چه کسی تهران را چنارستان نامید؟
چه کسی تهران را چنارستان نامید؟

بهار که از راه می‌رسد درختان زیباتر از همیشه در خیابان‌های شهر خودنمایی می‌کنند.

به‌ گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،  یکی از این خیابان‌های بسیار زیبا در تهران خیابان ولیعصر با چنار‌های سربه فلک کشیده‌اش است که برای یک روز تهرانگردی کفایت می‌کند. تاریخ چنار‌های تهران آنقدر قدیمی هست؛ به طوری که «پیتردلاواله» جهانگرد معروف استرالیایی در سفرنامه‌اش تهران را چنارستان نامید.
درختان قدیمی بسیاری در ایران وجود دارند؛ استان البرز و کرج نیز از این موضوع مستثنی نیست. به ویژه چنار‌های قدیمی که تعدادی از آن‌ها به ثبت ملی هم رسیده‌اند.
اگر بخواهیم نامی هم برای کرج در نظر بگیریم می‌توانیم آن را «بیدستان» بنامیم. اگر چه کرج چنار‌های فراوانی هم دارد؛ به عنوان نمونه امامزاده حسین روستای گوراب کرج چناری ۷۰۰ ساله دارد.
ارتفاع این چنار ۲۵ متر و تاج درخت بسیار گسترده است، این درخت تنها درخت تاریخی چنار در استان البرز است که در سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار تاریخی طبیعی کشور قرار گرفته است.

حتی گفته می‌شود که چنار‌های خوب تهران را از کرج گرفته‌اند. به عنوان مثال چنار‌های خیابان، ولی عصر تهران از کرج آورده و توسط پروفسور ساعی کاشته شد.
چنار‌هایی که مهندس ساعی در دو طرف خیابان، ولی عصر از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن کاشت، سبب شد تا این طولانی‌ترین خیابان پایتخت به یکی از زیباترین خیابان‌های ایران تبدیل شود.

دو درخت چنار کهنسال در ساوجبلاغ و یک درخت چنار در روستای سیاه‌کلاهان کرج نیز به ثبت ملی رسیده‌اند. دو درختی کع در مسجد امیرالمومنین در روستای شلمزار ساوجبلاغ وجود دارد حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارند.
چنار کهنسال روستای سیاه‌کلاهان هم در قسمت شمالی گوهردشت و در کنار مسجد سیاه‌کلاهان واقع شده است. مردم به این درخت قدیمی اعتقاد دارند و برخی به آن دخیل هم می‌بندند. قدمت این درخت ۲۰ متری نیز بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال است.
در کردان هم یک چنار کهنسال دارد که با شماره ثبت ۳۷۶ با قدمت ۴۰۰ سال در فهرست آثار ملی ثبت شده است. هنچنین در روستای برغان که از دیدنی‌ترین روستا‌های البرز است، درختان کهنسالی وجود دارد. روستای برغان را مهد چنار‌های کهنسال می‌دانند؛ دو چنار کهنسال مسجد جامع مهم‌ترین درختان منطقه هستند؛ که در کنار امامزاده قرار دارند.

منبع: همشهری/ فرادید