قهوه ۲۵۰ ساله در ایران
قهوه ۲۵۰ ساله در ایران

نوعی نوشیدنی تهیه شده از قهوه در یکی از شهر‌های ایران با قدمت حدود ۲۵۰ سال وجود دارد.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،  قهوهٔ یزدی  نوعی نوشیدنی تهیه شده از قهوه در یزد، یکی از شهرهای ایران است.
طرز تهیهٔ این نوشیدنی در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسیده‌است. پیشینهٔ این قهوه یزدی و پخت آن در مراسم‌های مذهبی خصوصاً ایام محرم‌ از دوران صفویه به بعد رواج یافته است.و عموماً در مراسم عزاداری استفاده می‌شود و قدیمی ترین سند مربوط به شیوه پخت این قهوه مربوط به سالها پیش و در حسینیه ای به نام “خانه امام حسینی” یزد است.
 

آماده‌سازی این نوع نوشیدنی بسیار طولانی است و از گلاب، هل و نبات در تهیهٔ آن استفاده می‌شود.قهوه یزدی به دلیل نوع پخت طولانی و مواد اولیه مصرفی با طبع یزدی بسیار سازگار است و استفاده آن در مراسم سوم درگذشتگان در طول سالیان دراز به شکل یک سنت حسنه در آمده و بخشی از فرهنگ مردم یزد محسوب می‌شود.
 
 
 
 از کشف قهوه در اتیوپی، این ماده از طریق عربستان و یمن به ایران رسید. در شبه‌جزیرهٔ عربستان، دانهٔ قهوه را با ادویه‌های متنوعی چون هل و دارچین و … بو می‌دادند و بدون شکر و تلخ مصرف می‌کردند. همین محصول به شهر یزد رسید و در یزد آن را با شکر و قند تهیه می‌کردند. قهوه را در گذشته در ظروف ماهی‌تابه مسی مانند بو می‌دادند و چون مغز پخت نمی‌شد و از نظر یزدی‌ها طبع آن سرد بود، قهوهٔ بوداده را با ادویه در مدت طولانی می‌جوشاندند (حدود ۳ تا ۵ ساعت) و چون مانند آسیاب‌های امروزی قهوه کاملاً پودر نمی‌شد، پس از پخت از صافی عبور می‌دادند. یزدی‌ها همچون دیگر مردمان ساکن در فلات مرکزی ایران، در یادبود درگذشتگان و در مراسم ختم، این نوشیدنی خاص را تهیه می‌کردند که این رسم تاکنون پابرجاست.
گفتنی است؛ جشن ثبت ملی قهوه سنتی ٢٠ و ٢١ تیرماه سال ۱۳۹۸ در محل مسجد جامع یزد برگزار شد.

منبع: ویکی پدیا