آیا میگرن مانع از روزه‌داری در ماه رمضان می‌شود؟
آیا میگرن مانع از روزه‌داری در ماه رمضان می‌شود؟

میگرن سردردی است که معمولاً در یک طرف سر رخ می‌دهد، افراد مبتلا به میگرن اگر در این ایام روزه می‌گیرند، باید بیشتر مراقب باشند و با رعایت نکات بهداشتی، از بروز تنش و تشدید دردهای میگرنی بکاهند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من گرسنگی و ضعف جسمی ناشی از روزه‌داری و حتی اختلال در ساعات خواب در طول این ماه یک امر بدیهی است، اما افراد مبتلا به میگرن اگر در این ایام روزه می‌گیرند، باید بیشتر مراقب باشند و با رعایت نکات بهداشتی، از بروز تنش و تشدید دردهای میگرنی بکاهند.
درد میگرن اغلب ضربان‌دار است است و بین ۴ تا ۷۲ ساعت به طول می‌انجامد. این نوع سردرد معمولاً با علائمی مانند تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، صدا و حتی احساس سوزن سوزن شدن در نواحی مختلف بدن همراه است.
روزه گرفتن، به خودی خود ارتباط مستقیمی با میگرن ندارد، اما اگر روزه‌داری شامل محرک‌هایی مانند ضعف و خستگی باشد، به احتمال قوی حمله میگرنی را در بر خواهد داشت. در سال‌های اخیر، مطالعات فزاینده‌ای در زمینه فواید رژیم ماه رمضان برای سلامتی انجام شده و متخصصان بر پتانسیل آن برای کاهش وزن، بهبود سلامت متابولیک و ارتقای سلامت کلی تأکید می‌کنند. بیماران میگرنی که مایل به روزه‌داری و بهره‌مندی از فواید آن هستند، باید دو نکته را برای حفظ سلامت خود حائز اهمیت قرار دهند:
سرعت غذا خوردن
ماه رمضان باید با رعایت قوانین سالم تغذیه‌ای سپری شود و یکی از این قوانین، توجه به سرعت غذا خوردن به ویژه در وعده در افطار است. همچنین سرعت غذا خوردن تأثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی دارد.
فاصله انداختن میان صرف آیتم‌های مختلف غذایی (به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه)، به جای سریع غذا خوردن در طول وعده افطار به ما کمک می‌کند تا احساس سیری را بهتر درک کنیم. در صرف وعده افطار نباید عجله کرد. بهتر است با یک غذای سبک مانند سوپ شروع کنیم، چرا که بافت این غذا و مواد مغذی موجود در آن معده را آرام می‌کند و آن را برای ورود غذای سنگین‌تر آماده می‌سازد. نکته اصلی این است که از صرف غذای سبک تا غذای اصلی حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به معده استراحت دهید و هرگز با سرعت و عجله غذا نخورید.
مصرف آب
متخصصان مغز و اعصاب هشدار می‌دهند که روزه‌داری طولانی مدت، کم‌آبی بدن و تغییر در الگوی خواب می‌تواند باعث بروز دردهای میگرنی شود. از این رو توصیه می‌شود که روزه‌داران مبتلا به میگرن، در طول شب مایعات فراوان بنوشند.
میگرن یک مشکل رایج سلامتی برای کسانی است که در ماه رمضان روزه می‌گیرند، به ویژه در روزهای اول که تغییر عادات غذایی می‌تواند باعث حملات میگرنی شود. تغییرات در الگوهای تغذیه، نوشیدن و خواب می‌تواند باعث تشنج در بیماران میگرنی شود و حتی موجب سردرد در افرادی شود که این بیماری را ندارند.
درمان میگرن در افراد متفاوت است و اغلب به سن بیمار، دفعات حملات، سایر شرایط پزشکی و نوع میگرن بستگی دارد. بیماران میگرنی نسبت به سایر افراد، مغز حساس‌تری دارند و عوامل خارجی مانند بوهای مختلف و نورهای چشمک‎‌زن می‌تواند باعث شروع درد میگرنی شود. علاوه بر این، تغییرات داخلی بدن مانند نوسانات قند خون نیز می‌تواند میگرن را تشدید کند.
این بیماران باید در ایام ماه رمضان به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشند و به طور منظم غذا بخورند، خواب کافی داشته باشند و مایعات فراوان بنوشند.
منبع : خبرآنلاین