نمک دریا یا تصفیه شده کدام بهتر است+ فیلم
نمک دریا یا تصفیه شده کدام بهتر است+ فیلم

نمک یکی از اجزای اصلی غذا است، اما علاوه بر چاشنی بودن آن خواص زیادی هم برای آن قائل هستند البته مهم نوع آن است، نمک دریا یا تصفیه شده.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،نمک ماده ای معدنی است که عمدتاً از سدیم و کلر ساخته شده، و از مهم‌ترین املاحی است که در خوراک روزانه انسان‌ها به کار می‌رود.
به نمک خوراکی در شیمی سدیم کلرید نیز می‌گویند. نمک خوراکی به شکل معدنی در ته‌نشین‌ها و رسوب‌ها همچنین چین خوردگی‌ها وجود دارد که به شکل سنگ نمک استخراج می‌شود.
همچنین در آب دریاها به مقدار فراوان نمک موجود است که قابل برداشت نیز می‌باشد.
اگرچه اطلاق واژه تصفیه‌شده و یا طبیعی درمورد بسیاری از مواد غذایی نشانه‌ای دال بر مناسب و بی‌ضرر بودن آنهاست، با این حال این موضوع درباره نمک خوراکی نمی‌تواند قطعیت داشته باشد.
با توجه به اینکه نمک از جمله مواد ضروری برای متابولیسم بدن بوده و کمبود یا فقدان آن باعث بروز مشکلات جدی روحی و جسمی در فرد می‌شود، از همین رو ما نیز در این مقاله سعی کرده‌ایم تا اطلاعات صحیحی راجع به بهترین نمک خوراکی را در اختیارتان قرار دهیم. پس در ادامه مقاله با رسانه اینترنتی بهزون همراه باشید.
انواع نمک
نمک انواع مختلفی دارد. شناخت بهترین انواع نمک برای مصرف خانگی می‌تواند به دادن رنگ‌وبویی فوق‌العاده به غذاها و دسرها کمک کند. اگر از شما بپرسیم که چند نوع نمک در دنیا وجود دارد، به چه مواردی اشاره می‌کنید؟ اصلا می‌دانید که به جز همین نمک سفیدی که در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود، چه انواع نمک دیگری هم وجود دارد؟
 نمک سفید آشپزخانه (نمک خوراکی)
نمک خوراکی همان سدیم کلرید است که در طبیعت با فرمول NaCl شناخته می‌شود. سدیم کلرید از دو عنصر سدیم و کلر تشکیل شده است. سدیم فلزی نرم و بسیار واکنش‌پذیر و از طرف دیگر کلر یک غیر فلز واکنش‌پذیر است.
زمانی که این دو عنصر در کنار یکدیگر قرار بگیرند، با انجام یک واکنش شیمیایی شدید و گرماده، ترکیب سفید رنگی را به جای می‌گذارند. این ترکیب سفید رنگ چیزی نیست جز نمک خوراکی خوشمزه و دوست داشتنی.
نمک خوراکی یا نمک سفید آشپزخانه یکی از انواع نمک است که رایج‌ترین نوع به شمار می‌رود و از منابع زیرزمینی استخراج می‌شود. این نوع نمک به خوبی آسیاب و تصفیه می‌شود. در فرایند آماده‌سازی کارخانه‌ای انواع نمک سفید، ناخالصی‌ها و مواد معدنی آن را حذف می‌کنند. بیشتر نمک‌های سفید آشپزخانه حاوی ماده مفید یُد هم هستند. یُد برای جلوگیری از مشکلاتی نظیر کم‌کاری تیروئید مناسب است.
نمک دریا
نمک دریا نمکی است تصفیه نشده که دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین بوده و می‌تواند سبب ایجاد سرطان شود. انواع نمک چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمک و چه به صورت استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی‌هایی است و بر خی معتدند مصرف آن‌ها سلامتی ما را به خطر می‌اندازد.
به همین دلیل ضرورت دارد این ناخالصی‌ها طی فرآیند تصفیه از انواع نمک خوراکی جدا شود و نمک از وجود این ناخالصی‌ها به حد استاندارد و مطلوب برسد و سپس مورد استفاده قرار بگیرد.
 نمک دریایی مالدون:
نمک های دریایی مالدون یکی از مقرون به صرفه ترین و در عین حال با کیفیت ترین گزینه های نمک دریایی موجود در بازار است که به دلیل نداشتن هیچ گونه افزودنی، دانه های ترد و مزه خوبی دارند. از این نوع نمک بیشتر در حین پخت و پز استفاده می کنند تا در طی فرآیند پخت، حل شود.
 نمک دریایی سلتیک :
تمام نمک های دریایی، دانه های بزرگی ندارند. به عنوان مثال دانه های نمک دریای سلتیک بسیار ریز هستند، به این معنی که می توان هنگام پخت و پز مانند نمک کوشر، از آن استفاده کرد. این نوع نمک صرف نظر از عطر و طعم خوب، سرشار از مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن است که غذا را غنی و سلامتی شما را تضمین می کند.
 نمک آبی
نمک آبی که در دنیا با نام blue salt Persia شناخته می‌شود، همان نمک خوراکی یا نمک طعام است که به دلیل دارا بودن مواد معدنی خاصی همچون سیلیوت، آهن، کلسیم و پتاسیم و تحت شرایط آب و هوایی خاص، نظیر رطوبت و فشار به این رنگ زیبا در آمده است. رنگ آبی کریستال‌های این نوع نمک کاملا طبیعی است. کریستال‌های بزرگ نمک آبی را نمی‌توان رنگ کرد؛ اما هستند کسانی که دانه‌های ریز انواع نمک معمولی را رنگ می‌کنند و به عنوان نمک آبی به فروش می‌رسانند.
روش تشخیص انواع نمک آبی اصل:
    کریستال‌های بزرگ نمک بایددارای رگه‌های آبی رنگ در داخل خود باشد.
   چنانچه نمک آبی کوبیده شود، دانه‌های ریز شده سفید رنگ بوده و به رنگ آبی نخواهد بود.
    نمک آبی به طور کامل آبی رنگ نیست بلکه شفاف بوده و رگه‌هایی از رنگ آبی در داخل آن وجود دارد.
نمک هیمالیا:
در سالهای اخیر افراد زیادی به مصرف نمک هیمالیا تمایل پیدا کرده اند. این نمک به رنگ صورتی و از بلورهای سنگی در نزدیکی هیمالیا و معمولاً در پاکستان استخراج و تولید می شود. نمک هیمالیا از انواع کمیاب نمک ها هستند که برای عملکردهای بدن بسیار عالی است. نمک هیمالیا مانند نمک دریایی با کیفیت، حاوی مواد معدنی مهم مانند پتاسیم، منگنز، آهن و روی است که بدن برای عملکرد بهتر به آنها نیاز دارد.
 در ترکیب شیمیایی این نوع نمک نیز می‌توان به حضور سدیم و کلر رسید. ۹۸ درصد از ترکیبات این نوع نمک از سدیم کلرید تشکیل شده است. بقیه انواع نمک از مواد معدنی کم نظیر پتاسیم، منیزیم و کلسیم تشکیل شده است. این مواد به نمک رنگ صورتی روشن می‌دهد. این مواد معدنی باعث تفاوت نمک هیمالیا با نمک معمولی می‌شود.
 فواید نمک صورتی هیمالیا
کریستال هیمالیا حاوی مواد معدنی خاصی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که آن را بسیار با ارزش می‌کند. اعتقاد بر این است که حاوی ۸۴ ماده معدنی است!
در اینجا برخی مزایای سلامتی شگفت انگیز از انواع نمک هیمالیا وجود دارد که قطعا آن را از نمک معمولی برتر می‌کند.
    آب نمک صورتی، محلولی برای دفع سموم از بدن
    تنظیم قند خون و تعادل هورمونی
    بهبود روند هضم غذا
    نمک درمانی برای مشکلات تنفسی
    حمام نمک و مبارزه با آکنه، جوش‌های پوستی، شفافیت پوست و غیره
نمک سیاه
نمکی جذاب، زیبا و خیره کننده که با نام‌های نمک هندی، نمک سیاه هیمالیا و نمک کالا نیز شناخته می‌شود. این نوع نمک بیشتر در مناطق هند و پاکستان یافت می‌شود و در این کشورها به طور گسترده‌ای مورد استفاده عموم مردم برای پخت و پز و همچنین زیبایی پوست و مو قرار می‌گیرد نمک سیاه بهترین نمک برای مصرف خانگی افراد این مناطق محسوب می‌شود.
سنگ نمک سیاه هندی به دلیل مقادیر بالای آهن و سایر مواد معدنی موجود در آن به رنگ بنفش سیاه دیده می‌شود، در حالی که پودر نمک سیاه خاکستری صورتی است.
نمک سیاه حاوی یک ترکیب منحصر به فرد سولفور است که فقط در زرده تخم مرغ پخته شده یافت می‌شود و فواید زیادی برای بدن دارد. همچنین مزاج نمک سیاه نیز از نوع خنک است.
فواید مصرف نمک سیاه
بهترین جایگزین نمک: مصرف نمک طعام یا نمک خوراکی برای بیماران مبتلا به تیروئید و فشار خون بالا توصیه نمی‌شود. این افراد بهتر است از نمک سیاه هیمالیا استفاده کنند که سدیم کمتری دارد و برای درمان بیماری‌های نظیر آرتریت، ناتوانی جنسی و کلسترول خون بالا مفید است. در واقع چنین می‌توان گفت که نمک سیاه بهترین نمک برای مصرف خانگی این دسته از افراد محسوب می‌شود.
 درمان بیماری‌های معده و سیستم گوارش و کمک به هضم بهتر غذا
    درمان درد مفاصل
    لاغری و کاهش وزن
    درمان بیماری‌های تنفسی
    فشار خون و کلسترول خون
    پوکی استخوان
    درمان افسردگی
    قند خون
    درمان آکنه و جوش صورت
    درمان ریزش مو و شوره سر
برخی از کارشناسان سلامت نمک دریا را تضمین می کنند. نمک دریایی طبیعی، دارای مواد معدنی ضروری است و می تواند به بازیابی یا حفظ سطح الکترولیت در بدن و جلوگیری از کمبود آب بدن کمک کند.
مصرف بیش از حد نمک خطرناک است و باعث ایجاد بیماری های قلبی، عروقی، نارسایی کلیه، پوکی استخوان و … می شود. شما می توانید سدیم کلرید را از غذاهای مختلفی بدست بیاورید. ادویه جات و گیاهان معطر نیز می توانند جایگزین مناسبی برای نمک ها باشند.
تحلیل و مقایسه نمک تصفیه شده و نمک طبیعی دریا
نمک های مصرفی مردم در سالهای گذشته از حیث وجود املاح مورد نیاز بدن بسیار غنی تر و سالم تر از نمک های تولیدی عصر حاضر بود و با تاثیرات مخرب نمک های تولیدی این دوره بایستی در انتظار وقوع یک فاجعه بزرگ از حیث تهدید سلامت عموم مردم بود.
نمک تصفیه شده
با وجود اینکه در گذشته نمک برای مردم بسیار ارزشمند بود این روزها نمک سابقه بدی یافته و سرچشمه امراض قلبی و عروقی مختلفی تلقی می شود . دلیل محبوبیت نمک در گذشته را می توان در مطلب زیر خلاصه نمود :
هر سلول بدن نیاز به نمک دارد و عملکردهای بسیاری در بدن به نمک بستگی دارد از جمله تنظیمات قند خون تا تراکم استخوان و سلامت گردش خون.
نمک بدنمان در طول روز از طریق دفع ادرار و تعریق بطور مداوم دفع می شود پس باید به فکر جبران این کاهش نمک در بدن باشیم . ما فقط میتوانیم سدیم از دست رفته بدنمان را از طریق مصرف نمک تصفیه شده به دست آوریم زیرا این نمک یک محصول ناقص از حیث وجود مواد معدنی حیاتی و مورد نیاز بدن می باشد.
برای دستیابی به این مواد معدنی باید به فکر یافتن یک نمک طبیعی با کیفیتی بالا باشید تا الکترولیت های بدن را نیز متعادل کند.
از نظر طب سنتی مشکل نمک تصفیه شده چیست؟
نمک تصفیه شده شامل مواد افزودنی بسیاری مانند فلوراید، ماده سمی ضد کلوخه فروسیانید پتاسیم و مقادیر بیش از حد یدید پتاسیم و سموم دیگر می باشد. این افزودنی ها می توانند موجب تغییر رنگ در نمک نیز بشوند سپس برای برگرداندن رنگ سفید مطلوب از سفید کننده ها استفاده می کنند. جای تعجب نیست که نمک تجاری تصفیه شده باعث ایجاد بسیاری از مشکلات متعدد برای سلامتی انسان می شود. نمک دریایی طبیعی و تصفیه نشده حاوی محتوای غنی از مواد معدنی قابل توجهی است . متاسفانه تفاوت های اساسی بین نمک تصفیه شده و نمک خالص طبیعی هنوز به طور گسترده ای در میان مردم شناخته نشده است بنابراین فرضیه عمومی به این شرح است که تمامی نمک ها در صورت استفاده زیاد برای سلامتی مضر میباشد.
نمک دریا و خواص آن از نظر طب سنتی 
نمک، مواد معدنی رقیق و الکترولیت ها
نمک طبیعی تصفیه نشده به طور طبیعی در زیر نور خورشید برداشت و خشک می شود. این نمک حاوی گنجینه ای از مواد معدنی و الکترولیت هاست که بدن ما فقط به مقدار کمی از این مواد مغذی نیاز مبرم دارد . ولی وجود این مقادیر کم نیز برای انجام وظایف و عملکردهای مختلف بدن ما بسیار ضروری و حیاتی می باشد.
