همه چیز درباره آزمون gre (جی آر ای) – موسسه زبان کوییک
همه چیز درباره آزمون gre (جی آر ای) – موسسه زبان کوییک
معمولاً آن دسته از دانشجویانی که قصد دارند در یکی از معتبرترین و بزرگ ترین دانشگاه های خارج از کشور به ادامۀ تحصیل مشغول شوند با آزمون gre آشنایی دارند.

معمولاً آن دسته از دانشجویانی که قصد دارند در یکی از معتبرترین و بزرگ ترین دانشگاه های خارج از کشور به ادامۀ تحصیل مشغول شوند با آزمون gre آشنایی دارند. این آزمون جهت سنجش دانش و اطلاعات علمی دانشجویانی که از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده اند برگزار می شود تا سطح علمی آنان را برای ورود به مقاطع بالاتر مورد ارزیابی قرار دهد.
با توجه به اینکه برخی از دانشگاه های بسیار معتبر و شناخته شده با تعداد عظیمی از دانشجویان متقاضی روبرو هستند با برگزاری این آزمون آن دسته از دانشجویانی را که نمرۀ قبولی کسب می کنند و از صلاحیت علمی بالایی برخوردار هستند جهت ادامۀ تحصیل پذیرش می کنند. آزمون جی ار ای یک آزمون بسیار مهم و معتبر است که دانش تخصصی و عمومی دانشجو را در رشتۀ تحصیلی مورد نظر مورد ارزیابی قرار می دهد. در ادامۀ این مطلب با ما همراه باشید تا جزئیات دقیق تر این آزمون را در اختیار شما قرار دهیم.

آزمون gre چیست؟

کلمۀ gre مخفف شدۀ عبارت Graduate Record Examinations است و مؤسسۀ ETC این آزمون را برگزار می کند. این مؤسسه آزمون gre را «هوشمندانه ترین روش برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی و مدارس کسب و کار» تعریف کرده است. طبق این تعریف برای ورود دانشجویان مقطع کارشناسی به مقاطع بالاتر باید پیش از ورود دانش آن ها سطح علمی و دانششان مورد ارزیابی قرار بگیرد تا بتوانند به مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری وارد شوند و به همین دلیل لازم است تا از این فیلتر ورودی بگذرند.
دانشگاه های برخی از کشورها مانند کانادا و آمریکا به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که دارند این آزمون را جزء مهم ترین معیارهای خود برای قبولی دانشجویان قرار می دهند. از نظر دانشجویانی که در این آزمون شرکت کرده اند میزان سختی آزمون gre با آزمون های آیلتس و تافل هم سطح است.

آزمون gre

انواع آزمون gre

آزمون gre با دو عنوان مختلف GRE GENERAL و GRE SUBJECT برگزار می شود. محتوای سنجشی که در این دو آزمون مورد ارزیابی قرار می گیرد با هم متفاوت است و نحوۀ برگزاری آن ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید باید قبل از ثبت نام، آمادگی لازم را کسب کنید. ما در موسسه کوییک با ساله ها تجربه موفق در زمینه برگزاری کلاس های آمادگی آزمون GRE در کنار شما هستیم.  شما می توانید با همگام شدن با دوره های ما در کمترین زمان ممکنه برای این آزمون آماده شوید.

آزمون GRE SUBJECT

آزمون جی ار ای سابجکت آزمونی است که دانش دانشجویان را در رابطه با مفاهیم و محتواهای آکادمیک ارزیابی می کند و نمرۀ آن از ۲۰۰ تا ۹۹۰ است. این آزمون به صورت کاغذی و کتبی برگزار شده و تنها چند مرکز مخصوص و در تاریخ های معلوم آن را برگزار می کنند. این آزمون ۳ بار در هر سال برگزار می شود و تاریخ برگزاری آن اکتبر، نوامبر و فوریه است.
دانشجویانی که در این آزمون شرکت می کنند خود را از سایر دانشجویان متمایز کرده و در فضای رقابتی تنگاتنگی که برای پذیرش در برخی از دانشگاه ها وجود دارد، شانس قبولی خود را بالا می برند.
آزمون gre سابجکت برای رشته های شیمی و بیوشیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روانشناسی برگزار می شود.

