ملاقات با توت‌عنخ‌آمون ؛ فرعون جوان مصر پس از ۳۳۰۰ سال
ملاقات با توت‌عنخ‌آمون ؛ فرعون جوان مصر پس از ۳۳۰۰ سال

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان برزیل، استرالیا و ایتالیا موفق شده‌اند با استفاده از مدل‌سازی دیجیتالی جمجمه مومیایی‌شده توت‌عنخ‌آمون ، یازدهمین فرعون مصر باستان چهره او را بازسازی کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، یک تیم بین‌المللی از دانشمندان برزیل، استرالیا و ایتالیا موفق شده‌اند با استفاده از مدل‌سازی دیجیتالی جمجمه مومیایی‌شده «توت‌عنخ‌آمون» (Tutankhamun)، یازدهمین فرعون مصر باستان از دودمان هجدهم یا همان پادشاهی نو (۱۵۴۹ تا ۱۲۹۲ پیش از میلاد)، چهره او را بازسازی کنند. در تصویر بازسازی شده، شاهد چهره جوان این پادشاه باستانی هستیم که گفته می‌شود هنگام مرگ، یک جوان ۱۹ ساله بوده است. 
«سیسرو مورائس»، کارشناس گرافیک برزیلی که یکی از نویسندگان این مطالعه جدید است، می‌گوید: «از نظر من، او مانند یک مرد جوان با چهره‌ای ظریف به‌نظر می‌رسد. با نگاه‌کردن به او، بیشتر یک دانشجوی جوان را می‌بینیم تا یک سیاستمدار با مسئولیت که باعث می‌شود این شخصیت تاریخی جالب‌تر شود.»

 
 بقایای مومیایی‌شده این پادشاه جوان معروف، همراه با ده‌ها گنجینه باورنکردنی توسط یک باستان‌شناس بریتانیایی به نام «هاوارد کارتر» در نوامبر ۱۹۲۲ در دره پادشاهان مصر کشف شد. از آنجایی که این تیم بین‌المللی به‌طور مستقیم به جمجمه فرعون دسترسی نداشت، کامل‌کردن طرح جدید چالش بزرگی برای آن‌ها بود. مورائس در این زمینه توضیح می‌دهد:

«بیشتر یک کار کارآگاهی بود که در آن نشانه‌هایی از اطلاعات به‌هم‌پیوسته وجود داشت تا مدلی سه‌بعدی از جمجمه. با داده‌های نسبی و برخی اندازه‌گیری‌های مهم، توانستیم یک جمجمه دیجیتالی ایجاد کنیم و آن را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که به جمجمه توت‌عنخ‌آمون تبدیل شود.» سپس آن‌ها اندازه لب‌ها، موقعیت کره چشم‌ها، ارتفاع گوش‌ها و اندازه جلوی بینی را بازسازی کردند. با کمک این تکنیک‌ها، چهره فرعون مصر باستان به تدریج به یک بازسازی کامل تبدیل شد.
 
 
البته این اولین‌باری نیست که دانشمندان سعی می‌کنند چهره فرعون جوان را بازسازی کنند؛ زیرا در سال ۲۰۰۵ نیز تلاش مشابهی انجام شد که تصویر بازسازی‌شده مربوط به آن را در بالا می‌توانید مشاهده کنید. اواخر سال گذشته نیز دانشمندان موفق شده بودند تا چهره رامسس دوم، فرعون دودمان نوزدهم مصر باستان را بازسازی کنند.
 
منبع : https://www.dailymail.co.uk/