۳ عامل اصلی برای موفقیت +فیلم
۳ عامل اصلی برای موفقیت +فیلم

امام علی علیه السلام برای موفقیت انسان‌ها سه عامل اصلی را برشمرده اند. در این مقاله از منظر این امام بزرگوار به مقوله موفقیت پرداخته ایم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،امام على علیه السلام فرمودند نجات و رستگارى در سه چیز است :
پایبندى به حقّ، دورى از باطل و سوار شدن بر مَرکب جدّیت.
راه تشخیص حق
هر انسان دردمند و بیدارى در هر زمان و جامعه‏ اى، در پى شناخت‏ حق و باطل است تا بتواند راه حق را برگزیند و به سعادت و رستگارى نایل آید ، پس براى رسیدن به حق، باید پیرو قرآن و سنت‏ بود و بدون کسب صلاحیت لازم، از گرفتار شدن در باتلاق‏هاى شبهات و چون و چراهاى بى‏ فرجام دورى کرد.
توجه به بزرگ‏ترین معیار حق – یعنى پیامبرصلى الله علیه وآله و امامان معصوم‏ علیهم السلام، به ویژه مولا على ‏علیه السلام – در وساطت نزول فیض و رحمت ‏حق و دفع موانع حق، امرى حتمى و لازم است.
حق و باطل
 معناى «حق و باطل‏» در کلام حضرت على علیه السلام
حضرت على علیه السلام مى‏ فرماید: «براى هر حقى باطلى نیز قرار داده‏ اند. » و در عبارت دیگرى از «حق و باطل‏» چنین یاد مى‏ کنند: «دایره حق در توصیف و بیان، از هر چیزى وسیع‏تر است، ولى به هنگام عمل از روى انصاف، مجال آن از همه چیز تنگ‏تر و کم‏ وسعت‏ تر است. » 
على علیه السلام در این عبارات مى ‏فهماند که در تعریف لفظى از «حق‏» ، هر کس به اندازه وسع خود با زیباترین واژه‏ ها به توصیف آن مى‏ پردازد، ولى این‏ها جز تعریف لفظى چیز دیگرى نیست و اصل «حق‏» وقتى معنا مى‏ شود که از سر انصاف و عمل به آن نگاه کنیم. مولاعلیه السلام در کلام کوتاه دیگرى به زیباترین وجه از «حق و باطل‏» یاد مى‏ کند: «حق سنگین، اما گواراست و باطل سبک، اما بلاخیز و مرگ‏ آور» .
معیارهاى شناخت‏ حق و باطل
در بسیارى از خطبه ‏ها و نامه‏ ها و حکمت‏هاى حضرت على‏ علیه السلام به طور مستقیم یا غیرمستقیم، به مصادیق و معیارهاى حق یا باطل اشاره شده است:
الف – راه مستقیم
راه خدا; همان راهى که خداوند براى سعادت انسان تعیین مى‏ کند، راه حق و جز آن باطل است. به عبارت دیگر، اگر بپذیریم که خالق مهربان انسان را بیهوده نیافریده و برنامه و هدف زندگى شایسته ‏اى براى او مشخص نموده، پس منشا راستین حق و تعیین‏ کننده معیار شایسته براى شناخت‏ حق همان آفریننده بزرگ هستى است. در نهج ‏البلاغه مى‏ فرماید: «انحراف به راست و چپ گم‏راهى و ضلالت (باطل) است و راه مستقیم و میانه جاده وسیع حق. »  مسلم است آن‏جا که على ‏علیه السلام از خدا مى‏ خواهد تا دل‏هاى همه به سوى‏ حق متوجه شود، منظورش‏ روى‏ آورى قلبى‏ به‏ سوى خداست: «خداوند دل‏هاى ما و شما را به سوى حق (راه راست) متوجه سازدو شکیبایى و استقامت و تحمل حق را به ما الهام‏ کند.
