۹ نکته کلیدی در بالا بردن سرعت مطالعه
۹ نکته کلیدی در بالا بردن سرعت مطالعه

بسیاری از مردم بر این باورند که بالا بردن سرعت مطالعه بدون کاهش درک مطلب غیر ممکن است. اما خوب است بدانید که شما با رعایت تنها چند نکته ساده باعث افزایش سرعت و بازده خود از مطالعه خواهید شد.

​​​​​​​به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، در عصر امروزی بسیار لازم و ضروری می‌باشد. احتمالاً شما هم از سرعت پایین مطالعه خود کلافه شده‌اید و به دنبال راه‌های افزایش آن می‌باشید. جالب است بدانید که با یک سری تکنیک‌ها شما می‌توانید سرعت مطالعه خود را بین سه تا ده برابر افزایش دهید. اگر تا به حال آشنایی با راه‌های افزایش سرعت مطالعه نداشته‌اید، بسیار جای درستی آمده‌اید.
در این مقاله به مفصل در مورد این موضوع می‌پردازیم. در پایان این مقاله شما تکنیک‌هایی را فرا گرفته‌اید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید، سرعت مطالعه تمرکز و درک مطلب خود را چندین و چند برابر کنید بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.
افزایش سرعت مطالعه، چگونه بدون کاهش درک مطلب سریع مطالعه کنیم؟
فرقی ندارد که در چه مقطعی تحصیل می‌کنید و یا حتی فقط برای گذران وقت مطالعه می‌کنید. مسلما شما هم مثل من افراد بسیاری را دیده‌اید که از سرعت پایین مطالعه‌شان ناراضی‌اند و در‌به‌در به دنبال یادگیری روش‌های مطالعه سریع هستند. اما آیا واقعا ممکن است که علیرغم افزایش سرعت مطالعه بازده ما از آن کاهش نیابد؟
در واقع بالا بردن سرعت مطالعه کار محیرالعقول و سختی نیست. بیشتر مردم به این دلیل اعتقاد دارند که انجام آن غیر ممکن است که فکر می‌کنند برای مطالعه سریع نیازمند نیرو‌های ماورایی هستند. در حالی که تنها با یادگیری تعدادی از ساده‌ترین و البته بهتری روش‌های مطالعه سریع، هر کسی می‌‎تواند سرعت مطالعه خود را چند برابر کند.
داشتن ذهنیت مناسب برای انجام هرکاری باعث می‌شود ما در انجام کارهایمان جلوتر بیفتم. مثلا اگر قرار است در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنیم و می‌خواهیم روش‌های تندخوانی برای کنکور را یاد بگیریم، قبل از هرکاری می‌بایست اول از لحاظ ذهنی، هم آماده شرکت در کنکور باشیم و هم آماده یادگیری روش‌های مطالعه سریع شویم.
اکنون ۹ نکته در سرعت مطالعه
۱. دکتر فیل ریس پیشنهاد می‏کند
اگر قصد دارید سرعت مطالعه را افزایش دهید، حتما ابتدا به فهرست مندرجات کتاب نظری دقیق بیندازید تا کلیت کتاب را به دست آورید.
۲. کنترل صدای درونی و دور ریختن افکار منفی
کارتون ماجرا‌های گالیور را یادتان هست؟ “گلام” یکی از لی‌لی‌پوتی‌ها در این کارتون بود که مدام از جمله “من میدونستم” استفاده می‌کرد و همیشه منفی‌بافی میکرد. همه ما درون ذهنمان یک “گلام” داریم که همیشه در حال غر زدن است. خصوصا در زمان انجام کار‌هایی که نیازمند تمرکز بالایی هستند.
اما تفاوت صدایی که در ذهن ما وجود دارد این است که این صدا فقط به گفتن جمله “من میدونستم” اکتفا نمی‌کند. بهتر است اینگونه بگوییم که همه ما در هنگام انجام هرکاری به صورت ناخودآگاه به این فکر می‎کنیم که اگر نتوانیم در انجام آن موفق شویم چه اتفاقی می‎افتد؟ یا حتی بدتر از آن به این فکر می‌کنیم که اینکار را انجام دهیم که چه؟! 

۳. مغز ما همیشه تندتر از بیان ما کلمات را دریافت می‏کند. برای افزایش سرعت ‏سعی کنید عادت بلند خوانی کتاب راترک کنید.
همانطور که دیدید هر دو نکته‌ای که تا الان گفته شد تا حد بسیار زیادی به هم مرتبط بودند و حالا با گفتن این نکته پازل آماده سازی ذهنی شما تکمیل خواهد شد. افزایش تمرکز و کنترل ذهن باعث می‌شود که توجه شما تنها به مطالعه کردن معطوف باشد و به مسائل کم اهمیت و حاشیه‌ای توجه نکنید.
برای انجام این کار لازم است که حتما اول دو مرحله قبل را گذرانده باشید. چرا که در درجه اول بعد از متقاعد کردن ذهن، شما یک هدف مشخص دارید که می‌توانید به سادگی بر روی آن تمرکز کنید.
برای اینکه بتوانید بهتر روی مطالعه‌تان تمرکز کنید لازم است در قدم اول به خودتان و کاری که می‌کنید باور داشته باشید. باور داشتن به خود باعث می‌شود که از قید و بند بسیاری از نگرانی‌ها و تنش‌هایی که ممکن است در شما استرس ایجاد کنند رها شوید.
زمانی که افکار منفی زیادی در ذهن شما وجود نداشته باشند شما می‌توانید راحت‌تر از گذشته بر روی کاری که انجام می‌دهید تمرکز کنید. همانطور که دیدید که تمام این نکات گفته شده کاملا به هم مرتبط هستند. برای اینکه بهترین بهره را از این تکنیک‌ها ببرید بهتر است که همه آن‌ها را همزمان انجام دهید تا بتوانید سرعت مطالعه تان را افزایش دهید. 
۴. انتخاب بهترین روش برای افزایش بازده مطالعه
آیا می‎توان یک روش را به عنوان بهترین روش برای مطالعه انتخاب کرد؟ مسلما خیر. ما انسان‌ها مغز‌های متفاوتی داریم. همین عامل باعث شده که هرکدام از ما به اشکال گوناگون و با استفاده از روش‌ها و ترفند‌های مطالعه سریع متفاوتی مطالب را یاد بگیریم. پس نمی‌توان به طور قاطع گفت که بهترین روش برای مطالعه و یادگیری چیست. برای مثال من همیشه از ویدیو‌ها و فایل‌ها صوتی برای بهتر یاد گرفتن مطالب استفاده می‌کنم، در حالی که برخی افراد فقط به کتاب بسنده می‌کنند.
یا مثلا اینکه شما شاید ترجیح دهید که مطالب درسی را در طول ترم بخوانید. در حالی که دوستتان فقط و فقط به درس خواندن در شب امتحان اعتقاد داشته باشد. برای فهمیدن اینکه کدام یک از روش‌های مطالعه و یادگیری برای شما مفید ترند راهی بجز آزمون و خطا ندارید. برای این کار می‌توانید یک قسمت از هر درسی را به بخش‌های کوچکتر تقسیم بندی کنید. سپس برای یادگیری هر یک از این بخش‌ها از متد‌های متفاوت استفاده کنید. در پایان خود را بیازمایید تا ببینید که کدامیک از این روش‌ها بهتر مطالب را به حافظه شما منتقل می‌کنند.
فراموش نکنید که قرار نیست صرفا یک روش را انتخاب کنید و از آن برای یادگیری مطالب مختلف استفاده کنید. بسته به نوع درسی که قرار است مطالعه کنید باید نوع متدی که استفاده می‌کنید را هم تغییر دهید. در اکثر مواقع استفاده از تلفیقی از این روش‌ها باعث افزایش سرعت و بازده مطالعه شما خواهد شد، پس برای بالا بردن سرعت مطالعه خود، محدود به یک روش نباشید. 
۵. به نظر نویسنده کتاب «تسریع در خواندن و درک‏» یکی از عوامل کندخوانی برگشت است
یعنی آن که فرد مرتب نگاه خود را به خطوط پیشین بر گرداند. این کار تمرکز فرد را از میان می‏برد و وقت زیادی را تلف می‏کند. هنگام مطالعه چشم باید به طور مستقیم و به موازات صفحه حرکت کند و از پریدن به سطور بالا و پایین دوری جوید.
۶. کسانی که با انگشت‏ خط مورد مطالعه را دنبال می‏کنند، باید این عادت را ترک گویند. زیرا در تند خوانی فقط چشم کار می‏کند نه دست و نه زبان.

۷. نویسنده کتاب «مطالعه روشمند» بر این باور است که حتی تکان دادن سر هنگام مطالعه از سرعت مطالعه می‏کاهد.
پس بهتر است این گونه بگوییم: در تند خوانی فقط چشم کار می‏کند نه دست، نه زبان و نه سر. برای دیدن همه صفحه کتاب اصلا به حرکت ‏سر نیازی نیست. صفحه، خود در دامنه بینایی قرار دارد.
۸. ایشان از مشکل دیگری به نام «خالی خوانی‏» نام می‏برد
که عبارتست از سرگردانی چشم در حاشیه سفید کتاب یا لابه ‏لای خطوط و یا هر قسمت غیر مفید صفحه. این حالت را دیدن غیر مفید نیز می‏گویند و موجب کاهش سرعت مطالعه می‏شود.
۹. حتی نوع ورق زدن نیز به صرفه جویی در وقت کمک می‏کند.
ورق زدن درست آن است که با دست چپ واز گوشه بالایی صفحه صورت گیرد و چند لحظه قبل از پایان صفحه برای تورق آماده باشد. کسانی که با دست راست و از گوشه پایینی صفحه ورق می‏ زنند، از سرعت و تمرکز خود می‏کاهند.
منبع: راسخون