روش های طعم دار کردن سویا
روش های طعم دار کردن سویا

سویا جایگزین مناسبی برای گوشت است اما بیشتر خانواده‌ها از طعم و مزه آن خوش‌شان نمی‌آید بنابراین باید بدانیم چگونه سویا را بپزیم و مزه‌ دار کنیم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، اغلب افراد سویا را جانشینی برای گوشت می‌دانند. علاوه بر اینکه سویا به عنوان یک پروتئین گیاهی می‌تواند جانشین مناسبی برای گوشت باشد، می‌توان آن را با گوشت نیز مخلوط کرد. سویا به تنهایی از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و به نسبت گوشت قرمز بسیار سالم‌تر است.
بیشتر بخوانید: مصرف سویا مفید است یا مضر ؟
گیاه خواران، در اغلب خوراک هایشان از سویا استفاده می‌کنند. سویا به دو شکل فله و بسته بندی عرضه می‌شود که بهتر است از نوع بسته بندی آن استفاده کنید چرا که می‌توانید از سلامت و استاندارد بودن آن مطمئن باشید. اگر شما هم دلتان می‌خواهد از سویا استفاده کنید، اما چندان طرفدار طعم آن نیستید با ما همراه باشید تا روش خوش طعم کردن سویا را به شما بگوییم.

برای خوشمزه کردن سویا به نکته هاى زیر دقت کنید:
هیچ‌گاه سویا را با آب سرد نشویید. همیشه برای شستن سویا آن را با آب‌جوش بشویید یا آن که آن را در آب در حال جوش بریزید و بعد از کمی جوشیدن آن را آبکش کنید.
بیش از یک‌بار، آب سویا را عوض نکنید. بعضی از افراد قبل از پخت سویا آن را داخل آب‌جوش خیس و چندین بار آبش را عوض می‌کنند. بهتر است برای حفظ طعم سویا آب آن را بیش از یک‌بار عوض نکنید.
سویا را نچلانید. بعضی‌ها عادت دارند بعد از شستن سویا آن را می‌فشارند تا آب اضافه آن گرفته شود، اما در واقع با این کار مواد خوشمزه و مقوی سویا را دور می‌ریزند. برای از بین بردن آب اضافه سویا آن را آبکش و کمی صبر کنید تا آب اضافه اش به شکل طبیعی خارج شود.
روش های آماده کردن سویا
روش اول
ابتدا سویا را در مقدار لازم آب گرم خیس کنید و یکی دو بار آب آن را عوض کنید. وقتی سویا نرم شد، آن را در صافى بریزید تا آب آن کاملا گرفته شود سپس در ظرفى پیاز رنده شده را سرخ کنید و به آن ادویه نمک و رب گو جه فرنگى را اضافه کنید، حالا سویا را داخل آن بریزید و تفت دهید.در این مرحله ۲ قاشق غذا خورى آبغوره را نیز به مواد اضافه کنید اندکى صبر کرده و یک استکان آب به این مخلوط اضافه کنید حالا درب ظرف را بگذارید تا با حرارت ملایم به مدت ۵ دقیقه بپزد. حالا سویاى شما مزه دار شده است. این را به ماکارونى یا خوراک مى توانید اضافه کنید.

روش دوم
سویا را به مدت ۱۰ دقیقه با آب‌پرتقال یا نارنج مزه‌دار کنید.
در ظرفی پیاز رنده شده را سرخ و به آن ادویه، نمک و رب گوجه فرنگی اضافه کنید. حالا سویا را داخل آن بریزید و تفت دهید. در این مرحله دو قاشق غذاخوری آب‌غوره را نیز به مواد اضافه کنید.
پس از اندکی صبر، یک استکان آب به این مخلوط اضافه کنید. حالا در ظرف را بگذارید تا با حرارت ملایم به مدت ۵ دقیقه بپزد.
حالا سویای شما مزه‌دار شده است و آن را می‌توانید به ماکارونی یا خوراک اضافه کنید.

روش سوم
برای آماده کردن سویا مقداری پیاز را رنده کنید و داخل روغن زیتون یا کره تفت دهید.
به آن مقداری پودر سیر، نمک، زعفران، فلفل، زردچوبه و رب گوجه فرنگی اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن سویای آبکش شده را به آن بیفزایید و خوب تفت دهید.
اندکی آب‌غوره به مواد اضافه و صبر کنید تا به خورد سویا برود.
یک فنجان آب‌جوش به مواد اضافه کنید و در ظرف را ببندید و اجازه دهید سویا بپزد. می‌توانید مقداری ریحان تازه و آویشن هم به سویا بیفزایید.