آشنایی با شهر یزد، شهر بادگیر و بناهای تاریخی + فیلم
آشنایی با شهر یزد، شهر بادگیر و بناهای تاریخی + فیلم

یزد، شهری که نشان افتخار تاریخ و تمدن ایران و اولین شهر خشتی جهان را به دوش می‌کشد. این شهر خشتی دقیقا در مرکز ایران قرار گرفته و با دشت لوت نیز همسایه است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، شهر خشتی یزد با بستر‌های مناسب تاریخی، بافت و جاذبه هایش توانست در ۱۸ تیرماه ۹۶ به ثبت جهانی یونسکو برسد تا یادگاری برای آیندگان باشد. این شهر بعد از شیراز، یکی از مهم‌ترین قطب‌های پزشکی در کشور به شمار می‌رود. یزد در میان رشته کوه‌های مکزی ایران قرا گرفته و به دشت کویر نیز نزدیک می‌باشد. شیرکوه، مهم‌ترین کوه در شهر یزد است که ارتفاع آن از سطح آب دریا ۴۰۷۵ متر می‌باشد. نکته جالب توجه اینجا است که اولین صندوق امانات جهان در ۱۷۰۰ سال پیش، در شهر یزد بنا شده.

حقایق جالب در مورد شهر یزدشهر یزد دومین شهر خشت و خام تاریخی جهان است.یزد پنجمین استان صنعتی کشور است و با وجود واحد‌های صنعتی بی شمار جزو شهر‌های آلوده ایران می‌باشد.شهرداری یزد در سال ۱۳۱۰ تاسیس شده است.زبان اصلی مردم یزد فارسی است که با لهجه یزدی صحبت می‌کنند.شهر یزد را زادگاه معماری آب و باد و قنات می‌نامند.یزد به عنوان اولین شهر ایران ثبت جهانی شد.بلندترین مناره‌های ایران متعلق به مسجد جامع یزد است.خواهر خوانده‌های شهر یزد: حمص در سوریه، نزوی در عمان، یئوسو در کره جنوبی، اولگین در کوبا و یاسبرین در مجارستان هستند.
مناطق گردشگری یزدشهر یزد به دلیل قدمت بالا و تاریخی که دارد هر ساله پذیرای هزاران توریست می‌باشد و بسیاری از مسافران تمایل زیادی به دیدن باغ دولت آباد استان یزد، آب انبار رستم گیو، باغ خان بافقی، باغ مشیرالممالک، حمام خان بافقی دارند. در یزد بیشتر از هر چیزی بازار‌های قدیمی آن دارای جاذبه گردشگری است و سبب شده تا یزد را مورد توجه بسیاری از مسافران قرار دهد. از جمله این بازار‌های معروف بازار قیصریه، بازار خان، بازار حاجی قنبر، بازار پنجه علی، بازار افشار، بازار شاهزاده فاضل، بازار مسگری و بازار علاقبندی می‌باشد.این استان تاریخی دارای میدان‌های مشهوری مانند میدان امیر چخماق، میدان ساعت، میدان بعثت، میدان قلعه، لرد مشیر و همچنین لرد کیوان می‌باشد. در معماری این شهر مسجد‌ها می‌توانند ارائه دهنده بهترین سبک معماری در این استان قدمت یافته باشند. مسجد جامع، مسجد پشت باغ، مسجد امیر چخماق، مسجد اهرستان، مسجد قلعه کهنه، مسجد فرط و مسجد شاه طهماسب از جمله قدیمی‌ترین مسجد‌های یزد می‌باشد.
شاید با خود فکر کنید که یک شهر کویری و خشک، جاذبه‌های زیادی برای دیدن ندارد. اما بعد از سفر به یزد و دیدن جاذبه‌های گردشگری یزد، اصالت و عظمت این سرزمین را جلوه گری می‌کنند. بیشترین جذابیتی که سبب شده تا مسافران به شهر یزد علاقمند شوند دیوار‌های کاهگلی این شهر است که در بسیاری از مقبره‌ها و جاذبه‌های تاریخی دیده می‌شود. مقبره احمد فهادان، بقعه دوازده امام، خانه لاری ها، خانه عرب ها، امام زاده جعفر، زندان اسکندر، آتشکده زرتشتیان، خانه ملک التجار، دخمه زرتشیان، کارخانه اقبال، کنیسه کمال، آب انباری که شش بادگیر دارد و در میان سایر آب انبار‌ها بیشترین بازدید کننده را به خود اختصاص داده است. این محل مربوط به دوره قاجار است که شامل دو دهانه می‌باشد. شاهزاده فاضل که مقبره یکی از فرزندان امام هفتم است.جالب‌ترین موزه‌های واقع شده در شهر یزد موزه مردم شناسی، موزه سکه و از همه دیدنی‌تر موزه آب شهر یزد می‌باشد. بازار زرگری یزد دارای قدمتی طولانی است که در قرن دوازده قمری مورد ساخت قرار گرفته است. معمولا در اغلب بنا‌ها و جاذبه‌های تاریخی شهر یزد اتاق‌ها نقاشی شده و آینه کاری دیده می‌شود که به واسطه اورسی‌های رنگارنگ چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهند. در‌ها و پنجره‌ها چوبی هستند و اغلب سقف ساختمان‌ها گنبدی شکل می‌باشد.  البته در محله‌های قدیمی شهر یزد سبک معماری به گونه‌ای است که گذرگاه‌ها و کوچه‌ها سرپوشیده هستند که به ساباط شهرت دارند. در ساباط برخی از خانه‌ها از یک راه ورودی گذر می‌کنند که این عمل نشان صمیمیت مردم یزد را نشان می‌دهد. در بافت‌های قدیمی شهر یزد پشت بام‌ها همگی به هم متصل می‌باشد.

خوراکی‌های لذیذ یزد 
در این شهر علاوه بر جاذبه‌های تاریخی که بسیار معروف است می‌توان به خوراکی‌های خوشمزه اش اشاره کرد. از جمله این خوراکی‌های لذیذ نام حاجی بادامی، پشمک، نان منقا، سوهان آردی، نان برنجی یزدی، شیرینی بادامی، لوز پسته، لوز بادام، لوز نارگیل، قطاب بی شکر، لوز زعفران، کیک یزدی، باقلوا و … به خوبی می‌درخشند. البته شیرینی‌های مخصوصی در شهر‌های ابرکوه، خاتم و بافق تهیه می‌شود که در نوع خود بی نظیر و لذیذ هستند.نام پشمک و کیک یزدی را حتما شنیده اید و یا در شهر خود نوش جان کرده اید، اما باید به این مسئله پی ببرید که در شهر یزد این تنقلات بسیار خوشمزه‌تر و متفاوت‌تر هستند که باید فقط به صورت حضوری از این شیرینی‌ها میل نمایید. حال که با این شیرینی‌ها آشنا شده اید، نوبت به دسر‌های خوشمزه این شهر می‌رسد که حتی غرفه‌هایی مخصوص برای عرضه این نوع دسر‌ها وجود دارد.
سورک، یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه این شهر است که در هیچ غرفه‌ای یافت نمی‌شود و تنها به دست کدبانو‌های یزدی در خانه طبخ می‌شود. شیرینی سورک از گذشته‌های دور در شهر یزد طبخ می‌شود که البته مختص زرتشتی‌ها بوده و مردم یزد این نوع شیرینی را برای شادی روح اموات خود، در شب‌های جمعه خیرات می‌کنند. این شیرینی به کوکو سیب زمینی شباهت داشته، ولی نوع طبخ و مواد اولیه آن کمی فرق دارد.
سورک از ترکیب آرد، آب و مخمر تهیه می‌شود که برخی این قسمت را به از نانوایی تهیه می‌کنند و در خانه خمیر را شل کرده و سپس طبخ می‌نمایند. تخم گشنیز نیز به خمیر افزوده شده و بوی سورک در خیابان‌ها می‌پیچد. فالوده یزدی، ماقوت و … از دیگر دسر‌های خوشمزه و معروف این شهر هستند که فالوده یزدی با دیگر فالوده ها، طعمی متفاوت دارد.فالوده یزدی از رشته‌هایی کوتاه‌تر و پهن‌تر همراه با تخم شربتی، عرق کاسنی، عرق بیدمشک، گلاب، خاک شیر و تکه‌های درشت یخ تهیه می‌شود که فوق العاده دلچسب است و در گرمای هوا بسیار می‌چسبد. ماقوت، دسری شبیه ژله است که از ترکیب شیر، نشاسته، زعفران، هل، گلاب، کاکائو و … تهیه می‌شود. این دسر خوشمزه و مقوی، در بیشتر بستنی فروشی‌های شهر خشتی جهان یافت می‌شود. این دسر خوشمزه نیز دارای فایده‌های بسیاری است که توصیه می‌کنیم حتما آن را تهیه کرده و میل نمایید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی