عوارض چای سبز که نمی‌دانستید!
عوارض چای سبز که نمی‌دانستید!

چای سبز به‌ عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها، فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما چای سبز ممکن است عواضی هم داشته باشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، چای سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد و می‌تواند موجب کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی شود. با این حال مانند هر ماده غذایی دیگر، در مصرف چای سبز نباید زیاده‌روی کنید.
چای سبز بعنوان چای سالم از گیاه “کاملیا سیننسیس” گرفته می‌شود. “اپی گالوکاتچین گالات EGCG “(آنتی‌اکسیدان ضد سرطانی) یک ترکیب موجود در چای سبز است که به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. با این حال، مصرف زیاد چای سبز می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

به عنوان مثال از جمله عوارض چای سبز برای زنان می‌توان به پوکی استخوان و ایجاد خطر در دوران بارداری اشاره کرد. مصرف بیش از اندازه چای سبز در آقایان نیز خطرساز است و موجب کاهش یا عدم باروری می‌شود. همچنین چای سبز اثر برخی داروها را کاهش می‌دهد یا خنثی می‌کند.
بیشتر بخوانید: نوشیدنی های مفید چربی سوز

نوشیدن زیاد چای سبز عوارض جانبی دارد. که برخی از آنها عبارتند از: :
باعث کم خونی و کمبود آهن می‌شود/  “دکتر ماتام ویجی کومار” ، استادیار ایالت پن، توضیح می‌دهد که یک کاتچین خاص در چای سبز به نام  EGCG (اپی گالوکاتچین گالات)، به آهن متصل می‌شود. که این امر کارایی EGCG را به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی کاهش می‌دهد و مانع جذب آهن می‌شود.

همچنین به افراد مبتلا به IBD (بیماری التهابی روده) توصیه می‌شودکه هنگام مصرف مکمل‌های آهن، چای سبز مصرف نکنند.
کافئین موجود در آن با برخی داروها تداخل دارد /کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است. به همین دلیل است که یک فنجان چای سبز به شما احساس شادابی و انرژی می‌دهد. اما داروهای خاصی مانند سایمتیدین، آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سیپروفلوکساسین، انوکساسین (پنترکس)، تروافلوکساسین (ترووان)، اسپارفلوکساسین (زاگام)، نورفلوکساسین (چیبروکسین، نوروکسین)، گرپافلوکساسین (راکسار)، فلوکونازول، داروهای بیهوشی مانند میدازولام و قرص‌های ضد بارداری از تجزیه کافئین در بدن جلوگیری می‌کنند. در نتیجه، کافئین همچنان در بدن وجود دارد و باعث عصبانیت، بی‌قراری، افزایش ضربان قلب و در برخی موارد آریتمی (نامنظم بودن ضربان قلب) می‌شود.
بیشتر بخوانید: بهترین روش استفاده از چای سبز برای لاغری
دانشمندان دریافتند که فرادی که لیتیوم دارند نیز باید از مصرف چای سبز خودداری کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین K موجود در چای سبز، اثرات وارفارین (داروی ضد انعقاد خون) را مهار می‌کند. ممکن است باعث هیپوکالمی و تشنج شود هیپوکالمی با سطوح پایین پتاسیم در خون مشخص می‌شود.
در مطالعه‌ای که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، گفته شده که کافئین اثربخشی داروهای درمان صرع را کاهش می‌دهد. برخی از یافته‌های دیگر گزارش می‌دهند که مصرف زیاد کافئین در افراد مبتلا به صرع باعث افزایش تعداد دفعات تشنج در آنها می‌شود.
ممکن است برای کبد سمی باشد / ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و استفراغ شود/ ممکن است عملکرد تیروئید را مختل کند/ 
ممکن است باعث ضعف استخوان شود/ مصرف بیشتر چای سبز باعث کاهش تراکم استخوانی و کاهش میزان مواد معدنی موجود در استخوان می‌شود./  باعث اضطراب و بی خوابی می‌شود/ باعث سوزش معده می‌شود و ممکن است باعث ناراحتی و درد در معده شود/ باعث تکرر ادرار شود ( البته دوزهای پایین‌تر چای سبز ممکن است به کاهش بیماری‌های ادراری کمک کند.) باعث ناباروری در مردان می‌شود/ باعث ایجاد لکه روی دندان‌ها می‌شود.
بهتر است مصرف چای سبز خود را به ۲ تا ۳ فنجان در روز محدود کنید. همچنین، از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم در هر میلی‌لیتر کافئین تجاوز نکنید.برای زنان، چای سبز فوق العاده مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که زنانی که چای سبز مصرف می‌کنند شانس ابتلا به سرطان سینه را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند. علاوه براین، باعث درمان بیماری‌های عروقی و پیشگیری از سرطان تخمدان می‌شود. مصرف بیش از حد چای سبز برای خانم‌ها، ممکن است باعث مشکلات ناباروری شود.
چه کسانی نبایند چای سبز بنوشند؟
از نوشیدن چای سبز خودداری کنید اگر: باردار هستید. تحت درمان با وارفارین هستید (یا هر داروی دیگری مصرف می‌کنید). مشکلات مثانه دارید و یا مبتلا به سرطان مثانه هستید. مشکلات گوارشی دارید. قصد دارید تا یک ساعت دیگر بخوابید.
منبع: مجله سلامتی دکتر کرمانی