نگاهی به سبک زندگی فاطمه(س) و حضرت علی(ع)
نگاهی به سبک زندگی فاطمه(س) و حضرت علی(ع)

یک کارشناس مذهبی، درمورد زوایای مختلف سبک زندگی حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) با وجود تمامی مصائب و سختی‌هایی که داشتند، توضیحاتی داد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، زندگی حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) سراسر درس است و ورق زدن آن می‌تواند راهگشای خوبی برای تمامی افراد به ویژه زوجین باشد.
بیشتر بخوانید: پرهیز از رسم‌های غلط در زندگی
یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین درس‌های زندگی مشترک حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع)، سبک زندگی این دو معصوم (ع) است؛ به طوری که آن‌ها زندگی را آسان می‌گرفتند و از احترام و تکریم یکدیگر غفلت نمی‌کردند و نتیجه آن، تربیت فرزندانی شد که خورشید آسمان ولایت و امامت هستند.حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی، کارشناس مذهبی، درمورد ویژگی‌های شخصیتی و سبک زندگی حضرت زهرا (س) بیان کرد: زندگی حضرت زهرا (س) و سبک زندگی بسیار ارزشمند ایشان و حضرت علی (ع) دارای زوایای بسیار ماندگاری است که می‌تواند تضمین کننده سعادتمندی انسان‌ها در طول تاریخ باشد و درواقع، اصولی که در سبک زندگی فاطمی دیده شده بر چند محور اصلی استوار است.
اول، موضوع احترام متقابل میان زن و شوهر است که ضامن حلاوت و اعتماد به نفس میان زن و شوهر‌ها در زندگی است؛ به طوری که وقتی به زندگی حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که زندگی این دو بزرگوار مرفه نیست، اما آن قدر محترمانه و ارزشمند پیش رفته است که وقتی برخی از کوفیان، سی سال پس از شهادت حضرت زهرا (س)، حضرت امیر مومنان (ع) را دیدند، متوجه شدند که حضرت (ع) محاسنشان را خضاب نکرده بودند و به همین دلیل، یکی از افراد به حضرت امیرمومنان (ع) گفت: یا ابالحسن (ع)! چرا محاسنتان را خضاب نمی‌کنید؟ حضرت (ع) فرمودند که مگر نمی‌دانی؟ من عزادار همسر جوانم، حضرت زهرا (س) هستم.به گفته این کارشناس مذهبی، حضرت علی (ع) پس از گذشتن سی سال از شهادت حضرت صدیقه اطهر (س)، اظهار عزاداری برای همسر گرامی شان می‌کردند و این نشان دهنده حرمت گذاری‌ها و احترام متقابلی بوده است که میان این دو معصوم (ع) وجود داشته است.
حجت الاسلام علم الهدی تصریح کرد: یکی دیگر از محور‌های زندگانی حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) این است که وقتی حضرت (ع) در کنار بستر دختر پیامبر اکرم (ص) آمدند، به ایشان گفتند که یک درخواستی از من داشته باش تا کاری انجام دهم که حضرت زهرا (س) در پاسخ فرمودند: علی جان! من از خدای خودم حیا می‌کنم که از تو چیزی درخواست کنم که شاید در توان و قدرت تو نباشد و این نکته بسیار مهمی است که مطالبات حضرت زهرا (س) از همسر گرامی شان، حضرت علی (ع) تعریف شده است. برخلاف برخی از خانواده‌ها که مطالبات اضافی از یکدیگر دارند و این موضوع، پیامد‌های منفی به همراه دارد. او با اشاره به تربیت صحیح فرزندان حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) گفت: تربیت فرزند از دیگر محور‌های زندگی حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) است که دختر پیامبر (ص)، فرزندان خود را به درستی تربیت کردند؛ به طوری که حضرت زینب (س) با وجود سن کم، مادری کردن را یاد گرفتند و از امامت دفاع کردند و این نشان می‌دهد حضرت زهرا (س) به حدی زیبا، اصول زندگی را به فرزندان خود یاد دادند که هر یک از آن ها، خورشیدی در مسیر هدایت و سعادتمندی مردم شدند. حجت الاسلام علم الهدی ادامه داد: عبادت و بندگی حضرت زهرا (س) یکی دیگر از زوایای مهم زندگی ایشان است؛ به طوری که وقتی ایشان وارد زندگی امیر مومنان (ع) شدند و تازه ازدواج کرده بودند پدر بزرگوارشان برای دیدن ایشان و حضرت علی (ع) وارد منزل آن‌ها شدند و از حضرت (ع) پرسیدند که زهرا را چگونه یافتی؟ و وقتی حضرت علی (ع) می‌خواستند زندگی سه روزه خود را برای پیامبر اکرم (ص) ترجمه و تفسیر و بیان کنند، فرمودند: کمک کار ارزشمندی برای طاعت خداوند است. یعنی حضرت زهرا (س) کمک کار امیر مومنان (ع) برای اطاعت و بندگی پروردگار متعال بودند و این نکته بسیار ارزشمند و مهمی است.این کارشناس مذهبی افزود: همکاری حضرت زهرا (س) در اقتصاد خانواده از دیگر زوایای مهم زندگی ایشان است؛ به طوری که دختر پیامبر اکرم (ص) مطالبات خاصی از حضرت علی (ع) نداشتند. زیرا معتقد بودند که حضرت (ع) شاهد و ناظر بر امکانات داخل منزل هستند. از اینرو، حضرت زهرا (س) نمی‌خواستند که هیچ زمانی، عرق شرم امیر مومنان (ع) را بر جبین ایشان ببینند و به همین دلیل، فرمودند که من از خدای خود حیا می‌کنم که از حضرت علی (ع) چیزی بخواهم و به ایشان می‌فرمودند که شاید شما امکان انجام دادن آن را نداشته باشید و این همراهی حضرت زهرا (س) با امیر مومنان (ع) در مدیریت اقتصادی را نشان می‌دهد
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان