حتی ابر‌ها نیز حامل باکتری‌های مقاوم به دارو هستند
حتی ابر‌ها نیز حامل باکتری‌های مقاوم به دارو هستند

تحقیقات اخیر نشان داده است که به طور متوسط حدود ۸ هزار باکتری در هر میلی لیتر آب ابر وجود دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، برای تیمی از محققان کانادایی و فرانسوی، ابر‌های تیره در افق به طور بالقوه شوم هستند، نه به این دلیل که نشان دهنده یک طوفان در حال نزدیک شدن هستند، بلکه به این دلیل که در یک مطالعه اخیر مشخص شد که آن‌ها باکتری‌های مقاوم به دارو را در فواصل طولانی حمل می‌کنند.
فلورنت روسی (Florent Rossi) پژوهشگر اصلی این مطالعات در مصاحبه‌ای گفت: این باکتری‌ها معمولاً روی سطح پوشش گیاهی مانند برگ‌ها یا در خاک زندگی می‌کنند. او همچنین گفت: ما دریافتیم که آن‌ها از طریق باد به جو منتقل می شوند و می‌توانند مسافت‌های طولانی را در سراسر جهان در ارتفاعات بالا در ابر‌ها طی کنند.
محققان دانشگاه لاوال در شهر کبک و دانشگاه کلرمون اوورگن در مرکز فرانسه ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را از باکتری‌های موجود در نمونه‌های ابر جستجو کردند. نمونه‌ها از یک ایستگاه تحقیقاتی جوی در ارتفاع ۱۴۶۵ متری بالاتر از سطح دریا در بالای قله Puy de Dome، در مرکز فرانسه بین سپتامبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۱ گرفته شدند.
تجزیه و تحلیل ابر بازیابی شده نشان داد که آن‌ها حاوی بین ۳۳۰ تا بیش از ۳۰ هزار باکتری در هر میلی لیتر آب ابر هستند که به طور متوسط حدود ۸ هزار باکتری در هر میلی لیتر است. محققان همچنین ۲۹ زیرگروه از ژن‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را در باکتری شناسایی کردند.
به گفته پژوهشگران، مقاومت دارویی زمانی اتفاق می‌افتد؛ باکتری‌ها در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها قرار گرفته و در طول نسل‌ها نسبت به آن‌ها ایمنی ایجاد می‌کنند.
مقامات بهداشتی بار‌ها هشدار داده اند که این سازگاری‌ها در حال تبدیل شدن به چیزی است که این مطالعه به عنوان یک نگرانی بهداشتی بزرگ در سراسر جهان توصیف می‌کند چراکه درمان برخی عفونت‌های باکتریایی را دشوارتر و در برخی موارد غیرممکن می‌کند. گفتنی است عامل این موضوع این است که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مراقبت‌های بهداشتی و کشاورزی همچنان در حال افزایش است.
اما روسی معتقد است که خطرات به احتمال زیاد کم است. او توضیح داد: جو برای باکتری‌ها بسیار استرس زا است و بیشتر آن‌هایی که ما پیدا کردیم باکتری‌های محیطی بودند که کمتر برای انسان مضر هستند، بنابراین مردم نباید از پیاده روی زیر باران بترسند.
روسی در پایان افزود: مشخص نیست که آیا این ژن‌ها به باکتری‌های دیگر منتقل می‌شوند یا خیر. او گفت، با این حال، نظارت جو می‌تواند به شناسایی منابع باکتری‌های مقاوم به دارو مشابه آزمایش‌های فاضلاب برای کرونا و سایر عوامل بیماری‌زا، به منظور محدود کردن پراکندگی آن‌ها کمک کند.
شرح کامل این کشف در مجله تخصصی Science of The Total Environment منتشر شده است.مترجم: فاطمه امینی