عکس‌هایی از زندگی در پایتخت ژاپن؛ صد سال قبل
عکس‌هایی از زندگی در پایتخت ژاپن؛ صد سال قبل

این عکس‌ها دوره‌ای از تاریخ ژاپن را به ما نشان می‌دهند که در طی آن این کشور، بعد از پیروزی در جنگ جهانی اول، به یک امپراطوری قدرتمند تبدیل شده بود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، ‌عکس‌هایی که در اینجا خواهید دید، مربوط به ۹۷ سال قبل یعنی سال ۱۹۲۶ میلادی هستند. این عکس‌ها را راجر دوماس (Rpger Dumas) در قالب پروژۀ «آرشیو سیاره» گرفته است. این پروژۀ عکاسی را آلبر کان بانکدار فرانسوی راه‌اندازی کرده بود و هدف آن ایجاد آرشیوی از عکس‌ها و فیلم‌ها از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی و عناصر فرهنگی سراسر دنیا بود.
سال ۱۹۲۶ آخرین سال حکومت امپراطور تایشو در ژاپن است. ژاپن در این دوره به یک قدرت مطرح در عرصۀ جهانی تبدیل شده بود. پیروزی در جنگ جهانی اول نفوذ ژاپن در منطقه را به شدت افزایش داده بود. در این زمان کشور کره و بخش‌هایی از چین ضمیمۀ امپراطوری ژاپن شده بودند. ژاپن از منابع این کشور‌ها نیز به سود رشد اقتصادی خود استفاده می‌کرد.
این قدرت اقتصادی و سیاسی بدون مقدمه به وجود نیامده بود. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، یعنی در دوران امپراطور میجی، اصلاحات سیاسی و اقتصادی مهمی در ژاپن صورت گرفته بود که این کشور را از یک جامعۀ روستایی و فئودالی به سمت یک قدرت صنعتی پیش برده بود.
در دوران تایشو نیز اصلاحات سیاسی دیگری صورت گرفت و ساختار سیاسی سمت و سویی دموکراتیک‌تر پیدا کرد. آرامش و ثبات اقتصادی و سیاسی این دوره موجب رونق هنر‌های مختلف از جمله تئاتر و نقاشی و ادبیات شده بود.
تعداد زیادی از عکس‌هایی که دوماس در ژاپن گرفته، مردم توکیو را در حال تفریح در پارک‌ها یا خرید و فروش در بازار‌ها و همچنین نشست و برخاست در مهمانی‌های آمیخته با هنر و تئاتر نشان می‌دهند. این می‌تواند گویای واقعیت اجتماعی و فرهنگی ژاپن و نشانی از ثبات و آرامش سیاسی و اقتصادی موجود در این کشور در آن دورۀ خاص باشد.

تصویری از اعضای خاندان سلطنتی
 

پارک هیبی‌یا در توکیو
 

بازاری در توکیو
 

بازی کودکان در پارک
 

چایخانه‌ای در یکی از محلات توکیو

چهار زن با لباس‌های مخصوص تئاتر کابوکی
 

 
 
منبع: فرادید