در حقیقت این مواد نقش کلیدی در تولید آنزیم های مختلف و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و همچنین تنظیم عملکرد آدرنال و تیروئید را بر عهده دارند. نمک تصفیه شده تجاری باعث عدم تعادل مایعات در سراسر بدن می شود و فشار بسیار زیادی را به سیستم های دفع وارد می سازد و در مقابل نمک طبیعی و دریایی تعادل مایعات را در داخل و خارج سلول های بدن برقرار می سازد.
نمک های طبیعی و دریایی به دلیل دارا بودن سدیم طبیعی و رطوبت کافی در درمان ناراحتی های ناشی از بیماری نقرس و گرفتگی عضلات بسیار موثر می باشد.
نمک دریا نمک سالم
نمک و کمک به هضم غذا
نمک های طبیعی و دریایی تولید آنزیم ها و مایع گوارشی(که وظیفه گرفتن مواد مغذی از مواد غذایی را دارد) را تحریک کرده و این امر می تواند به خصوص برای افرادی که رژیم غذایی آنها عمدتا از غذاهای پخته شده است، سودمند باشد چرا که پختن غذا محتوای آنزیم های موجود در مواد غذایی را کمابیش از بین برده  و موجب سخت تر شدن هضم آن در معده می شود ،با این وجود مصرف نمک های طبیعی و دریایی به هضم هرچه بهتر و راحت تر این غذاهای پخته شده کمک میکند.
نمک سالم
نمک و آدرنال سلامت
نمک های طبیعی و دریایی غیرآلوده و سالم برای بهبود و تقویت عملکرد غدد آدرنال عالی می باشد. گرایش به نمک در میان افرادی که خستگی ناشی از ترشح آدرنال دارند، معمول می باشد، اما این بدن شماست که شما را به سوی مواد معدنی موجود در نمک خالص طبیعی و دریایی سوق می دهد نه فقط به سوی سدیم خالص (نمک تصفیه شده) .
بیشتر بخوانید:خواص شگفت انگیز دارچین
نمک تصفیه شده و مضرات آن از نظر طب سنتی
اگر بیشتر غذاهای پخته شده و خانگی می خورید پس از استفاده از نمک های خالص طبیعی و دریایی متوجه کاهش استفاده از نمک در غذاهای خود خواهید شد با این حال، غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده منابع پنهانی از نمک های تصفیه شده و تجاری می باشند.
غذاهایی که به صورت آماده از بیرون می خرید بدون آنکه متوجه بشوید مقدار زیادی سدیم وارد رژیم غذاییتان میکنند. از آنجا که غذاهای بسته بندی و کنسرو شده علاوه بر سدیم سایر مواد مضر از جمله روغن ها و شکر های تصفیه شده را نیز به همراه دارند ، به هر حال عاقلانه است که از استفاده آنها دوری کنید.
هیچگاه نمک تجاری تصفیه شده را به نمک طبیعی و دریایی ترجیح ندهید برخی از تولید کنندگان نمک برچسب نمک های طبیعی و دریایی به محصولات خود میزنند، در حالیکه این نمک ها  محصولات تصفیه شده فاقد مواد معدنی ارزشمند می باشند. بهتر است یک تولید کننده معتبر و مورد اعتماد نمک های طبیعی و دریایی پیدا کنید و همواره خرید نمک طبیعی مورد نیاز خود را از آن مجموعه انجام دهید.
باید بگوییم خیلی سخت است که بعد از رژیم غذایی سالم و دارای نمک های طبیعی و دریایی به سمت استفاده از نمک های شیمیایی و تصفیه شده بازگردیم. نمک خالص دریایی دارای عطر و طعمی کامل و خالص می باشد و غذای شما را لذت بخش و ترد می کند ، که نمک تک بعدیه تصفیه شده همواره از آن بی نصیب است.
ظرف نگهداری نمک 
ظرف نگهداری نمک باید چوبی، سفالی یا پلاستیکی باشد و در جای خنک به دور از نور خورشید و رطوبت باشد.
طرف دیگر مساله این است که هر چند نمک های طبیعی و دریایی یک ماده غذایی سالم و طبیعی تلقی می شود اما مصرف بیش از حد آن برای هیچکس توصیه نمی شود بلکه باید در مصرف آن نیز اعتدال را رعایت کرد زیرا ممکن است بدن برخی افراد بیشتر از دیگران نسبت به مصرف سدیم حساس باشد.منابع: urmiaduz، بهزونه
صحبتهای متخصص طب سنتی درباره نمک دریا و تصفیه شده

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی