شایعات در مورد بالون‌های اطلاعاتی و سکوت مقامات کشور‌ها
شایعات در مورد بالون‌های اطلاعاتی و سکوت مقامات کشور‌ها

این مسئله نشان می‌دهد که چگونه رویداد‌های پیچیده جهان و کمبود اطلاعات می‌توانند به سرعت شرایط عالی برای حدس و گمان‌های کنترل نشده و اطلاعات نادرست ایجاد کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، سرنگونی چهار بالون مرموز توسط هواپیماهای جنگی ایالات متحده و بروز اطلاعات نادرست در مورد این اشیای پرنده نشان می دهد که چگونه رویدادهای پیچیده جهان و کمبود اطلاعات می توانند به سرعت شرایط عالی را برای حدس و گمان های کنترل نشده و اطلاعات نادرست ایجاد کنند.

جیم لودز (Jim Ludes) تحلیلگر سابق مرکز دفاع ملی ایالات متحده و مرکز روابط بین الملل در دانشگاه سالو رجینا در این باره گفت: تحقیقاتی انجام خواهد شد و ما اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به دست می‌آوریم، اما تا آن زمان این داستان موقعیتی برای برخی افراد که علاقه‌مند به حدس و گمان یا شایعه پراکنی هستند، ایجاد کرده است. لودز افزود: این حدس و گمان‌ها تا حدی، به دلیل رازداری دولت‌ها و مقامات در توضیح دقیق این موضوع بر می‌گردد.
به گفته او، جو بایدن و دیگر مقامات ارشد واشنگتن در مورد شلیک‌های مکرر که با یک بالون جاسوسی چینی در اوایل ماه جاری آغاز شد، اندکی صحبت کرده اند. در ادامه سه بالون ناشناس دیگر نیز سرنگون شده اند، اما مقامات پنتاگون اعلام کردند که آن‌ها هیچ تهدید امنیتی نداشته اند، اما منشاء یا هدف آن‌ها را فاش نکردند.
پیشتر، بسیاری از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی در ایالات متحده با تئوری‌هایی مبنی بر اینکه رئیس جمهور بایدن از این بالون‌های هوایی به عنوان راهی برای منحرف کردن ذهن آمریکایی‌ها از سایر مسائل مهم‌تر استفاده کرده بود، پرداختند. این نگرانی‌ها شامل مهاجرت، تورم، جنگ در اوکراین و تحقیقات جمهوری خواهان در مورد هانتر بایدن، پسر رئیس جمهور بود.
در حالی که تمرکز ادعا‌ها در سایت‌های حاشیه‌ای محبوب میان آمریکایی‌های راست افراطی بود، شایعات بی اساس و تئوری‌های توطئه در پلتفرم‌های بزرگ‌تری مانند توییتر و فیس‌بوک نیز ظاهر شدند. یکی از محبوب‌ترین نظریه‌ها نشان می‌دهد که کاخ سفید و پنتاگون از دستگاه‌های هوابرد برای منحرف کردن توجه از نشت مواد شیمیایی در اوهایو در اوایل ماه جاری استفاده می‌کنند.
آن حادثه که به دلیل خروج قطار از ریل ایجاد شد، چند روز قبل از سرنگونی جدیدترین بالون رخ داد و به طور گسترده پوشش داده شد. با وجود این ، این موضوع همچنان برترین موضوع جستجو شده در گوگل در روز گذشته باقی ماند که همچنان علاقه عمومی به داستان را نشان داد.
برخی از نظر دهندگان می‌گویند تصمیم بایدن برای صبر کردن تا رسیدن بالون به ساحل شرقی قبل از شلیک آن نشان می‌دهد که او با چین همدست است. در همین حال، برخی دیگر بایدن را به دلیل سرنگونی بالون‌های خارجی که تصور می‌کردند حامل سلاح‌های بیولوژیکی یا تسلیحات هسته‌ای بودند، سرزنش کردند.
بر اساس تحلیلی که SITE Intelligence Group انجام داده، ادعا‌های گمراه کننده در مورد دستگاه‌های هوابرد نیز تهدید‌های خشونت آمیزی را به همراه داشته است. پس از اینکه کاخ سفید گفت که پرواز‌های جاسوسی قبلی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ شناسایی نشدند، مقاله‌ای در سایت‌های راست افراطی منتشر شد که در آن خواستار اعدام مقامات دولت ترامپ شد که ممکن است این اطلاعات را پنهان کرده باشند.
در کنار تئوری‌های توطئه سیاسی، حدس و گمان‌هایی وجود داشت که منشأ اشیاء هوایی را فرازمینی می‌خواند. بر اساس اطلاعات Google Trends، عکس‌های اشیا پرنده ناشناسی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شد و جستجو‌های اینترنتی برای عبارت “UFO” در سراسر جهان افزایش یافت.
در این رابطه ایلان ماسک، مدیرعامل توییتر، تسلا و اسپیس ایکس یکشنبه در توییتی به شوخی گفت: نگران نباشید، فقط تعدادی از دوستانم به ما سر زدند. به گفته کارشناسان، جدای از طنز این موضوع، در حالی که جزئیات ادعا‌های مختلف متفاوت هستند، همه این شایعات دو موضوع اساسی را نشان می‌دهند که شامل: فقدان شواهد کافی و بی اعتمادی شدید مردم به رهبران آمریکا است.
لودز گفت که دولت فدرال باید بین تمایل مردم به دانستن جزئیات و نیاز به رازداری در مورد امنیت ملی و دفاع تعادل برقرار کند. لودز در پایان افزود که این توجیهات به احتمال زیاد نه منتقدان بایدن را راضی می‌کند و نه از انتشار توضیحات گمراه کننده جلوگیری می‌کند.
گفتنی است که چین مدعی شده است که بالونی که در ۴ فوریه مصادف با ۱۵ بهمن سرنگون شده، درگیر تحقیقات هواشناسی بوده است. دیروز نیز وزارت خارجه چین اعلام کرد که در سال گذشته ۱۰ بالون آمریکایی بدون مجوز وارد حریم هوایی چین شده اند.
مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: phys