سند خیلی محرمانه ضداطلاعات ارتش رژیم پهلوی +عکس
سند خیلی محرمانه ضداطلاعات ارتش رژیم پهلوی +عکس

مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سند خیلی محرمانه‌ای را از ضداطلاعات ارتش رژیم پهلوی منتشر کرد که مربوط به یکی از افسران انقلابی و دوستدار امام خمینی (ره) است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، سرهنگ محمدمهدی کتیبه، از بازماندگان انفجار دفتر نخست‌وزیری در حادثه ۸ شهریور ۱۳۶۰، به همرزمان شهیدش پیوست. مرکز اسناد انقلاب اسلامی دو مطلب از او منتشر کرده که شامل یک خاطره و یک سند درباره اوست. نگرانی از مواجهه با مردم در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲
آن مرحوم در دوران مبارزه با رژیم شاه، عضو هسته مقاومت در درون ارتش بود. مرحوم کتیبه در بخشی از خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است می‌گوید: «روز ۱۶ خرداد ۱۳۴۲ در دانشکده افسری آماده‌باش اعلام شد و همه افسران و دانشجویان به‌طور مسلح آماده دریافت و اجرای دستور‌های مافوق بودند. احتمال این‌که با مردم رویارو شویم بود و از این بابت مضطرب و نگران بودم. این مسئله در چهره و قیافه من کاملاً مشهود بود.

دانشجویان وابسته به ضداطلاعات رژیم شاه، چون از تمایلات مذهبی من آگاه بودند مرتب به من می‌گفتند: “خمینیِ شما را گرفتند”! من هم در جواب و نیز برای رد گم کردن می‌گفتم: به من مربوط نیست. یک نفر از آن‌ها دائماً می‌گفت: اگر اعلی‌حضرت به تو تفنگ بدهد و بگوید آقای خمینی را بکش، چه کار می‌کنی؟ در پاسخ گفتم: من این‌کار را نمی‌کنم. این‌ها همین‌جوری مرا زجر روحی می‌دادند؛ در شرایطی که من از کشت و کشتار مردم ـ که از طریق رادیو اعلام می‌شد ـ شدیداً ناراحت بودم.
دانشجویان ضد اطلاعات، افسران را تحریک می‌کردند تا در مقابله با تظاهرات، مردم را به‌شدت تنبیه کنند. من با چند نفر از دانشجویان قرار گذاشتیم در صورت رویارویی با مردم، به هیچ وجه دستور‌های مافوق خود را اجرا نکنیم و حتی بر ضد ارتش و نیرو‌های مسلح موضع بگیریم.»
گزارش لشکر ۲۸ کردستان از مواضع انقلابی محمدمهدی کتیبه در سال ۱۳۵۷
مرکز اسناد در سندی، گزارش لشکر ۲۸ کردستان از مواضع انقلابی محمدمهدی کتیبه در سال ۱۳۵۷ را منتشر کرده است.

منبع: خبر آنلاین