درمان خانگی حساسیت فصل بهار
درمان خانگی حساسیت فصل بهار

آلرژی فصلی یک وضعیت آزار دهنده اما طبیعی است. این حالت نشان دهنده‌ی حساسیت سیستم ایمنی شما به یک عامل خارجی است.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، آلرژی فصلی نشان دهنده‌ی حساسیت سیستم ایمنی شما به یک عامل خارجی است که می‌تواند بر کیفیت زندگی و حال شما تاثیر بگذارد. علائم آلرژی در زمان‌های خاصی از سال اتفاق میافتد، معمولاً زمانی که درختان، گیاهان و علف‌های هرز ذرات ریز گرده را در هوا آزاد می‌کنند تا گیاهان دیگر را بارور کنند.
از علائم آن می‌توان به خارش گلو، آبریزش بینی، عطسه و سرفه، خشکی پوست دست و صورت و ملتهب شدن چشم‌ها اشاره کرد. 
حساسیت دائمی در هر موقع از سال ممکن است بروز پیدا کند. علائم آن معمولا سرفه، عطسه، آبریزش بینی یا التهاب چشم است.
طی تحقیقات مختلف درباره عامل حساسیت زا در حساسیت‌های فصلی آمده که معمولا گرد و خاک، کپک، مو و شوره حیوانات باعث تشدید آلرژی دائمی می‌شود.

نشانه‌ها و علائم آلرژی فصلی چیست؟اگر شما هر سال در یک تایم مشخصی، علائم سرماخوردگی دارید، احتمال آلرژی فصلی وجود دارد. علائم آلرژی که معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
عطسه/گرفتگی بینی/آب‌ریزش بینی/گرفتگی گوش/خارش بینی و یا گلو/قرمزی و خارش چشم/جاری شدن اشک از چشم
البته اگر کودکان علاوه بر این علائم، علایمی مانند سرفه، خس خس سینه و یا تنگی نفس داشته باشند ممکن است که آلرژی‌هایی داشته باشند که باعث آسم شود.
درمان‌های خانگی
انواع درمان‌های خانگی و اقدامات پیشگیرانه وجود دارد که شما می‌توانید برای کاهش علائم آلرژی خود انجام دهد. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از:
بسته نگه داشتن پنجره‌ها در فصولی که حساسیت شما عود می‌کند.استفاده از فیلترهای ویژه در دریچه‌های تهویه مرکزی که به فیلتر کردن گرده گیاهان از سیستم هوا کمک کند.هر بار پس از ورود به خانه، لباس‌تان را عوض کنید تا هر چه کمتر در معرض مواد حساسیت‌زا قرار بگیرید.هر شب قبل از رفتن به رختخواب دوش بگیرید تا پوست و موی شما از تجمع گرده گیاهان پاک شود.حداقل یک بار در هفته ملافه خود را در آب داغ و صابون بشویید.
بیشتر بدانید؛  ۱۲ توصیه ساده و خانگی برای رفع حساسیت بهاره
یکی از نمونه های درمان خانگی، خوردن عسل محلی است. برخی از متخصصان مواد غذایی طبیعی معتقدند که خوردن عسل مانند واکسن‌های آلرژی، می‌تواند به کاهش آلرژی به گرده کمک کند.اجتناب از دود سیگار که می‌تواند علائم آلرژی را تشدید کند، مهم است.نوشیدن دمنوش‌های گیاهی تهیه شده با خار مریم، شبدر قرمز، گزنه یا بومادران. این ترکیبات گیاهی اثرات ضد التهابی دارند که ممکن است علائم آلرژی را کاهش دهد.شستشوی مجاری بینی با استفاده از آب گرم و نمک.می‌توانید از ابزارهای شستشوی بینی نمکی هم استفاده کنید.

برای درمان آلرژی چه بخوریم؟
مواد خوراکی زیر را به طور مرتب در برنامه غذایی‌تان وارد و مصرف کنید. در این صورت قطعا کمتر اسیر عطسه‌های کلافه کننده آلرژی خواهید شد.
 هر روز صبح چای سبز بنوشید!چای سبز یک نوشیدنی فوق العاده و حاوی آنتی هیستامین‌های طبیعی است که ثابت شده که واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد. علاوه بر این مصرف دمنوش گزنه همه به کاهش حساسیت کمک می کند.
 در فصل حساسیت‌ها، از غذاهای پر ادویه استفاده نکنید!ادویه‌جات به خودی خود ممکن است واکنش‌هایی مثل عطسه یا آبریزش بینی ایجاد کنند. اگر حساسیت فصلی دارید از ادویه جات کمتری استفاده کنید؛ چرا که واکنش‌های آلرژیک را تشدید می‌کند و باعث آزار شما خواهد شد.
 به رژیم غذایی مدیترانه‌ای فکر کنید!رژیم غذایی مدیترانه‌ای در واقع شامل میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها، غلات کامل، ماهی و روغن زیتون و به طور کلی منابع طبیعی و سالم می‌شود. این رژیم به کنترل بسیاری از آلرژی‌های تنفسی از جمله آسم کمک می‌کند و می‌تواند التهاب و علائم آلرژی را کاهش دهد. 
مصرف دمنوش بابونه بابونه نیز مانند گیاه گزنه به بهبود علائم حساسیت بهاره و آلرژی کمک می‌کند. بابونه به عنوان یک آنتی اکسیدان و آنتی هیستامین طبیعی بر روی بدن شما عمل خواهد کرد.
 یک رژیم غذایی سالم و پایدار برای کاهش وزن داشته باشید!تعدادی از مطالعات وجود دارد که به طور قطعی نشان می‌دهد که چاقی می‌تواند افراد مبتلا به آسم و یا حساسیت فصلی را مستعد حملات بیشتری کند. وزن سالم یا کاهش وزن ممکن است برای افرادی که از این عوارض رنج می برند، مفید باشد. شما میتوانید با پیروی از یک برنامه غذایی بدنسازی اصولی، به جنگ با آلرژی بروید.
کمی سرکه سیب بنوشید

 از نمک کمتر استفاده کنید!اگر به صورت منظم و با برنامه از نمک کمتری استفاده کنید، این کار می‌تواند عملکرد ریه‌تان را بهبود بخشد. بیشتر نمکی که افراد مصرف می‌کنند از غذاهای فرآوری شده به دست می‌آید که باید از آن‌ها اجتناب کنید. برای کاهش بیشتر نمک مصرفی خود، از گیاهان و ادویه‌جات تازه برای چاشنی غذاها استفاده کنید.
 میوه‌های گرمسیری میل کنید!این میوه‌های گرمسیری غالبا سرشار از ویتامین C و بروملین (یک ماده شیمیایی) هستند که می توانند به تسکین آسم شما کمک کنند.
 ماهی‌های چرب به برنامه غذایی خود اضافه کنید!ماهی‌های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که ثابت شده است تا حد زیادی علائم آلرژی را کاهش می‌دهند.
درمان خانگی آلرژی به کمک پیازپیاز یک منبع بسیار خوب و غنی از کوئرستین است. پیاز به عنوان یک درمان خانگی یک آنتی هیستامین و ضد التهاب طبیعی است که می‌تواند به طور موثری علائمی نظیر سرفه، آب ریزش بینی و گلو درد ناشی از حساسیت بهاره را کاهش دهد.
 ماست بیشتری میل کنید!ماست در واقع یک منبع طبیعی از پروبیوتیک‌ها است که می‌تواند به افراد کمک کند تا کمتر تحت تأثیر آلرژن‌ها قرار بگیرند، به‌ویژه در کودکانی که تحت تأثیر آلرژی فصلی هستند.
منابع: healthline – swedishcovenant/  نوجان مهر/ دکتر حسین نژاد