کشف گونه ناشناخته‌ای از پروانه‌ها که در قطب زندگی می‌کنند
کشف گونه ناشناخته‌ای از پروانه‌ها که در قطب زندگی می‌کنند

محققان به تازگی یک زیرگونه جدید از پروانه قطب شمال که منحصراً در منطقه یاکوتیا زندگی می‌کند، کشف کردند. این گونه پروانه‌ها پیش از این شناسایی نشده بود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، نوعی پروانه ناشناخته قطبی به تازگی توسط محققان دانشگاه‌های دولتی تومسک و آلتای مورد مطالعه قرار گرفت. روز چهارشنبه سرویس مطبوعاتی دانشگاه تومسک در این رابطه به رسانه‌ها گفت: اکتشافاتی از این دست به دگرگونی محیط در قطب شمال اشاره دارد.پیش از این، رومن یاکولف، حشره شناس دانشگاه‌های تومسک و آلتای و دکترای علوم زیستی گفته بود که کشف هر زیرگونه جدید در گروه پروانه‌های قطب شمال یک موضوع بسیار مهم است که به تغییرات اقلیمی اشاره دارد.
این دانشمند حشره شناس در رابطه با کشف فوق گفت: زیرگونه پروانه شمالی که قبلاً شناخته شده نبود، در قسمت بالایی رشته کوه آرگا تاس یافت شد. این زیرگونه تفاوت خارجی آشکاری با سایر نمایندگان قطب شمال آپولو داشته و در عین حال تفاوت‌های ژنتیکی قابل توجهی دارد.
وی در ادامه توضیحاتش افزود: ما شرح گونه‌ها و جانوران قطب شمال را به رومن شاولوف، طبیعت شناس آماتور یاکوتسک، که دهه هاست در مورد طبیعت شمال مطالعه می‌کند، تقدیم کرده ایم. ما این پروانه و زیرگونه جدید را به نام او یعنی Parnassius Arcticus Shavlovi نام گذاری کرده ایم.
گفتنی است این گونه نادر را طبیعت شناس و مسافری از لیپتسک یوری باخائف پیدا کرده است. او سال هاست که به مطالعه طبیعت قطب شمال می‌پردازد و مقاصدی دورافتاده و کاملا ناشناخته را برای مطالعات خود انتخاب می‌کند.

این پروانه جدید یعنی Parnassius arcticus یک گونه منحصر به فرد و شمالی است که فقط در قطب شمال و بخش شمال شرقی یاکوتیا زندگی می‌کند. این پروانه از نوع پروانه‌های تک خوار است که فقط از یک گیاه تغذیه می‌کنند.
به گفته محققان، جانوران ساکن قطب شمال به گرم شدن هوا بسیار حساس هستند، بنابراین دانشمندان از این گروه‌های جانوری به عنوان یک شاخص تغییرات آب و هوایی استفاده می‌کنند. داده‌های بنیادی جدید به دست آمده در طول این تحقیق به عنوان نقطه شروعی برای مطالعه چگونگی شکل گیری فون‌های شمالی و نظارت بر دگرگونی محیط قطب شمال استفاده می‌شود.

مطالعات زیرگونه جدید تحت پروژه تغییرات جهانی زمین آب و هوا، اکولوژی، و کیفیت زندگی انجام شد که دانشگاه دولتی تومسک با حمایت برنامه فدرال و اولویت ۲۰۳۰ اجرا می‌شود.
منبع: tass