چطور امنیت فرزندمان را در فضای مجازی تامین کنیم
چطور امنیت فرزندمان را در فضای مجازی تامین کنیم

استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی چیزی نیست که بتوان مانع آن شد اما والدین می توانند امنیت فرزندانشان را در این فضا فراهم کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،همانطور که در محیط اجتماع و حتی خانه مراقب امنیت فرزندمان هستیم باید مراقب امنیت روحی و حتی جسمی او در فضای مجازی هم باشیم.
حفظ امنیت فضای مجازی برای کودکان مقوله‌ای حیاتی است!امنیت فضای مجازی یعنی چی و راهکار ایجاد امنیت کودکان در فضای مجازی چیست؟چه خطراتی در کمین کودکان و نوجوانان ما در حین استفاده از اپلیکیشن‌های مجازی وجود دارد. اگر در خانه کودک یا نوجوانی دارید که با فضای مجازی در ارتباط است باید داده‌های خود را در خصوص امنیت فضای مجازی بروز کرده و مطالعه بیشتری در رابطه با امنیت سایبری و امنیت روانی فرزندان در استفاده از فضای مجازی داشته باشید. بعد از شیوع کرونا و تعطیلی مدرسه‌ها، بچه‌ها از مهد کودک گرفته تا نوجوانان و دانشجویان ارتباط بیشتری با انواع گوشی و اینترنت پیدا کردند. شاهد هستیم که کودکان خردسال همچون والدین خود از اینترنت برای برقراری ارتباط با دوستانشان، یادگیری و سرگرمی (دیدن فیلم و بازی‌های آنلاین) استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانیم فضا‌های مخرب در هر نقطه برای آسیب رساندن به کودکان کم سن و نوجوانان بی تجربه بسیار است.
اما وظیفه ما در ایجاد امنیت فضای مجازی چیست؟ آیا با محدود کردن دسترسی کودکان به فضای مجازی می‌توانیم امنیت روانی، عاطفی و امنیت سایبری آن‌ها را تامین کنیم؟فضای مجازی اگر درست استفاده شوند بسیار مفید استفضای مجازی جذاب و پر از هیجان است، فرزندان به واسطه آن فرصت ابراز وجود پیدا کرده و برای خود یک هویت واحد فراهم می‌کنند.فضای مجازی پر از فرصت‌های خوب است، اما در کنار آن مضرات و خطر‌هایی هم دارد به همین دلیل باید به فکر ایجاد امنیت آن‌ها باشیم.بزرگ‌ترین دغدغه والدین و کارشناسان سلامت روانی و عاطفی کودکان، حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی است. با ما همراه باشید تا در قدم اول خطرات موجود در فضای مجازی برای بچه‌ها را شناخته و در خصوص تامین امنیت کودکان در برابر اینترنت بیشتر بدانیم.
راههای حفظ امنیت کودک در فضای مجازی
بررسی رفتار کودکان در شبکه‌های اجتماعی برای والدین نه‌تنها نگران کننده است که در سال‌های اخیر تبدیل به چالش بزرگی نیز شده است. والدین می‌توانند چگونگی رفتار در شبکه‌های اجتماعی را به کودکان آموزش دهند.
حریم خصوصی کودکان در اینترنت و فضای مجازی به چه معناست؟حریم خصوصی در اینترنت یا حریم خصوصی دیجیتالی یعنی اطلاعات شخصی در خصوص موارد مالی و کلا هرچیزی که مربوط به خصوصی یک فرد است خصوصی باقی بماند و کسی نتواند بی اجازه به آن دسترسی پیدا کند.
این مراقبت هم به بزرگسالان مربوط می‌شود هم به نوجوانان و کودکان کم سن تر. هرکس که با اینترنت و فضای مجازی در ارتباط است باید به اطلاعاتی که در فضای مجازی می‌گذارد آگاه باشد.
اما به دلایل مختلف امنیت فضای مجازی و حریم خصوصی کودکان در این محیط مهم‌تر است. به چه دلیل امنیت کودکان در فضای وب مهمتر است.محدود کردن دسترسی کودکان به فضای مجازیدلایل اهمیت امنیت فضای مجازی برای کودکانبر اساس آخرین تحقیقات اعلام شده توسط شورای حقوق بشر سازمان بین‌الملل، تامین امنیت کودکان در برابر اینترنت و فضای مجازی به معنی اقدام در حفظ امنیت سایبری، روانی و عاطفی آن‌ها و جدی گرفتن نظراتشان درباره این مسئله است. داشتن سواد دیجیتالی برای کودکان لازمه عصر ارتباطات است.نسل حاضر اولین کودکانی هستند که در عصر دیجیتال متولد شده و در حال پروش اند.
به همین دلیل باید با سواد دیجیتالی تربیت شده و در خصوص مسائل مهم فضای مجازی آگاهی‌های لازم را داشته باشند.
طبق این گزارش تماس‌های آنلاین نوجوانان در دبیرستان به طور میانگین دوبرابر شده است.بر اساس این آمار و گزارشات، روزانه بر تعداد کودکانی که هویت دیجیتالی آن‌ها قبل از تولد ساخته می‌شود افزوده شده و کار به جایی رسیده است که والدین دوست دارند از عکس‌های سونوگرافی قبل از تولد بچه‌ها هم در اینترنت به اشتراک بگذارند. اغلب کودکان (چیزی نزدیک به ۸۰ درصد) کشور‌های پیشرفته دارای ردپای دیجیتالی هستند حتی قبل از تولد!
اطلاعات فرزند تان ذخیره می شود
مهمترین مسئله در رابطه با کودکان و نوجوانان، ذخیره سازی و دیجیتالی کردن اطلاعات آموزشی آن‌ها است. اما اطلاعات آموزشی کودکان شامل چه مواردی می‌شود؟
اطلاعات یا داده‌های آموزشی کودکان عبارتند از.ویژگی‌های فکریمسیر یادگیرینمراتزمان پاسخگویی به سوالات امتحانیصفحات اینترنتی و کلیپ‌های آموزشی که بچه‌ها می‌بینند.همچنین ممکن است شرکت‌ها و وبسایت‌های تبلیغاتی از کودکان سوءاستفاده کنند.
شبکه‌های اجتماعی را بشناسیدوالدین نسبت به شبکه‌های اجتماعی که فرزندشان استفاده می‌کند آگاهی کاملی پیدا کنند.آشنایی با چارچوب‌های اجتماعی به شما درک بهتری از چگونگی کارکرد هریک از آن‌ها می‌دهد.
همچنین ممکن است بخواهید در این اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها، یک حساب کاربری برای خودتان بسازید تا با نحوه کار آن‌ها آشنایی پیدا کنید. والدین حتماً باید تفاوت شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرم و تلگرام را بدانند، زیرا هر یک از آن‌ها به نوعی برای کودک شما نا امن است.این‌جا به چند مورد از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا اشاره می‌کنیم:اینستاگرمتلگرامتوییترفیسبوکاسنپ چتیوتیوب برای کودکان محدودیت سنی قائل شویداگر در حال حاضر به کودک خود اجازه استفاده از اینترنت پرسرعت و فضای مجازی را نمی‌دهید بهتر است به او درباره سنی که اجازه دارد از این فضا استفاده کند اطلاع بدهید.
یکی از روانشناسان کودک گفته است «اگر کودکان احساس کنند هیچ وقت امکان دسترسی به اینترنت را ندارند، احتمال این‌که یواشکی در این فضا فعالیت کنند بالا می‌رود».به‌خاطر داشته باشید برای بیشتر شبکه‌های اجتماعی باید ۱۳ سال به بود.
قانون حفاظت از حریم شخصی کودکان ایجاد حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی را برای کودکان کم‌تر از ۱۳ سال، منع کرده است.امنیت گوگل برای کودکان با کودک خود درباره خطرات شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیدبسیاری از کودکان از خطرات احتمالی فضای مجازی بی‌اطلاع هستند.
آن‌ها نمی‌توانند باور کنند که اطلاعاتشان چقدر ساده در اختیار هکر‌ها قرار می‌گیرد. معمولاً پدر‌ها و مادر‌ها فراموش می‌کنند به کودکشان بگویند که چطور تصاویر، نظرات و فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند روی زندگی آن‌ها (کودکان) تاثیر بگذارد.
به او اطمینان خاطر بدهیدبنابراین به کودکان آموزش دهید که اگر در این فضا با سوال یا موضوعی مواجه می‌شوند، حتماً از شما درخواست کمک کنند.
با صبحت از این خطرات احتمالی، کودکان پیش از به اشتراک گذاشتن یک تصویر یا موقعیت مکانی، حتماً یک بار دیگر به این موضوع فکر خواهند کرد. لپ‌تاپ یا کامپیوتر را در مرکز خانه قرار دهیدبه‌جای این‌که یک لپ تاپ در اتاق کودکتان قرار دهید، بهتر است آن را به مرکز پر تردد خانه منتقل کنید. در نتیجه می‌توانید فعالیت او را در استفاده از سایت و شبکه‌های اجتماعی رصد کنید. وقتی کودکان می‌دانند که پدر و مادرشان می‌توانند هر زمانی کار‌های آن‌ها را ببینند، از انجام رفتار نامناسب دوری می‌کنند.برای کودکان برنامه و قوانین بگذاریدوقتی برای کودکان برنامه و قانون و راهنما می‌گذارید، می‌توانید عادت‌های خوبی را برای او در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید.برای مثال در استفاده هفتگی از اینترنت پرسرعت، محدودیت زمانی بگذارید. همچنین می‌توانید برای خودتان و کودک‌تان یک زمانی را مشخص کنید تا فقط در آن زمان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.تنظیمات خصوصی موبایل کودک خود را چک کنیدهرازگاهی سری به تنظیمات خصوصی اپلیکیشن‌هایی که کودک‌تان از آن‌ها استفاده می‌کند بزنید. شبکه‌های اجتماعی مکررا به روزرسانی می‌شوندو بهتر است شما همیشه از امنیت این برنامه اطمینان داشته باشید. امنیت فضای مجازی کودکان را چگونه حفظ کنیم؟.
صحبت با کودک در خصوص معنی و مفهوم حریم خصوصی.صحبت از ردپای دیجیتالی با فرزند خودآموزش انتخاب یک رمز عبور قوی و معتبرروش ایمن استفاده از وسایل الکترونیبررسی تنظیمات حریم خصوصی به صورت مداومحواستان به تبلیغات آنلاین باشدشما اولین الگوی کودک در استفاده از فضای مجازی هستید، مراقب رفتارتان باشیدحواستان به کلاهبرداران اینترنتی و دام‌های فضای مجازی باشد.
سخن آخربا افزایش و گسترش شبکه‌های اجتماعی، اهمیت مواردی، چون امنیت گوگل برای کودکان، نحوه محافظت از کودکان در فضای مجازی یا حفظ امنیت سایبری برای کودکان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. لازم به یادآوری است که این مورد مختص به کشور ما نیست، اما به دلیل شرایط اجتماعی و روانی حاکم بر روزهایمان واجبتر و حیاتی‌تر است.
فرزندتان را آگاه کنید
به منظور ایجاد امنیت فضای مجازی لازم است با فرزند خود در رابطه با استفاده از اینترنت و خطرات موجود بر سر راه‌اش با لحنی صمیمانه صحبت کنید.
بیشتر بخوانید:مرجع راستی آزمایی خبر، لزوم عصر رسانه
به منظور حفظ امنیت روانی کودکان در اینترنت تلاش کنید از دور مراقب باشید و مطمئن شوید که در شبکه‌های اجتماعی خطری فرزندتان را تهدید نمی‌کند.با کلامی صمیمانه و با تذکرات نامحسوس مداوم برایش یادآوری کنید که در هر موقعیت و شرایطی که پیش آید شما مثل کوه پشتش هستید و در حل مشکل کمکش خواهید کرد. 
منبع: ماهان نت