اگزما و درمان آن در طب نوین و سنتی+فیلم
اگزما و درمان آن در طب نوین و سنتی+فیلم

اگزماجوش‌های ریز و تاول روی بدن همراه با خارش است که در هر سنی ایجاد می‌شود و درمان آن مدت‌ها طول می‌کشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،اگزما یکی از بیماری‌ها و آسیب‌های شایع پوستی در جهان می‌باشد، که انواع مختلفی دارد. این بیماری به طور معمول باعث خارش، التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن ناحیه آسیب دیده، در هر سنی می‌شود.

اگزما چیست؟
اگزما از بیماری‌های شایع پوستی است که باعث خشک شدن پوست، خارش و قرمزی آن می‌شود. 
این بیماری ممکن است به صورت بثورات جلدی بسیار خفیف که بسیار سریع از بین می‌رود یا زخم‌های شدید با دوره طولانی‌تر باشد. بثورات پوستی غالبا با خارش همراه هستند.
 از بین بردن خارش پوست از اهداف اصلی درمان این بیماری به شمار می‌آید.
درماتیت پوستی از بیماری‌های شایع در نیوزلند است که از هر سه نفر، یک نفر آن‌ها را درگیر می‌کند که بیشتر این افراد جوانان نیوزلندی هستند. همچنین ۱۵ درصد کودکان نیوزلندی نیز به اگزما، مبتلا می‌شوند.
اگزما 
این نوع حساسیت پوستی در انگلیسی درماتیت پوستی نیز نامیده می‌شود، که یک بیماری التهابی، همراه با خارش و سوزش پوست و گاهی ضایعات پوستی سفت هم می‌باشد.
اگزما در چه دورانی از زندگی رخ می‌دهد؟
این بیماری پوستی، در همه دوران زندگی می‌تواند رخ دهد، اما به طور معمول در دوران کودکی در سال اول زندگی رخ می‌دهد. درماتیت معمولا در کودکان تا دوران نوجوانی بهبود پیدا می‌کند، اما اگر بیماری شدید باشد، ممکن است تا بزرگسالی ادامه پیدا کند.
حساسیت پوستی
حساسیت پوستی که به آلرژی پوستی نیز معروف است، این درماتیت در نتیجه تماس پوست با ماده حساسیت زا ایجاد می‌شود. بثورات جلدی قرمز و خارش داری که همراه با تاول و برجستگی‌های کوچکی است در روی پوست ظاهر می‌شود. بثورات پوستی ایجاد شده در نتیجه، پاسخ سیستم ایمنی بدن به ماده حساسیت زا، ظاهر می‌شوند.
اگزما واگیردار است؟

اگزما از بیماری‌های واگیردار نیست، یعنی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. ولی پوست مبتلا به اگزما، در برابر بیماری‌های عفونی مانند: زگیل و تبخال، بسیار آسیب پذیر است. این بیماری نوعی درماتیت است و در افرادی که آلرژی‌های از جمله: تب یونجه و آسم دارند امکان مبتلا شدن به اگزما بیشتر است.
دلایل ابتلا به اگزما
آلرژی می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود.
حساسیت به موادی از جمله: گرده گل، مواد غذایی، حیوانات خانگی و … نیز باعث بیماری اگزما می‌شوند.
تماس فیزیکی با مواد شیمیایی، رنگ‌ها و پارچه‌هایی که ممکن است فرد به آن‌ها حساسیت داشته باشد نیز در ایجاد این بیماری دخیل هستند. بثورات جلدی که در نتیجه این بیماری ایجاد می‌شوند، درماتیت نام دارند.
دلایل ابتلا به اگزما
عوامل ژنتیکی و ارثی می‌توانند در ایجاد بیماری اگزما نقش داشته باشند.
اختلال در عملکرد سیستم ایمنی باعث ایجاد بثورات پوستی به عنوان پاسخ التهابی ناخواسته می‌شود.
خشکی پوست در اثر عوامل شیمیایی یا محیطی، حساسیت پوستی را افزایش می‌دهد.
