کشف یک گونه جدید از گل ارکیده
کشف یک گونه جدید از گل ارکیده

به رغم وجود این گل در پارک‌ها و باغ‌های ژاپن، یک دهه طول کشید تا محققان دانشگاه کوبه تأیید کنند که این گیاه که با نام علمی Spiranthes hachijoensis شناخته می‌شود، یک گونه ناشناخته و جدید است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، دانشمندان ژاپنی گونه جدیدی از گل ارکیده با شکوفه های ظریف و شیشه ای مانند کشف کرده اند که این گیاه صورتی و سفید را در معرض دید همگان قرار می دهد.کنجی سوئتسوگو (Kenji Suetsugu) سرپرست تیم تحقیق از ژاپن در این باره گفت: کشف گونه جدیدی از اسپیرانتس یا گل ارکیده که می‌توان آن را در پارک ها، باغ‌ها و حتی در میان گیاهان گلدانی دید، شگفت‌انگیز بود. او افزود، این گیاه کمیاب نیست و اتفاقا بسیار رایج است و می‌توان آن را در اکثر پارک‌ها یافت.سوئتسوگو که پروفسور گیاه شناسی است در ادامه گفت که برخی از نمونه‌های بررسی شده از گیاهان و باغ‌های گلدانی بودند، از جمله نمونه‌هایی که در دبیرستانی در منطقه مرکزی گیفو ژاپن نگهداری می‌شدند. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: این گل از دیرباز مورد علاقه مردم  و از نظر ظاهری جذاب بوده است و  شکوفه‌های زیبایی دارد که شبیه گل‌های شیشه‌ای هستند.
سوئتسوگو توضیح می‌دهد: این گیاه با شکوفه‌های مارپیچش حتی در قدیمی‌ترین گلچین اشعار ژاپنی مانند شعر‌های مانیوشو در قرن هشتم، ذکر شده است. کشف این نوع جدید Spiranthes که حتی با نام گیسوان زنانه نیز شناخته می‌شود، در مجله تحقیقات گیاهی اعلام شد. گفتنی است که به این دلیل که نمونه‌های زیادی از این گل در جزیره Hachijojima توکیو پیدا شده به آن نام hachijoensis داده شده است.
شرح کامل کشف و جزییات این گل در آخرین شماره مجله تخصصی Plant Research منتشر شده است.
مترجم: مهنوش فلاحی پناه