گیاه دارویی مقاوم به بی آبی
گیاه دارویی مقاوم به بی آبی

با کاشت برخی از گیاهان دارویی در حیاط خانه می توان علاوه بر شادابی حیات از فواید این گیاهان نیز استفاده برد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، در این مقاله چند گیاه دارویی مقاوم به خشکی ذکر شده است که می‌توانید به راحتی در باغچه خود بکارید. با کشت این گیاهان علاوه بر اینکه به حیاط خود رنگ و بافت می‌دهید، از خواص دارویی آن نیز لذت خواهید برد.

بیشتر بدانید: گیاهانی دارویی برای درمان بی اختیاری ادراری
در اینجا چند گیاه دارویی مقاوم به خشکی معرفی شده است که حتی با توقف باران و کمبود آب، همچنان قوی هستند و در شرایط خشک زنده می‌مانند.سرخار گلگونه‌های اکیناسه (Echinacea spp.) گیاهانی علفی و چند ساله ، این گیاهان مقاوم به خشکی تقریباً در هر خاکی با زهکشی کافی رشد می‌کنند. به علاوه، گل‌های مخروطشان پرندگان و پروانه‌ها را به خود جذب می‌کنند. که ارتفاع آن‌ها تا ۱۴۰ سانتی متر می‌رسد.  برخی از گونه‌ها دارای برگ‌های خطی تا نیزه‌ای هستند و برخی دیگر دارای برگ‌های بیضی شکل می‌باشند. اغلب با پیشروی روی ساقه ها، اندازه برگ‌ها کاهش می‌یابد. 

گرده معمولاً در بیشتر گونه‌ها زرد است، اما در E. pallida معمولاً سفید است. میوه‌های سه یا چهار گوش (cypselae)، قهوه‌ای مایل به زرد یا دو رنگ با نوار قهوه‌ای تیره در قسمت انتهایی آن هستند. مانند همه اعضای خانواده آفتابگردان، ساختار گلدار یک گل آذین مرکب است، با گلچه‌های رز رنگ (به ندرت زرد یا سفید) که در یک سر برجسته و تا حدودی مخروطی شکل قرار گرفته اند. گلچه‌ها به محض باز شدن سر گل به سمت پایین تمایل دارند و در نتیجه یک مخروط تشکیل می‌دهند. 
نعناع گربه‌ای (Nepeta x faassenii)
این گیاه مقاوم به خشکی که برای مرزها، باغ‌های صخره‌ای و ظروف ایده آل است، گل‌های معطری دارد که پروانه‌ها و زنبور‌ها را جذب می‌کند. نعناع گربه‌ای از اوایل تابستان تا اوایل پاییز شکوفا می‌شود. برخی از اعضای این گروه به دلیل تأثیرشان بر گربه‌های خانگی به‌عنوان نعناع گربه‌ای شناخته می‌شوند. بیشتر گونه‌ها گیاهان چند ساله علفی هستند، اما برخی از آن‌ها یکساله هستند.

گیاهان نپتا معمولاً از نظر شاخ و برگ و گل معطر هستند. کاسه گل لوله‌ای شکل است، کمی خمیده یا مستقیم هستند. گل‌ها دارای ۴ پرچم بدون کرک هستند که تقریباً موازی هستند و از زیر لب بالایی تاج بالا می‌روند.
شاه پسند گرمسیری (Lantana camara)
شاه پسند درختچه‌ای است چندساله که به طور معمول تا ارتفاع حدود ۲ متر رشد می‌کند و ضخامت‌های متراکمی را در محیط‌های مختلف تشکیل می‌دهد. با این حال، در شرایط مناسب، می‌تواند تا ۶ متر رشد کند. به دلیل پرورش انتخابی گسترده در طول قرن ۱۷ و ۱۸ برای استفاده به عنوان یک گیاه زینتیشناخته شد.
 گل‌های شاه پسند  در رنگ‌های مختلفی از جمله قرمز، زرد، سفید، صورتی و نارنجی هستند که بسته به محل در گل‌آذین، سن و بلوغ متفاوت است. میوه‌های نارس سبز برای انسان و حیوانات به طور یکسان غیرقابل خوردن هستند. شکوفه‌های فراوان، این گیاه را به یک محصول عالی برای هر باغ آفتابی تبدیل می‌کند.
مریم گلی (Salvia splendens)
مریم گلی، گیاهی چند ساله علفی بومی برزیل است که در ارتفاعات ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متری رشد می‌کند، جایی که در تمام طول سال گرم و با رطوبت بالا است. شکل وحشی، که به ندرت در کشت دیده می‌شود، به ارتفاع ۳/۱ متر می‌رسد. ارقام کوچکتر به عنوان گیاهان بستر بسیار محبوب هستند و در مراکز خرید و باغ‌های عمومی در سراسر جهان دیده می‌شوند. نوع بومی به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.انواع مختلف معمولاً دارای گل‌های قرمز هستند. این گیاه گلدار مقاوم به خشکی که واقعاً جلب توجه می‌کند. این گل‌های تابستانی تا پاییزی چشمگیر هستند.

اسطوخودوس
اسطوخودوس جنسی از ۴۷ گونه شناخته شده از گیاهان گلدار در خانواده نعناع، Lamiaceae است.. بسیاری از اعضای این جنس به طور گسترده در آب و هوای معتدل به عنوان گیاهان زینتی برای استفاده در باغ و مناظر، برای استفاده به عنوان گیاهان آشپزی، و همچنین به صورت تجاری برای استخراج اسانس کشت می‌شوند. گل‌ها به صورت حلقه‌هایی هستند که روی خوشه‌هایی که بالای شاخ و برگ قرار می‌گیرند نگه داشته می‌شوند، سنبله‌ها در برخی گونه‌ها منشعب می‌شوند. این گیاه معطر بومی مدیترانه و خاورمیانه است. کاشت این درختچه جذاب مقاوم در برابر خشکسالی را برای باغ یا باغچه خود بررسی کنید. 
شیرین بیان (Helichrysum petiolare)
گیاه شیرین بیان، گونه‌ای از گیاهان گلدار از خانواده Asteraceae، بومی آفریقای جنوبی (جایی که به نام ایمپفو شناخته می‌شود) است و در بخش‌هایی از پرتغال و ایالات متحده به صورت طبیعی رشد می‌کند. این درختچه به ارتفاع حدود ۴۵ سانتی متر و عرض ۱۵۰ سانتی متر رشد می‌کند، درختچه‌ای همیشه سبز دنباله دار با برگ‌های سبز خاکستری خزدار و گل‌های سفید کوچک است. شاخ و برگ دارای عطر ضعیف شیرین بیان است، این درخت مقاوم به خشکی در سایه جزئی تا آفتاب کامل رشد می‌کند و تا ۶ فوت گسترش می‌یابد.

ورونیکا (Veronica spp)ورونیکا بزرگترین جنس از خانواده گیاهان گلدار Plantaginaceae است که حدود ۵۰۰ گونه دارد. گونه‌های این جنس گیاهان علفی یکساله یا چند ساله و همچنین درختچه‌های زیردرختی، درختچه‌ها یا درختان کوچک هستند. این گیاه بیشتر اهل نیوزلند است. این گیاه مورد علاقه که به راحتی رشد می‌کند، دارای خوشه‌های زیبای سفید، بنفش، صورتی یا آبی است و مدت زمان گلدهی طولانی دارد. این گیاهان مقاوم به خشکی به ارتفاع ۱ تا ۲ فوت می‌رسند و در خاک با زهکشی خوب و آفتاب کامل رشد می‌کنند.
بومادران (Achillea)بومادران گیاهی گلدار از خانواده Asteraceae است. به عنوان خوراک دام در نیوزلند و استرالیا معرفی شده است، جایی که علف هرز رایج در مناطق مرطوب و خشک، مانند کنار جاده ها، چمنزارها، مزارع و مکان‌های ساحلی است. در دوران باستان، بومادران به دلیل استفاده از آن در جلوگیری از جریان خون از زخم‌ها به عنوان هربا میلیتاریس شناخته می‌شد. بومادران گیاهی است علفی و چند ساله که یک تا چند ساقه به ارتفاع ۲/۰-۱ متر تولید می‌کند. رایحه شیرین، شبیه بوی گل داودی دارد. این گل‌های با مراقبت آسان و ماندگار، زمانی که پیاز‌های بهاری به اوج خود می‌رسند، به خود می‌آیند. مهم نیست که چه فضای باغی را می‌خواهید پر کنید، بومادران کاندیدای اصلی است.
درمنه (Artemisia spp.)درمنه یک جنس بزرگ و متنوع از گیاهان است که بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ گونه متعلق به خانواده گل‌های مروارید Asteraceae است.. برگ‌های بسیاری از گونه‌ها با کرک‌های سفید پوشیده شده‌اند. بیشتر گونه‌ها رایحه‌های قوی و طعم تلخ ناشی از ترپنوئید‌ها و لاکتون‌های سسکوی‌ترپن دارند که گیاه‌خواری را منع می‌کنند و ممکن است یک مزیت انتخابی داشته باشند. گاهی اوقات، برخی از گونه‌ها مریم نامیده می‌شود، که باعث سردرگمی با مریم گلی از خانواده Lamiaceae می‌شود. این گیاهان مقاوم به خشکی سخت و بدون مشکل هستند.
مریم گلی روسی (Perovskia atriplicifoliaمریم گلی روسی یک گیاه علفی و چند ساله گلدار و زیر درختچه است. ارتفاع این گیاه به ۵/۰ تا ۲/۱ متر می‌رسد، بیشتر به خاطر گل هایش شناخته شده است. فصل گلدهی آن از اواسط تابستان تا اواخر اکتبر ادامه دارد، تنوع به طور گسترده در باغ‌ها و محوطه سازی استفاده شده است. به عنوان درمان برای انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. این امر منجر به بررسی فیتوشیمی آن شده است. گل‌های آن را می‌توان در سالاد میل نمود یا برای رنگرزی خرد کرد و این گیاه برای استفاده بالقوه در گیاه‌پالایی خاک‌های آلوده مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: Birds & Blooms/ راسخون