کشف رمز کتاب پزشکی دو هزار ساله در چین
کشف رمز کتاب پزشکی دو هزار ساله در چین

بسیاری از نسخه‌های ثبت شده روی برگه‌های این کتاب امروزه هنوز برای درمان بیماری‌های رایج بر اساس طب سنتی چینی کاربرد دارند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، باستان شناسان چینی در استان سیچوان در جنوب غربی این کشور بخشی از یک کتاب کلاسیک پزشکی گمشده‌ را منتشر کرده اند که قدمت آن به بیش از ۲ هزار سال پیش بازمی گردد و گمان می‌رود نوشته Bian Que، پیشگام پزشکی باستان این کشور باشد.

در سال ۲۰۱۲ باستان شناسان یک کتاب نوشته شده روی نوار‌های بامبو کشف کردند که مربوط به سلسله هان غربی (۲۰۲ قبل از میلاد تا ۲۵ پس از میلاد) بود، این کتاب در مجموعه‌ای از مقبره‌ها در شهر تیانهویی، چنگدو، کشف شد. مطالعات بعدی روی برگه‌های این کتاب نشان داد که این آثار و متون ارزشمند پزشکی متعلق به مدرسه‌ای است که در زمان Bian Que تاسیس شده بود.
محتوای این کتاب چهار روش تشخیصی، مطالعه شنوایی و بویایی، معاینات بالینی و حس لامسه را مطرح کرده و پایه و اساس تشخیص و درمان طب سنتی چین را گذاشت.
غوطه ور شدن این کتاب در آب برای بیش از ۲ هزار سال منجر به آسیب دیدگی شدید این صفحات شده و این کاغذ‌ها نرم شده اند و در نتیجه مشکلات مرمت و تحقیق را چند برابر کرده اند. پس از بیش از یک دهه تلاش مشترک، باستان شناسان و کارشناسان حفاظت و مرمت آثار فرهنگی، ۹۳۰ ورقه بامبو با بیش از ۲۰ هزار حروف چینی را بازسازی کردند.
در میان تمام مطالبی که تاکنون باستان شناسان کشف کرده اند، اعتقاد بر این است که محتوای این کتاب مجموعه‌ای از اسناد پزشکی باستانی است که غنی‌ترین محتوا و کامل‌ترین سیستم نظری  و بالاترین ارزش نظری و بالینی را  دارد.

دفتر اطلاع رسانی دولت استان سیچوان در این رابطه گفت: این اسناد در هشت کتاب پزشکی به عنوان مجموعه‌ای از کتاب‌ها با نام برنامه‌های پزشکی تیانهویی جمع آوری شده است. در این مقبره یک ماکت انسانی نیز شناسایی شده که شواهد فیزیکی نادری از منبع آکادمیک طب سوزنی سنتی، ارائه می‌دهند.لیو چانگهوا باستان شناس چینی و عضو تیم مطالعاتی این کتاب پزشکی گفت: بسیاری از نسخه‌های ثبت شده روی برگه‌ها امروزه هنوز برای درمان بیماری‌های رایج مرتبط هستند. ما امیدواریم که نوآوری‌های نظری طب سنتی چین را با کمک محتوای این کتاب پیش ببریم.
مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: english.news.cn