چگونه بفهمیم ال سی دی گوشی شکسته یا خیر؟
چگونه بفهمیم ال سی دی گوشی شکسته یا خیر؟

شکستن ال سی دی گوشی موبایل یکی از رایج‌ترین اتفاق‌هایی است که رخ می‌دهد.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، احتمالا برای شما یا خانواده‌تان پیش آمده که با افتادن گوشی از دستتان یا ضربه خوردن به آن، صفحه نمایش تلفن دچار آسیب شده و دیگر امکان استفاده از آن را نداشته باشید. البته ریختن مایعات روی گوشی یا حرارت بالا نیز باعث ایجاد مشکلاتی در صفحه نمایش می‌شود.

اگر این اتفاق برایتان افتاده باشد، در مرحله اول باید بفهمید ال سی دی شکسته یا تنها یک آسیب جزئی به پنل شیشه‌ای آن وارد شده است. این موضوع در برآورد هزینه بسیار با اهمیت است.
به طور کلی صفحه نمایش اکثر گوشی‌ها از سه بخش زیر ساخته شده‌اند.- گلس یا روکش صفحه نمایش: این گلس با آن چیزی که خودتان روی صفحه می‌چسبانید متفاوت است. این لایه شیشه‌ای روی صفحه نمایش (اصطلاحا به آن گلس گفته می‌شود) قرار گرفته است و اولین لایه‌ای است که در مسیر ضربه یا برخورد قرار می‌گیرد و ضخامت بسیار کمی دارد.
تاچ: دومین لایه که در زیر گلس گوشی قرار می‌گیرد، تاچ یا لمس گوشی نام دارد. این لایه همان است که ضربات انگشت ما را حس می‌کند و البته باید بدانید آسیب به گلس به معنای وارد شدن آسیب به تاچ نیست.
ال سی دی: ال سی دی در پایین‌ترین لایه قرار دارد و مهم‌ترین قسمت صفحه هر گوشی است. در مدل‌های قدیمی این لایه از سایر لایه‌ها جدا بود، اما در گوشی‌های جدید تاچ و ال سی دی گوشی در هم ادغام شده‌اند.
چجوری بفهمیم کدوم شکسته؟ اگر ترک‌هایی به شکل شبکه تار عنکبوتی روی گوشی دیدید، احتمالا به قسمت‌های زیرین آسیب نرسیده و همان صفحه رویی دچار شکستگی شده است. قسمت‌های مختلف رو لمس کنید و از کار کردن صفحه تاچ مطمئن شوید. اگر شدت ضربه وارده بیشتر باشد، احتمالا به تاچ آسیب رسیده است. در این مواقع معمولا صفحه گوشی روشن است، ولی عملکرد لمسی کار نمی‌کند. البته این مورد را هم در نظر بگیرید که احتمال دارد با وجود ضربه، ترکی روی صفحه شیشه‌ای ایجاد نشود، ولی صفحه تاچ از کار بیافتد.
بدترین مورد هم وقتی است که ضربه آنقدر شدید است که ال سی دی شکسته و شما با یک صفحه سیاه شده یا خط‌های سفید، مشکی و سبز روی آن مواجه می‌شوید که به هیچ وجه قابل تعمیر نیست.
منبع: تبیان