مثبت گرایی سمی را کنترل کنید
مثبت گرایی سمی را کنترل کنید

مثبت گرایی سمی اغلب نگرشی نامحسوس است. چه‌بسا همهٔ ما در مقاطعی به دام چنین نگرشی افتاده باشیم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بسیاری از افراد در طول زندگی خود منفی گرا هستند و به همه چیز با دید شک و تردید نگاه می‌کنند، در مقابل گروهی نیز دچار مثبت گرایی مفرط و به همه چیز خوشبین هستند. هردوی این شرایط می‌تواند تصمیمات آن‌ها را دچار مشکل کند و این افراد را در زندگی را با دشواری مواجه نماید.

گروهی از افراد در زندگی خود نسبت به همه چیز دید مثبت دارند و به همین دلیل خطرات پیش روی خود را جدی نمی‌گیرند. شرایط مثبت گرایی افراطی یا سمی از این باور ناشی می‌شود که یک فرد، به رغم درد عاطفی یا موقعیت چالش برانگیز همچنان خود را موظف می‌داند که باید یک دیدگاه مثبتی اتخاذ کند. این افراد از نظر ذهنی احساساتی را که شاد نیستند، انکار می کنند و برایشان اعتبار قائل نیستند و اصولا به مشکلات خود مشروعیت نمی‌دهند.
این افراد در هنگام برخورد با مشکلات و چالش‌های زندگی می‌گویند اشکالی ندارد، شرایط می‌توانست به مراتب بدتر از این باشد و با این فلسفه، مشکلات را جدی نمی‌گیرند در حالی که این رفتار می‌تواند تبعاتی بسیار جدی در زندگی شخصی و خانوادگی آن‌ها داشته باشد.
مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در این خصوص نشان داده اند که سرکوب احساسات می‌تواند در دراز مدت منجر به افزایش استرس، اضطراب و افسردگی شود.
روان شناسان توصیه می‌کنند که در هنگام رویارویی با مشکلات جدی، به احساسات خود برچسب خوب یا بد نزنید. در عوض توصیه می‌کنند با بررسی جنبه‌های مختلف شرایط پیش آمده، تشخیص دهید که ناراحتی، عصبانیت یا نا امیدی در برهه‌هایی از زندگی اشکالی ندارد و به یاد داشته باشید که عواطف مثبت و منفی تاریخ انقضا دارند و در نهایت از بین خواهند رفت.
منبع: sciencefocus