زوال زودرس با غذاهای فرآوری شده
زوال زودرس با غذاهای فرآوری شده

با تغییر سبک زندگی در دنیای مدرن، غذاهای فرآوری شده نقش مهمی در زندگی ما پیدا کرده‌اند و این مواد غذایی معمولا سالم نیستند و ضررهای زیادی برای سلامت جسم دارند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، اگر سبک زندگی شما به نحوی است که امکان تهیه و پخت غذاهای تازه ندارید، چاره‌ای ندارید جز اینکه گاهی اوقات از غذاهای نیمه‌آماده استفاده کنید. اما سعی کنید مصرف بعضی از غذاهای فرآوری شده را  به حداقل برساند تا سالم بمانید.
 
به گفته محققان، چیپس، پیتزا، و کلوچه‌ها خوشمزه هستند، اما رژیم غذایی مملو از غذا‌های فوق فرآوری شده مانند این‌ها ممکن است در ابتلا به زوال مغز دخیل باشند.
 
بیشتر بخوانید: راههای پیشگیری از زوال مغز
 
غذا‌های فوق فرآوری شده دارای مقدار زیادی مواد افزودنی و ناسالم مانند شکر، نمک، چربی، رنگ‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده هستند. به عنوان مثال می‌توان به وعده‌های غذایی منجمد، نوشابه‌ها، هات داگ و غذا‌های سرد، فست فود، کلوچه‌های بسته بندی شده، کیک‌ها و تنقلات شور اشاره کرد.
 
این غذا‌ها با افزایش خطر بیماری قلبی، سندرم متابولیک و چاقی مرتبط هستند.
 
اکنون، دانشمندان در برزیل آن‌ها را با خطر بیشتر کاهش قدرت مغز مرتبط کرده اند.
 

 
«ناتالیا گومز گونکالز»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه سائوپائولو، می‌گوید: «زوال شناختی می‌تواند نتیجه ضایعات رگ‌های ریز در مغز، کاهش حجم مغز یا حتی التهاب سیستمیک ناشی از مصرف غذا‌های فوق‌العاده فرآوری‌شده باشد».
 
گونکالز گفت: «انتخاب رژیم غذایی یک روش قدرتمند برای کمک به عملکرد سالم مغز است.»
 
وی گفت: «میانسالی دوره مهمی از زندگی برای اتخاذ اقدامات پیشگیرانه از طریق تغییرات شیوه زندگی است، زیرا انتخاب‌هایی که در این سن انجام می‌دهیم بر سال‌های بعدتر ما تأثیر می‌گذارد.»
 
وی در ادامه افزود: «این بدان معنا نیست که حتی اگر افراد مسن شیوه زندگی سالم‌تری را اتخاذ کنند، نتیجه نمی‌گیرند.»
 
برای این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به حدود ۱۱۰۰۰ زن و مرد را با میانگین سنی ۵۲ سال جمع آوری کردند.
 
گونکالز گفت: «در طول یک دوره پیگیری متوسط هشت ساله، شرکت کنندگانی که بیش از ۲۰ درصد از کالری‌های روزانه شأن را از غذا‌های فوق فرآوری شده دریافت می‌کردند، ۲۸ درصد زوال شناختی کلی شأن سریع‌تر بود و کاهش عملکرد اجرایی شأن هم ۲۵ درصد سریع‌تر بود. این ارتباط برای بزرگسالان ۳۵ تا ۵۹ ساله در مقایسه با بزرگسالان مسن‌تر از ۵۹ سال قوی‌تر بود.»
 

 
به گفته گونکالز، «عملکرد اجرایی مربوط به توانایی ما در برنامه ریزی و اجرای اهداف است و شناخت کلی ترکیبی از همه حوزه‌های شناختی از جمله عملکرد اجرایی، تسلط کلامی و حافظه است؛ بنابراین کاهش عملکرد شناختی می‌تواند در کار‌های روزمره ما اختلال ایجاد کند.»
 
برای تأیید اینکه آیا مصرف زیاد غذا‌های فوق العاده فراوری شده واقعاً به طور مستقیم به مغز آسیب می‌رساند، مطالعه بیشتری لازم است.