ب- اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله
اهل بیت پاک رسول خدا علیهم السلام پس از پیامبرصلى الله علیه وآله، در کنار قرآن و به عنوان مفسر و معلم قرآن و داناترین افراد به سیره و سنت رسول خداصلى الله علیه وآله راهنمایى امت را بر دوش دارند و همچون پرچم و نشانه، محور حق مى ‏باشند و افراد باید خود را با این محور بسنجند تا متوجه شوند چه قدر بر حق منطبق هستند. بدیهى است که باید به گونه ‏اى پیرو آنان بود که نه از آنان پیش‏تر افتاد و نه عقب‏ تر از آنان قرار گرفت که نجات انسان تنها ملازمت و هم‏راهى با آنان است: “و خداوند در میان ما – اهل بیت ‏علیهم السلام – پرچم و نشانه حق را برافراشت; هر که از آن پیش افتاد، از دین خارج شد و هر که با آن مخالفت کرد، نابود گردید و فقط هر که با آنان هم‏راهى نمود، به حق پیوست.”
این خاندان پاک و معصوم همان کسانى هستند که ذره‏ اى از حق منحرف نشده ‏اند. از این ‏رو، معیار شایسته حق و آیین الهى‏ اند و راهشان‏ ادامه سیره‏ رسول گرامى‏ صلى الله علیه وآله وبازدارنده ‏ازهرگونه تحریف و گمراهى است.
نهج البلاغه معرف امام علی علی السلام 
امیرالمؤمنین علیه السلام; بزرگ‏ترین نماد حق، هرچند هیچ‏کس نمى‏ تواند حق مطلب را درباره على ‏علیه السلام و حق بودن وى ادا کند، ولى نهج ‏البلاغه آکنده از کلام گهربار آن حضرت است‏ که درموردحق ‏بودن خودماراراهنمایى‏ مى‏ کند. در بسیارى از موارد، مولاعلیه السلام با اطمینان و قاطعیت و با سوگندى که از جانب صادق‏ترین انسان گفته شده است، درباره خود چنین تعبیراتى دارد: «سوگند به آن که جز او آفریدگار و معبودى نیست، بدون هیچ تردیدى، بدانید که من در جاده حق قرار دارم و مطمئن باشید که آن‏ها (مخالفان و دشمنان على‏ علیه السلام) در لغزشگاه باطل قرار دارند. »
هیچ شک و تردیدى نیست که براى شناخت‏ حق از باطل و اهل حق از اهل باطل، حضرت على‏ علیه السلام ملاک و معیار شایسته و بارزى است که هر که در فکر و عمل، صادقانه و عاشقانه، با على‏ علیه السلام و سخنان او هماهنگ و هم‏گام و تابع و پیرو باشد، به حق نزدیک است و هرچه احساس دورى و غربت از على‏ علیه السلام کند و عمل و فکر على‏ علیه السلام برایش نامانوس آید، از حق نیز دور شده، به باطل روى آورده است. به عبارت دیگر، نگرش هر کس نسبت‏به على‏ علیه السلام، حق و باطل بودن خود را نشان مى‏دهد.
نباید فراموش کرد که منظور از «على‏» علیه السلام تنها یک نفر نیست، بلکه حضرت على‏ علیه السلام سر سلسله امامت و ولایت و تداوم‏ دهنده حقیقت‏ برگزیدگى خدا و رسالت در میان مردم است. آرى، على شایسته ‏ترین مردم و بر حق ‏ترین آنان است. خود آن حضرت بارها به مناسبت‏هاى گوناگون، مردم را به این مهم متوجه مى‏کرد و مى ‏فرمود: «شما خوب مى‏دانید که من برحق‏ ترین مردم هستم و از همه مردم شایسته‏ ترم. ».
بیشتر بخوانید :ترویج سبک زندگی دینی در جهان ضرورت دارد
شرط سوم موفقیت ، جدیت در کار
عمل و کار، در ادبیات قرآنی و اسلامی ما، یک رتبه والایی دارد. البته کار، فقط کار در کارخانه یا مزرعه یا بخش های دیگر نیست؛ اما عمل صالح که در قرآن این همه بر روی آن تکیه شده است، شامل اینها هم هست. یعنی شما وقتی کاری انجام می دهید که با وجدان کاری همراه است، با احساس مسئولیت همراه است، با جدیت و تلاش همراه است، با نوآوری همراه است، با هدف اداره زندگی یک عائله همراه است، خود این، یک عمل صالح است ـ «الّا الّذین امنوا و عملوا الصّالحات»
عمل صالح شامل اینها هم هست؛ چه بهتر از این؟ چه بهتر از اینکه انسان مشغول کسب و کاری است که درآمد زندگی او وابسته به آن است؛ در عین حال همین کار عمل صالحی است که در قرآن، عِدل ایمان قرار داده شده است.اما توجه به برخی از نکات هم می تواند بر ثبات و  جدیت در کار موثر باشد.
شاید تا به حال به پروژه های زیادی را دیده باشید که کلید خورده اند و شروع پرقدرتی را داشته اند اما به مرور زمان و رفته رفته روند رو افولی را پی گرفته و از حرکت و پیشرفت بازایستاده اند. عوامل زیادی می توانند در این قضیه دخیل باشند اما بی شک مهم ترین آن ها جدیت در کار می باشد. مواردی که در این امر دخیل هستند از جمله موارد زیر هستند:
 کاری را شروع کنید که برایش انگیزه دارید!
انگیزه مهم ترین ویژگی برای حفظ پشتکار شما در انجام هر کاری می باشد. اگر شما انگیزه کافی داشته باشید، بارها و بارها شکست را پشت سر می گذارید و مجددا شروع می کنید. اما مسئله ای که در این میان خودنمایی می کند این است که شما نباید انگیزه را با هیجانی که در شروع هر کاری وجود دارد اشتباه بگیرید! در وهله اول علاقه خود را بسنجید و به حس درونی خود توجه کنید، کاری را شروع کنید که به آن علاقه مندید. اگر کاری که میخواهید انجام دهید با علایق شما ارتباط مستقیم دارد، آن می توانید انگیزه ای پایدار و مثبت باشد.
 لقمه بزرگ تر از دهانتان بر ندارید!
درست است که حس کمال طلبی شما را به برداشتن گام های بزرگ مشتاق می کند اما این عاقلانه نیست. برای این که بتوانید با جدیت کار خود را ادامه دهید نیاز دارید تا هر چند مدت حدلاقل یک بار نتیجه ای مثبت و یا پیشرفتی قابل توجه را شاهد باشید که این مهم برای کارهایی که در توانتان نباشد ممکن نیست. پیش از شروع کار شرایط را بسنجید و تصمیم عاقلانه بگیرید.
 یک گروه تشکیل دهید
تحقیقات نشاد می دهند زمانی که شما به تنهایی پروژه ای را پیش می برید، احتمال رها کردن آن در ابتدا و یا اواسط کار زیاد است. اما کار کردن با یک گروه این احتمال را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.
زمان بندی را فراموش نکنید
زمان بندی یکی از مهم ترین عوامل برای پیشرفت و مدیریت کار می باشد. وقتی که بدانید تا زمان مشخص باید قسمتی خاص از پروژه را انجام دهید، به شکل جدی تری به قضیه نگاه می کنید و آن را امری واجب برای خود می دانید. پس همیشه این نکته را برای خود رعایت کنید و از همین امروز به زمانبندی کار ها توجه بیشتری داشته باشید.
به نتیجه فکر کنید
انسان هر تلاشی را که انجام می دهد در راستای رسیدن به هدف، انگیزه و نتیجه کار است. زمانی که احساس بی رمقی و سستی در کار به شما دست داد، به نتیجه کار فکر کنید و انگیزه ای که در ابتدا داشتید. این ها باعث می شود تا مجددا به انرژی لازم دست یابید.منبع ۱:سایت انسان دات آی آر، منبع ۲: سایت پژوهش دات آی آر، منبع ۳: سایت شغل نت دات آی آر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی