نگران نباشید، تب در کودکان فقط تا ۵ سالگی ممکن است سبب تشنج شود + فیلم
نگران نباشید، تب در کودکان فقط تا ۵ سالگی ممکن است سبب تشنج شود + فیلم

در مجموع بیماری تب و تشنج خوش خیم بوده و عاقبت خوبی دارد. پس از ترخیص از بیمارستان معمولا نیازی به استفاده از دارو‌های ضد تشنج برای پیشگیری از تکرار تب و تشنج نیست.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، تب و تشنج یک بیماری عمدتا با عاقبت بد نبوده و بین سنین ۶ ماه تا۶۰ ماهگی اتفاق میفتد. علت تب کودک معمولا عفونت های تنفسی، عفونت گوش و بعضی ویروس­ها هستند. علت تشنج حساسیت مغز به تب و شرایط التهابی است. زمانی از لفظ تب و تشنج استفاده میکنیم که عفونت یا آسیب مغز علت این وضعیت نبوده باشد و اختلال الکترولیت­های بدن نیز موجود نبوده و قبلا هم شخص تشنج بدون تب نداشته باشد.
انواع تشنج:
تشنج به ۲ نوع ساده (تشنج کمتر از ۱۰دقیقه طول کشیده باشد، یک سمت بدن درگیر نباشد و بیش از یکبار در طی آن بیماری تب­دار اتفاق نیفتاده باشد) و نوع پیچیده (بیش از ۱۰ دقیقه، یک سمت بدن یا بیش از یکبار) تقسیم بندی میشود.
اهمیت بیماری:
از آنجایی که عفونت­های مغزی ازجمله مننژیت می­توانند در تشخیص افتراقی بیماری تب و تشنج باشند، بلافاصله کودک باید در بیمارستان بستری شده و ضمن کنترل تشنج و بررسی علت تب، درصورت شک به عفونت مغزی باید بذل مایع نخاعی و آنالیز آن انجام شود.
درمان و پیشگیری:
در مجموع بیماری تب و تشنج جدی نیست و  معمولا نیازی به استفاده از دارو برای پیشگیری از آن نیست مگر اینکه تشنج  قبل طول کشیده باشد و یا مکررا اتفاق افتاده باشد که دراین صورت برای مدت کوتاهی (چند ماه) از داروی ضد تشنج استفاده میشود.
توصیه میشود به هنگام تب دراین کودکان از داروی تب بر استفاده شود. شیاف دیازپام در صورت بروز تشنج برای کودک استفاده می­گردد.
معمولا تب و تشنج شانس ابتلا به بیماری صرع را در آینده افزایش نمی دهد.
شانس تکرار تب وتشنج در صورت سابقه مثبت خانوادگی برای تب و تشنج، سن زیر ۱۸ماه و تشنج با تب پایین و همچنین فاصله کم بین تب و تشنج افزایش می یابد. منبع سایت دکترتو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی