ظهور بیماری های نوظهوری که بر گردن موبایل است
ظهور بیماری های نوظهوری که بر گردن موبایل است

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد: گسترش استفاده از تلفن‌های همراه موجب پدیدار شدن بیماری‌های جدیدی در بخش گردن انسان شده و حتی ممکن است در آینده به تغییر شکل نسل بشر منجر شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، پزشکان هشدار می‌دهند اگر ساعت‌ها در روز را صرف استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت خود می‌کنید، ممکن است دچار آسیب فناوری در گردن شوید. دکتر کاویتا تریودی، دستیار مدیر پزشکی مرکز ستون فقرات در مرکز پزشکی یو تی سوت وسترن در دالاس می‌گوید: انسان‌ها موجوداتی راست قامت هستند و بدن ما طوری طراحی نشده است که برای مدت طولانی به پایین نگاه کند. امروزه ما برای دیدن صفحات موبایلمان دائما در حال نگاه کردن به پائین هستیم و این عمل فشار مضاعفی بر ستون فقرات و گردن وارد می‌کند.
وی در این رابطه خاطر نشان کرد:آمریکایی‌ها حدود پنج ساعت در روز را با تلفن‌های همراه خود و زمان بیشتری را با لپ تاپ و رایانه می‌گذرانند. در نتیجه، افراد ممکن است دچار سفتی عضلات، التهاب مفاصل، درگیر شدن اعصاب، آرتریت و حتی خار استخوان یا فتق دیسک شوند.سر یک انسان بالغ معمولی چهار و نیم تا پنج و نیم کیلوگرم وزن دارد و خم کردن آن در زاویه ۴۵ درجه، نیروی وارد بر گردن را تا نزدیک به ۲۳ کیلوگرم افزایش می‌دهد. دکتر تریودی در ادامه توضیحاتش گفت: با تداوم این شرایط، این نیرو می‌تواند به مفاصل فاست که مهره‌های ما را به هم متصل می‌کنند، فشار آورده و به آن‌ها آسیب بزند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، ماهیچه‌های اطراف به طور طبیعی سفت می‌شوند تا از اعصاب مجاور محافظت کنند که این امر منجر به التهاب، درد و گرفتگی در گردن شما می‌شود.درمان‌های غیرجراحی برای این آسیب‌ها شامل مصرف دارو و فیزیوتراپی، تزریق نقطه‌ای استروئید، بلوک‌های عصبی و تکنیک‌های کم تهاجمی مانند فرسایش رادیوفرکانسی است. فرسایش با فرکانس رادیویی روشی است که در آن امواج فرکانس رادیویی به اعصاب خاصی با هدف قطع سیگنال‌های درد به مغز ارسال می‌شود. با این حال، ممکن است جراحی بهترین گزینه برای برخی افراد باشد.دکتر تریودی همچنین گفت: خبر خوب این است که اکثر بیماران مبتلا به آسیب فناوری در گردن نیازی به جراحی ندارند و ما طیف وسیعی از درمان‌ها را داریم که می‌توانند بسیار مؤثر باشند. اگر درد قابل درمان باشد، نیازی به زندگی با درد نیست.او توصیه کرد: با نگه داشتن گوشی خود در سطح چشم تا حد امکان از خود در برابر گردن درد محافظت کنید. باید اعتراف کرد که تلفن‌ها و تبلت‌های ما ابزار‌های ارزشمندی هستند و نیازی به کنار گذاشتن آن‌ها نیست. راه حل این است که مردم یاد بگیرید چگونه در حین استفاده از این دستگاه‌ها از بروز مشکل در گردن و ستون فقرات خود جلوگیری کرده و در صورت بروز درد، به متخصصین مراجعه کنند.