فشار روانی فضای مجازی برای داشتن اندام متناسب، تهدید کننده سلامت جسم و روان کاربران
فشار روانی فضای مجازی برای داشتن اندام متناسب، تهدید کننده سلامت جسم و روان کاربران

این روز‌ها انسان بیش از هر زمان دیگری در معرض پیام‌های اجتماعی قدرتمندی در شکل‌های مختلف رسانه‌ای قرار دارد و فشار زیادی را از این منظر که چه بدنی واجد شرایط استاندارد است، حس می‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، این روز‌ها استفاده از فضای مجازی یکی از رایج‌ترین عادات همه مردم جهان محسوبمی شود و در این میان داشتن بدنی متناسب و ورزشکارانه یک الگوی تحمیلی از سوی این شبکه‌ها است که باعث می‌شود بسیاری از افراد نسبت به شکل بدن خود احساس نارضایتی داشته باشند.

دو مطالعه منتشر شده در این ماه، به طور خاص به خطرات فشار اجتماعی داشتن بدن بی نقص اشاره می‌کنند. طی این مطالعات تیمی از محققان تاثیر تصاویری را که منعکس کننده حرکت مثبت بدن هستند، در فضای مجازی بررسی کردند. در این استاندارد‌های اجتماعی، تنها افراد لاغر و دارای بدن ورزیده و عضلانی جذاب محسوب می‌شوند در حالی که داشتن چنین ساختار بدنی برای بیشتر افراد ممکن نیست.طی این مطالعات، تیم تحقیقاتی به طور تصادفی از برخی افراد خواست که پست‌های رسانه‌های اجتماعی را که مرتبط با ساختار بدن بودند نگاه کنند.
در ادامه، محققان بررسی کردند: شرکت کنندگان چگونه به بدن افراد دیگر نگاه می‌کنند. این تیم از شرکت کنندگان خواستند طیفی از تیپ‌های بدنی را که به نظرشان جذاب‌ترین می‌دانند انتخاب کنند. نتایج نشان داد: تجربه نگاه کردن به تصاویر مثبت بدن باعث شد تا افراد تیپ بدنی کمتر لاغری را به عنوان بهترین اندام ببینند و طیف گسترده تری از تیپ‌های بدنی را به عنوان جذاب‌ترین آن‌ها بگنجانند. علاوه بر این، افرادی که تصاویر مثبت بدن را دیدند نیز احساس بهتری نسبت به بدن خود داشتند.
محققان خاطرنشان کردند: این مطالعات نشان می‌دهد که تصاویر مثبت بدن می‌توانند دیدگاه افراد را نسبت به خود و دیگران به شیوه‌ای مطلوب تغییر دهند. در حقیقت اگر افراد فرصتِ پیدا کردن تصاویر بیشتری را داشته باشند که زیبایی انواع مختلف بدن را تأیید می‌کند، احتمالا می‌توانند به تکامل پیام‌های فرهنگی در مورد جذابیت بدن دست یابند و تنوع و واقعیت را بهتر بپذیرند.
محققان توصیه می‌کنند: وقتی در فضای مجازی با مجموعه‌ای از تصاویر روبرو می‌شوید که به نظر می‌رسد منحصراً بدن‌های لاغر و ورزیده را به تصویر می‌کشند، به جای اینکه این تیپ اندام را به عنوان گزینه پیش فرض بپذیرید، سعی کنید کنجکاو باشید و فشار اجتماعی ناشی از این تبلیغات را شکست دهید و تصور کنید که بدن‌های مختلف چقدر می‌توانند جذاب باشند.
قطعا ورزش و داشتن تحرک بدنی برای سلامتی لازم است، اما در دنیای واقعیت، رسیدن به بدنی دارای عضلات شش تکه شکم و بدون چربی، تنها در شرایط تمرین های سخت و مداوم و صرف زمانی طولانی و رعایت رژیم‌های غذایی خاص به وجود می‌آید و انجام این موارد برای اغلب مردم امکان پذیر نیست.
مترجم: نیروانا محمدحسینیمنبع: psychologytoday