آزمون GRE GENERAL

آزمون جی ار ای اصلی که شهرت بیشتری دارد آزمون gre جنرال است. این آزمون دارای سه بخش مختلف و اصلی است که دانشجویان باید بتوانند در هر بخش نمرۀ قبولی آن را اخذ کرده و در نهایت در آزمون نمرۀ قبولی را کسب کنند. مهم ترین بخش هایی که در این آزمون مورد ارزیابی قرار می گیرد و ساختار این آزمون را تشکیل می دهد بخش های ریاضیات، نگارش تحلیلی و واژگان است.
آزمون gre جنرال به دو صورت کاغذی و کامپیوتری برگزاری می شود و سازمان سنجش آموزش کشور برگزار کنندۀ این آزمون است. در ادامه بابا بخش های مختلف آزمون جی ار ای جنرال بیشتر آشنا می شوید.

بخش QUANTITATIVE (استدلال کمی و ریاضیات)

این بخش از آزمون gre معمولاً زیاد سخت نیست و سؤالاتی که در آن مطرح می شود بیشتر از دروسی هستند که در مقطع دبیرستان آموزش داده می شوند. سرفصل های این بخش بیشتر شامل دروس جبر، تجزیه و تحلیل و هندسه است. اگر کسی ریاضیات پایۀ قوی داشته باشد و نمرۀ او در این درس در دبیرستان و دانشگاه خوب بوده باشد به راحتی می تواند این سؤالات را پاسخ دهد.
برای پشت سر گذاشتن سؤالات این قسمت به دقت و سرعت عمل بسیار بالایی نیاز است. برای پاسخ گویی به سؤالات این بخش ۳۵ دقیقه زمان نیاز در اختیار داوطلبان است و آن ها باید و باید به ۲ سری سؤال ۲۵ تایی پاسخ دهند. سؤالاتی که برای این بخش طراحی می شود در ۴ نوع است. سؤالات نوع اول چند گزینه ای هستند و متقاضی باید تنها یک گزینه را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب کند. در بخش های دیگر سؤالات به گونه ای طراحی می شوند که متقاضی باید یک یا چند پاسخ صحیح را انتخاب کند.

بخش WRITING (بخش نگارش تحلیلی)

اگر متقاضی ادامۀ تحصیلی در مقطع دکتری هستید باید تمرکز زیادی روی سؤالات این بخش داشته باشید. آنچه در این قسمت مورد ارزیابی قرار می گیرد دانش تحلیلی متقاضی است. متقاضیان برای پاسخ به سؤالات این قسمت باید تمرکز بالایی داشته باشند تا بتوانند به پرسش هایی که مطرح می شود پاسخ دهند.
در این بخش از آزمون جی ار ای متقاضی باید در رابطه با دو موضوعی که به او ارائه می شود شروع به نوشتن کند و با استفاده از نگارش صحیح و شیوۀ تحلیل منطقی به بررسی علمی موضوع مورد نظر بپردازد. این بخش از آزمون gre برخلاف آزمون تافل است. در آزمون تافل متقاضی می تواند هر آنچه را که به ذهنش خطور می کند، بنویسد اما در این قسمت با تحلیل درست و اصولی می تواند نمرۀ قبولی کسب کند.
بخش نگارش تحلیلی آزمون جی ار ای شامل دو بخش LSSUE یا موضوع و ARGUMENT یا بحث است که در قسمت اول متقاضی باید در مورد موضوع طرح شده شرح علمی بدهد و در قسمت دوم باید به کمک دانش تخصصی خود اشکالاتی که در متن وجود دارد را بیابد. البته این متن از نظر ظاهر و جمله بندی کاملاً صحیح است.
این بخش از آزمون شامل دو سؤال است که برای هر پرسش ۳۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است و متقاضی ۶۰ دقیقه زمان برای این بخش در اختیار دارد.

آزمون gre

بخش VERBAL (استدلال کیفی و درک زبانی)

این قسمت تقریباً سخت ترین بخش آزمون gre است که دانش زبان متقاضی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. در این بخش سؤالات تست چهار گزینه ای و پنج گزینه ای مطرح می شود که قدرت تحلیل او را در پاسخ دادن به سؤالات می سنجد. این بخش شامل دو دسته پرسش ۲۰ تایی است که باید متقاضی در مدت زمان ۶۰ دقیقه به آن ها پاسخ دهد.
در این بخش از آزمون تمرکز اصلی سنجش و تحلیل قوای ارزیابی، تحلیل مطالب، قدرت درک مطلب بین واژه ها، قدرت درک مطلب بین محتواهای مختلف ارائه شده و آنالیز ارتباط بین قسمت های متفاوت متقاضی است. در واقع در این بخش تسلط متقاوضی بر مبحث زبان مورد ارزیابی قرار می گیرد و سؤالات نمرۀ منفی ندارند.
سؤالات این بخش با عنوان های Text Complation (تکمیل متن)، Sentence Equivalence (معدل جمله) و Reading Comprehension (درک مطلب) طرح می شوند و متقاضی باید به آن ها پاسخ دهد.

نمرۀ قبولی در آزمون gre

دانشگاه های مختلف در رشته های گوناگون نمرۀ متفاوتی را برای پذیرش دانشجویان در نظر می گیرند و هر متقاضی باید با توجه به دانشگاه و رشتۀ مورد نظر خود برای کسب نمرۀ قبولی در این آزمون تلاش کند.
معمولاً دانشگاه ها نمرۀ بالای ۳۲۰ را که میانگینی از نمرات بخش های مختلف آزمون است به عنوان نمرۀ قبولی در نظر می گیرند. نمرات آزمون به سه بخش تقسیم می شود که بخش ریاضیات نمرۀ ۱۷۰ تا ۱۳۰ و بخش درک واژگان از ۱۷۰ تا ۱۳۰ و در بخش نوشتار تحلیلی شامل ۶ نمره است. مجموع این نمرات از ۲۶۰ تا ۳۴۰ را شامل می شود که کسب نمرۀ ۳۲۰ کار چندان آسانی به نظر نمی رسد.
برخی از دانشگاه ها مثل دانشگاه هاروارد نمرۀ ۱۶۵ برای دو بخش ریاضیات و درک واژگان و نمرۀ بالاتر از ۵ را برای بخش نوشتار تحلیلی برای پذیرش دانشجو قبول می کنند.

نحوۀ ثبت نام در آزمون gre

برای ثبت در آزمون gre لازم است تا وارد وب سایت ETC شده و پس از ایجاد اکانت شخصی مراحل ثبت نام را در آزمون طی کنید. در مراحل ثبت نام آزمون دقت کنید که باید اطلاعات شخصی خود را به صورت کامل تکمیل کرده و رشتۀ تحصیلی تان را مشخص کنید. در مراحل ثبت نام باید نام دانشگاه و مکانی که دورۀ کارشناسی خود را در آنجا گذرانده اید را وارد کرده و ۴ دانشگاه و مؤسسه ای که باید نمرۀ زبان شما برایشان ارسال شود را مشخص کنید. اگر تصمیم دارید نمرۀ آزمون شما برای دانشگاه های بیشتری ارسال شود باید هزینۀ مربوط به آن را بپردازید.

 

در آخر…

دانشجویان که قصد دارند در از برخی از دانشگاه های آمریکای شمالی و یا دانشگاه های معتبر در سطح جهانی پذیرش بگیرند باید نمرۀ قبولی در آزمون gre را به دست آورند. مهم ترین نکته ای که در رابطه با این آزمون مطرح می شود این است که سطح این آزمون از آزمون های تافل و آیلتس بالاتر است و تمرکز اصلی آن بررسی سطح دانش دانشجویان است.

دانشجویانی که بتوانند به پرسش های ریاضی به زبان انگلیسی پاسخ دهند و یا به راحتی با زبان انگلیسی به خواندن و نوشتن بپردازند بدون شک می توانند به تمام سؤالات این آزمون به درستی پاسخ دهند. متقاضیانی که تمایل دارند در آزمون gre شرکت کنند باید اطلاع داشته باشند که این آزمون به دو شکل مختلف برگزار می شود و هنگام ثبت باید مشخص کنند که تمایل دارند در کدام آزمون حضور داشته باشند.

برای آمادگی این آزمون می توانید با خیال راخت در دوره هایی که ما در موسسه کوییک برگزار می کنیم شرکت کنید. ما با بهره گیری از بهترین اساتید، به روزترین منابع تدریس و مجرب ترین اساتید می توانیم راه موفقیت را برای شما کوتاه کنیم. پس همین حالا با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و یا فرم مشاوره را پر کنید تا در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس بگیرند.