هیوندای e-Corner، انقلابی بزرگ برای پارک راحت خودرو + فیلم
هیوندای e-Corner، انقلابی بزرگ برای پارک راحت خودرو + فیلم

هیوندای موبیس در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ از سیستم e-Corner و مزایای متعدد آن رونمایی کرد. با پیاده‌سازی سیستم e-Corner هیوندا در خودروی‌ها، در آینده‌ای نه چندان دور پارک دوبل به خاطره‌ها خواهد پیوست.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، هیوندای e-Corner، مجموعه‌ای از امکانات متعدد است که با حذف سیستم تعلیق و پیشرانه استاندارد و جایگزینی آن‌ها با چهار ماژول مستقل متشکل از ترمز سیمی، فرمان سیمی، دمپر و موتور الکتریکی تشکیل شده است. وظیفه کنترل این ۴ ماژول بر عهده ECU ‌خودرو است.
با توجه به اینکه هر ماژول به صورت مستقل عمل می‌کند، موقعیت چرخ‌ها ثابت نیست و می‌توانند آزادانه تا ۹۰ درجه، چه به سمت بیرون و چه به سمت داخل، حرکت کنند. بدین ترتیب خودرو می‌تواند به صورت موازی وارد یک فضای پارک کوچک و تنگ شده یا از آن خارج شود. ماشین مجهز به سیستم e-Corner قابلیت حرکت مشابه خودرو‌های امروزی را دارد، اما وارد فاز جدیدی از انعطاف در رانندگی شده است.

به گفته هیوندای، فناوری e-Corner سطح جدیدی از رانندگی منعطف و تطبیق‌پذیر را به وجود آورده است. البته این فناوری یا تکنولوژی‌های مشابه آن هنوز در هیچ نقطه از جهان به تولید انبوه نرسیده، ولی بدون شک این سیستم می‌تواند به عنوان کلید اصلی در حوزه خودرو‌های برقی و ماشین‌های خودران در نظر گرفته شود. سیستم e-Corner هیوندای در حال حاضر قابلیت چهار نوع حرکت را دارد؛ حرکت خرچنگی، چرخش صفر، چرخش محوری و حرکت قطری.
حرکت خرچنگی
جذاب‌ترین ویژگی سیستم e-Corner حرکت خرچنگی یا همان Crab Move است که برخی آن را به رقص مون لایت مایکل جکسون نیز تشبیه کرده‌اند. این قابلیت به خودرو اجازه می‌دهد به جای حرکت قطری به سمت جلو یا عقب، همانند مهره رُخ در شطرنج به سمت چپ یا راست حرکت کند. این ویژگی با چرخش ۹۰ درجه چرخ‌ها امکان‌پذیر شده و به دلیل تشابه به حرکت خرچنگ در خط مستقیم، به آن حرکت خرچنگی گفته می‌شود.

چرخش صفر
چرخش صفر (Zero Turn) امکان چرخش ۱۸۰ درجه یا ۳۶۰ درجه را به صورت درجا برای خودرو فراهم می‌آورد. چرخش در مساحت دایره‌ای صورت می‌گیرد که قطر آن هم‌اندازه طول خودرو است. خودروسازی ریویان در سال ۲۰۲۱، مشغول کار روی ویژگی مشابهی به نام Tank Turn بود و فورد نیز پتنت مشابهی با این سیستم به ثبت رساند. ولی هیچ‌یک از آن‌ها مانند هیوندای e-Corner پیشرفته و کامل نبودند.
چرخش محوری
قابلیت گردش محوری یا همان Pivot Turn یکی دیگر از ویژگی‌های هیوندای e-Corner است که با زاویه‌دار ساختن ماژول‌های عقب، شعاع گردش را به صورت قابل‌توجهی کاهش داده و پارک عمودی را برای راننده آسان می‌کند. در چرخش محوری، چرخ‌های جلو ثابت مانده و تنها چرخ‌های عقب زاویه‌دار شده و خودرو را می‌چرخانند.
حرکت قطری
هیوندای با معرفی Diagonal Driving نشان داده که چطور چرخش هر چهار چرخ به یک جهت می‌تواند به راننده برای تغییر لاین کمک کند، هرچند که در حال حاضر تغییر لاین چالش خاصی برای رانندگان به حساب نمی‌آید. در حقیقت معرفی حرکت قطری توسط هیوندای درست مثل این است که تسلا بخواهد فرمان خودرو را از نو اختراع کند. مگر اینکه قابلیت‌های بیشتری در آینده بر اساس حرکت قطری تعریف شود؛ بنابراین سه مورد از این چهار ویژگی، بی‌نظیر و فوق‌العاده کاربردی هستند. اما آیا امکان پیاده‌سازی آن‌ها در دنیای واقعی وجود دارد؟
جمع بندی
استفاده از چهار ماژول مستقل برای چهار چرخ می‌تواند قیمت خودرو را به طرز چشمگیری افزایش دهد. با این حال هیوندای قصد دارد فناوری جدید خود را در دسترس عموم سازندگان بگذارد. زمانی که خودروسازان یکی پس از دیگری اقدام به استفاده از این فناوری در محصولات خود کنند، چرخش ۹۰ درجه چرخ‌ها یک اتفاق عادی در خودرو‌ها خواهد بود و در نتیجه می‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.
فناوری هیوندای e-Corner در حال حاضر شامل چهار ویژگی اصلی است که امکان حرکت، جابه‌جایی و چرخش خودرو را به شیوه‌ای مبتکرانه فراهم می‌آورد. این فناوری به لطف چرخ‌هایی حاصل شده که هر یک از موتور جداگانه‌ای استفاده می‌کنند، به‌طور مجزا کنترل می‌شوند و قادر به چرخش تا حداکثر ۹۰ درجه هستند. سیستم e-Corner هیوندای تحول عظیمی در صنعت خودروسازی به حساب می‌آید که رانندگی را بیش از پیش، به یک تجربه عالی و فوق‌العاده تبدیل می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 
منبع:  khabarban.com