تخته گاز خودرو‌های برقی برای مقرون به صرفه شدن!
تخته گاز خودرو‌های برقی برای مقرون به صرفه شدن!

مهم ترین عامل برای مقرون به صرفه شدن و محبوب شدن خودروهای برقی ، طول عمر باتری و مدت زمان شارژ آن است، به همین دلیل محققان ژاپنی در تلاش برای تولید نسل جدید باتری برای خوردوهای برقی هستند.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، در حال حاضر بیشتر مواد کاتدی مورد استفاده در باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی، اکسید‌های لایه‌ای هستند که بیش از ۶۰ درصد از فلزات واسطه را از نیکل تشکیل می‌دهند. استفاده از اکسید لایه‌ای غنی از نیکل به دلیل چگالی انرژی بالای آن در ایمن کردن مسافت پیموده شده یک وسیله نقلیه الکتریکی سودمند است، اما استفاده از آن به دلیل بی ثباتی در عرضه و تقاضای مواد خام نیکل محدود شده است.
به عنوان یک جایگزین، محققان روی مواد کاتد اسپینل که از منگنز به عنوان عنصر اصلی استفاده می‌کند، تمرکز کردند، با توجه به اینکه منگنز با قیمت حدود ۱۷.۱ برابر نیکل در بازار بین المللی نقطه‌ای معامله می‌شود.در این رابطه، مؤسسه علم و فناوری کره (KIST) اعلام کرد: تیم تحقیقاتی دکتر جیهیون هونگ (Jihyun Hong) در مرکز تحقیقات مواد انرژی، علت کاهش سریع طول عمر را شناسایی کرده اند که یک مشکل مزمن منگنز با ظرفیت بالا است. این تیم روی افزایش چشمگیر امکان تجاری سازی باتری‌های لیتیومی با مواد کاتد منگنز به عنوان باتری‌های نسل بعدی خودرو‌های الکتریکی کار کردند.مواد کاتد اسپینل مبتنی بر منگنز از نظر تئوری می‌توانند انرژی را با چگالی بالا قابل مقایسه با مواد کاتدی تجاری مبتنی بر نیکل ذخیره کنند. با در نظر گرفتن قیمت مواد خام فلزی، چگالی انرژی به ازای هر قیمت برای کاتد اسپینل مبتنی بر منگنز می‌تواند ۲.۸ برابر کاتد‌های مبتنی بر نیکل باشد. به گزارش سیناپرس، با این حال هنگام استفاده از باتری با ظرفیت کامل، کاهش سریع طول عمر مشاهده می‌شود. در نتیجه، عملاً تنها حدود ۷۵ درصد از ارزش نظری را می‌توان ذخیره کرد.به گفته محققان مشخص شده است که منگنز سه ظرفیتی (Mn۳+) که در طی فرآیند شارژ و تخلیه مواد کاتد اسپینل مبتنی بر منگنز تشکیل می‌شود، ساختار کریستالی ماده را مخدوش کرده و منجر به خروج منگنز به الکترولیت و در نهایت باعث کاهش طول عمر می‌شود. در نتیجه مواد کاتد بیشتر در تحقیقات بر سرکوب تشکیل منگنز سه ظرفیتی متمرکز شده است.برخلاف نظریه‌های رایج آکادمیک، تیم دکتر هونگ اخیراً کشف کردند که مواد کاتدی ویژگی‌های طول عمر بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند، حتی زمانی که منگنز سه ظرفیتی تشکیل می‌شود منوط بر اینکه محدوده ولتاژ باتری تنظیم شود. از طریق آنالیز‌های کامل، برای اولین بار مشخص شد که واکنش جانبی در سطح مشترک بین ماده کاتد و الکترولیت در طول فرآیند شارژ و دشارژ مکرر علت کاهش طول عمر است.تیم تحقیقاتی همچنین یک استراتژی کلیدی برای بهبود چشمگیر طول عمر مواد مبتنی بر منگنز با تثبیت رابط کاتد-الکترولیت ارائه کرد. این بهبود منجر به بالاترین قابلیت حفظ ظرفیت و نرخ در بین عملکرد مواد کاتد اسپینل مبتنی بر منگنز به طور همزمان با استفاده از واکنش‌های اکسیداسیون و کاهش نیکل و منگنز می‌شود.دکتر هونگ در پایان گفت: از طریق این تحقیق، روش جدیدی را برای تجاری سازی مواد کاتدی پر انرژی مبتنی بر منگنز ارائه کردیم که کاتالیزوری برای گسترش وسایل نقلیه الکتریکی خواهد بود. وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه و صنعت بر روی استفاده از فناوری تثبیت رابط مواد کاتدی مبتنی بر نیکل که قابلیت‌های زیادی را دربر دارد، برای مواد کاتدی نسل جدید منگنز تمرکز کنند، انتظار می‌رود که شرکت‌های کره‌ای در صنعت خودروسازی بتوانند سطح بالاتری از رقابت را در آینده حفظ کنند.این مطلب در وبگاه newswise منتشر شده است.