افزایش اختلالات گوارشی با کووید ۱۹
افزایش اختلالات گوارشی با کووید ۱۹

محققان مشکلات گوارشی را به فهرست طولانی از بیماری‌های طولانی مدتی که می‌تواند بعد از ابتلا به کووید۱۹ رخ دهند، می‌افزایند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ بوده‌اند در طی یک سال پس از عفونت در معرض خطر ابتلاء به اختلالات گوارشی از جمله مشکلات کبدی، پانکراتیت حاد، سندرم روده تحریک‌پذیر، رفلاکس اسید و زخم در پوشش معده یا قسمت فوقانی روده هستند.
همچنین کووید ۱۹ احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی بلند مدت را افزایش می‌دهدبه گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، «همچنین ممکن است احتمال یبوست، اسهال، درد شکم، نفخ و استفراغ در افراد افزایش یابد.»دکتر «زیاد العلی»، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «مشکلات گوارشی جزو اولین مواردی بود که توسط جامعه بیماران گزارش شد. کاملاً واضح است که دستگاه گوارش به عنوان مخزن ویروس عمل می‌کند.»این آخرین نتیجه تحقیقات مداوم العلی در مورد اثرات ماندگار کووید ۱۹ بر مغز، قلب، کلیه‌ها و سایر اندام‌ها است. در مجموع، حدود ۸۰ پیامد نامطلوب سلامتی با کووید طولانی مدت همراه بوده است.
العلی گفت: «یافته‌های مربوط به دستگاه گوارش و کووید طولانی مدت ما را شگفت‌زده نکرد. این ویروس می‌تواند مخرب باشد، حتی در میان افرادی که سالم هستند یا عفونت‌های خفیف داشته‌اند. ما توانایی کووید ۱۹ برای حمله به هر سیستم اندامی در بدن را بررسی کردیم که گاهی اوقات با عواقب طولانی مدت جدی از جمله مرگ همراه است.»محققان از مدل‌سازی آماری برای مقایسه پیامد‌های گوارشی در بازماندگان کووید ۱۹ با دو گروه از افرادی که این ویروس را نداشتند، استفاده کردند.احتمال ابتلاء به اختلالات گوارشی در افراد مبتلا به کووید، ۳۶ درصد بیشتر از افرادی بود که این ویروس را نداشتند.العلی گفت: «ما همچنین نتایج سلامتی را در بیماران بستری شده با آنفلوانزا با بیماران بستری شده در بیمارستان با کووید مقایسه کردیم و همچنان شاهد افزایش خطر اختلالات گوارشی در میان افراد بستری با کووید ۱۹ بودیم.»خطر ابتلاء به زخم در پوشش معده یا روده کوچک در افرادی که قبلاً عفونت کووید ۱۹ داشته اند، ۶۲ درصد، برای رفلاکس اسید ۳۵ درصد و برای پانکراتیت حاد ۴۶ درصد بود.علاوه بر این، آن‌ها ۵۴ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به سندرم روده تحریک پذیر بودند و ۴۷ درصد بیشتر احتمال دارد که مخاط معده شأن ملتهب شوند.این بیماران همچنین ۵۴ درصد بیشتر در معرض علائم گوارشی مانند یبوست، اسهال، نفخ، استفراغ و درد شکم بودند.محققان تخمین می‌زنند که عفونت کووید ۱۹ منجر به بیش از ۴۲ میلیون مورد جدید اختلالات گوارشی در سراسر جهان شده است.منبع: صدآنلاین