برخی از مواد یا شرایط به نام عوامل محرک می‌توانند باعث تشدید اگزما شوند:
محرک‌هایی وجود دارد که باعث تشدید اگزما می‌شوند، از جمله این مواد: شوینده‌های شیمیایی، گرما، تعریق زیاد، استرس و اضطراب، خشکی پوست، عفونت پوستی، صابون‌ها، کپک‌ها، گرد و غبار و همچنین گرده گل‌ها می‌باشند.
مراجعه به دکتر اگزما باعث می‌شود که به راحتی دلیل ایجاد اگزما مشخص شود و عواملی که باعث حساسیت پوستی در فرد می‌شوند، شناسایی شوند.
علائم و نشانه‌های اگزما
 درماتیت پوستی معمولا از پوست صورت شروع می‌شود و سپس به دست و پا منتقل می‌شود. افراد نوجوان بثوراتی را در آرنج و زانوی خود مشاهده می‌کنند، ولی در بزرگسالان دست و پا‌ها بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
علائم عمومی اگزما
خارش در پوست که برای افراد بسیار اذیت‌کننده می‌باشد و باعث ایجاد زخم و عفونت‌های پوستی می‌شود.
دانه دانه شدن پوست که ناشی از تاول‌های وزیکولی ایجاد شده است.
قرمزی که بر اثر رگ‌های خونی پوست و جریان اضافی خون در پوست ایجاد می‌شود.
پوسته پوسته شدن پوست حاوی بثورات
ضخیم و خشن شدن قسمت‌هایی از پوست
درمان اگزما
هدف تمام درمان‌های مورد استفاده برای این بیماری، کنترل یا از بین بردن خارش پوست می‌باشد که در صورت عدم درمان، عفونت‌های پوستی ایجاد می‌کند. اگر اگزما حالت خفیفی داشته باشد، برای کنترل آن باید از عوامل تحریک‌کننده پوست اجتناب شود، از مرطوب‌کننده و نرم‌کننده‌های پوستی استفاده شود، در اسرع وقت با دیدن بثورات یا خارش‌های پوستی به پزشک متخصص پوست، مراجعه کنید.
دارو‌های اگزما
توجه داشته باشید، تمام دارو‌هایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود باید توسط متخصص پوست تجویز شوند، زیرا فقط متخصص پوست و مو می‌تواند نوع اگزما و درمان مرتبط با آن را تشخیص دهد.
استفاده از پماد و کرم‌های کورتیکواستروئیدی در کاهش خارش و قرمزی بیماری موثر است. این پماد باید به صورت یک لایه نازک بر روی پوست قرار داده شود، به دلیل اینکه در مقدار زیاد لایه پوست را نازک می‌کند. بهترین زمان مصرف پماد بعد از استحمام می‌باشد، زیرا به راحتی جذب پوست می‌شود. این دارو به صورت خوراکی نیز تجویز می‌شود.
پوست آسیب‌دیده و ترک‌خورده به راحتی به وسیله، باکتری و قارچ‌ها آلوده می‌شود، باکتری استافیلوکوکوس اورئوس لکه‌های چرکی و پوسته‌های زرد را روی پوست ایجاد می‌کند که باعث عفونت باکتریایی می‌شوند. استفاده از دارو‌های آنتی بیوتیکی به درمان این عفونت کمک می‌کند.
در درمان اگزما‌های شدید از اشعه درمانی با استفاده از اشعه ماورا بنفش، استفاده می‌شود. در این روش فرد مبتلا به مدت چند دقیقه و دو تا سه بار در طول هفته در معرض اشعه UVA / UVB قرار می‌گیرد، این دوره درمانی ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد.
رژیم درمانی نیز از درمان‌های پیشنهادی برای درمان اگزما است، ولی این درمان برای موثر نیست. 
درمان اگزما در طب سنتی 
دکتر خیراندیش معتقد است اگر اگزما خارش دارد و با برشستشو خنک می‌شود نشان دهنده اگزمای صفراوی است بنابراین درمان آن خوردن سرکه انگبین و حجامت عام است.
