کووید-۱۹ نیز تاثیرگزار باشد.
محققان در این مطالعه بررسی خود را بر تاثیر مکمل دارویی ویتامین‌های D۳ و D۲ در افرادی که آن را در یک دوره ۱۲ هفته‌ای مصرف کردند متمرکز نمودند. نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان داد این دو نوع ویتامین بر بدن تاثیر یکسانی ندارند. ویتامین D۳ اولین خط دفاعی در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها که همان سیستم ایمنی بدن است را تقویت می‌کند. این کار با تحریک سیستم سیگنال دهی اینترفرون نوع I توسط ویتامین D۳ انجام می‌شود. این موضوع بر اهمیت مصرف ویتامین D۳ به صورت مکمل یا از طریق مواد غذایی غنی از این ویتامین به خصوص در فصول سرد سال می‌افزاید.
بسیاری از مردم جهان با توجه به رواج آپارتمان نشینی دسترسی مناسبی به نور خورشید ندارند در حالی که موثرترین راه برای دریافت ویتامین D۳ در معرض نور خورشید قرار گرفتن است. این موضوع یکی از دلایل شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا نیز شده است. بعد از تماس با نور خورشید و یا قرار گیری در معرض اشعه ماوراء بنفش مصنوعی UVB در پوست ویتامین D۳ تولید می‌شود.
این مطالعه به روشنی نشان داد ویتامین D۲ و ویتامین D۳ تاثیر یکسانی بر فعالیت ژن در انسان ندارند.
منبع: خبرگزاری علم و فناوری