اما اگر اگزمای سوداوی باشد، سرکه انگبین زرشک بخورد یعنی به جای سرکه، آب زرشک بریزید و حجامت موضعی انجام شود یعنی، روی ناحیه اگزما را خراش آرام بزنند.
درمان ساده ترش، خوراک مداوم یک دوره ۴۰ روزه انار هست.
درمان قطعی اگزما
علاوه بر دارو‌هایی که متخصص پوست برای درمان درماتیت شما تجویز می‌کند، برای درمان قطعی اگزما، باید اقدامات زیر انجام شود:
حداقل دو بار در طول روز از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
کرم و پماد ضد خارش را به ناحیه آسیب‌دیده پوست مالش دهید.
ناحیه آسیب دیده را خارش ندهید و آن را باد بزنید.
با آب ولرم حمام کنید.
از صابون‌های حمام، بدون بو و رنگ استفاده کنید.
پیشگیری از اگزما
رعایت موارد زیر می‌تواند در جلوگیری از اگزما یا تشدید آن موثر باشد:
استفاده از مرطوب‌کننده پوست در طول روز، حتی در صورت نداشتن علائم بیماری، زیرا استفاده از مرطوب‌کننده بعد از استحمام باعث می‌شود که رطوبت پوست شما حفظ شود.
استفاده از روغن‌های مناسب و مرطوب‌کننده در آب حمام، برای افرادی که دارای پوست خشک و مستعد اگزما هستند.
استفاده از مرطوب کننده‌های مختلف موجود در بازار، با صلاحدید متخصص بیماری‌های پوست برای جلوگیری از ایجاد حساسیت پوستی لازم است.
استفاده از لباس‌های نخی و پنبه‌ای، استفاده از صابون‌های ضد باکتریایی، استفاده از آب ولرم و دوش کوتاه مدت، ماساژ آرام پوست بدن و استفاده از حوله نرم، پرهیز از خوردن غذا‌های آلرژی زا نیز در جلوگیری از حساسیت پوستی موثر است.
عدم استفاده مستقیم از حلال‌های ضدعفونی‌کننده، پرهیز از قرار گرفتن مستقیم در برابر گرما، سرما و نور خورشید، استفاده از مرطوب‌کننده در زمستان و تابستان در بهبود بیماری کمک کننده است.
استفاده از دستکش یا بانداژ کردن محل زخم و بثورات در افراد مبتلا به حساسیت پوستی برای جلوگیری از خارش پوست، توصیه می‌شود. همچنین کوتاهی ناخن‌ها هم از موارد ضروری به شمار می‌آید.
بیماری اگزما، یک نوع بیماری پوستی شایع در سراسر جهان است که می‌تواند در تمام نواحی پوست بدن ظاهر شود. این بیماری انواع مختلفی دارد که نوع آن بستگی به تماس فیزیکی با مواد آلرژی‌زا یا حساسیت‌های فردی دارد. همه افراد در هر سنی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، ولی نوع خفیف آن بعد از سال‌ها با درمان‌های صحیح و به موقع ممکن است که از بین برود. بعضی از انواع آن فقط قابل کنترل هستند.
بهترین راه برای درمان درماتیت، تشخیص به موقع آن و آغاز دوره درمان است. پس اگر در بدن خود احساس خارش و سوزش دارید، در اولین فرصت به دکتر متخصص پوست آنلاین مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید:کاهش حساسیت غذایی با درمان زودهنگام اگزما
به هیچ عنوان، خودسرانه دارو مصرف نکنید، زیرا ممکن است مصرف داروی اشتباه، بثورات پوستی شما را شدید‌تر کرده و راه درمان را مشکل کند. متخصص پوست با توجه به تجربه خود در این زمینه، نوع درماتیت را تشخیص داده و متناسب با آن، برای شما دارو تجویز می‌کند.
 
نسخه طبیب یارقلی برای درمان اگزما در طب سنتی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 
منابع: پذیرش ۲۴، اکسیر حیات