چگونه کودکانی شاد تربیت کنیم؟+ فایل صوتی
چگونه کودکانی شاد تربیت کنیم؟+ فایل صوتی

همه والدین آرزو دارند کودکانی شاد و پرانرژی داشته باشند. در واقع موفقیت در زندگی، مستلزم روحیه‌ای شاد است. در این مقاله سعی داریم از شادی واقعی و کارآمد صحبت کنیم و روش‌هایی را بیان کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید فرزندانی شاد را پرورش دهید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، پرورش و تربیت فرزندانی شاد می‌تواند موفقیت آن‌ها در زندگی آتی را تا اندازه زیادی تأمین کند. اما بسیاری از والدین نمی‌دانند چگونه پرورش فرزندانی شاد در جهان امروز ممکن خواهد بود.
پرورش فرزند شاد به معنای این نیست که لزوماً لحظات شاد و مفرحی را برای آن‌ها فراهم کنید. در واقع قضیه درست بر عکس این تصور است. کودکان شاد مهارت‌هایی دارند که به کمک آن‌ها می‌توانند شادی و نشاط را در کل زندگی خود تجربه کنند. این دسته از افراد حاضرند از لذت‌های کوتاه دست کشیده تا به اهداف خود در زندگی دست یابند.
کودکان را تشویق کنید برای بازی کردن به بیرون از خانه بروند
احتمالاً شما نیز مانند بسیاری از پدر و مادرها، از اهمیت بیرون بازی کردن بچه‌ها آگاهی ندارید. دویدن روی چمن ها، بالا رفتن از درخت، تاب بازی و خاک بازی، به شدت برای کودک مفید هستند.
مطالعات نشان داده است که رایحه‌های موجود در طبیعت و بر آمده از گیاهان می‌توانند خلق و خوی کودک شما را بهبود بخشند؛ بنابراین اگر شرایط محل زندگی شما مناسب است، کودکان خود را برای بازی کردن و حتی انجام تکالیف، به بیرون از خانه بفرستید.
از سویی بازی کردن در بیرون از خانه می‌تواند مهارت‌های اجتماعی کودکان را تقویت کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ منشر شد، دریافت کودکانی که وقت بیشتری را بیرون از خانه سپری می‌کنند، میزان همدلی، مشارکت و خودکنترل گری آن‌ها به شکل معناداری افزایش می‌یابد.
بچه‌هایی که از مهارت‌های اجتماعی بهتری برخوردارند، در آینده از برقراری روابط سالم تر، لذت خواهند برد. مطالعه‌ای دریافت کودکانی با مهارت‌های اجتماعی بیشتر، احتمالاً کمتر دچار اعتیاد به مواد مخدر، چاقی و خشونت شوند.
محدود کردن مشاهده صفحات نمایش (تلویزیون، تبلت، رایانه و …)
ممکن است فرزند شما اصرار داشته باشد ساعت‌های متمادی به انجام بازی‌های ویدیویی پرداخته و از این طریق خوشحالی به دست آورد! اما همانطور که احتمالاً همه می‌دانید، استفاده زیاد از این ابزار‌ها ضرر‌های جسمی و روانشناختی زیادی به همراه خواهد داشت.
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، دریافت نوجوانانی که وقت کنتری را به کار با ابزار‌های دیجیتال اختصاص می‌دهند و بیشتر وقت خود را صرف فعالیت‌هایی مانند ورزش، مطالعه، شرکت در مراسمات مذهبی و بودن با دوستان خود می‌کنند، روحیه شادتری را تجربه خواهند کرد؛ بنابراین برای استفاده کودک از ابزار‌های دیجیتال و دارای صفحه نمایش، محدودیت‌هایی قرار دهید. اگر تلفن هوشمند دارید، اوقاتی که در کنار هم هستید، با ماشین بیرون می‌روید و یا در طبیعت به تفریح می‌پردازید، استفاده از آن را برای کودک خود ممنوع نمایید.
تمرین قدردانی
سعی کنید خودتان در زندگی قدردان باشید تا فرزندان شما نیز این ویژگی خوب را از شما بیاموزند.
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، نشان داد افراد قدردان، از روابط خود با دیگران بیشتر لذت برده و در نتیجه زندگی شادتری را تجربه خواهند کرد. یکی از روش‌هایی که می‌توان به کمک آن کودکان قدردان تربیت کرد، الگو شدن خودتان است.
سعی کنید تشکر و قدردانی را در محیط خانه و بیرون از خانه، عملاً به کودک خود نشان دهید. حتی اگر کودک کاری، هر چند کوچک، برایتان انجام داد، به بهترین نحو ممکن از او تشکر کنید.
 می‌توانید به کودک خود بیاموزید برای معلم مدرسه و یا مربی باشگاهش نامه‌ای تشکر آمیز نوشته و همراه با هدیه‌ای مختصر به او بدهد.

انتظارات خود را بالا ببرید، اما نه خیلی زیاد
هر چند که درس خواندن‌های طولانی و یا وقت گذاشتن زیاد برای آموختن یک مهارت؛ ممکن است خیلی مفرح و نشاط آور به نظر نرسد، اما بچه‌هایی که سخت کوش‌تر هستند، در آینده احتمالاً زندگی شادتری را تجربه خواهند کرد.
انتظارات شما، تأثیری جدی بر سخت کوشی فرزندانتان خواهد داشت. در صورتیکه انتظارات شما از فرزندانتان، منطقی باشد، کودک نیز برای برآورده کردن آن‌ها تمام تلاش خود را خواهد کرد.
مطالعات نشان داده اند، والدینی که انتظارات تحصیلی زیادی از فرزندان خود دارند، احتمالاً آن‌ها نیز با سخت کوشی بیشتر، موفقیت‌های تحصیلی بیشتری کسب خواهند کرد. همچنین انتظارات بالا با تاب آوری اجتماعی، ارتباطی مستقیم دارد.
اما لازم است توجه داشته باشید که انتظارات غیر معقول و غیر واقعی از فرزندان خود نداشته باشید که در این صورت با بچه‌هایی مضطرب و کمال گرا مواجه خواهید شد که هرگز زندگی شادی را در زندگی تجربه نخواهند کرد؛ بنابراین با توجه به استعداد‌ها و توان کودک از او انتظار داشته باشید و هرگز نخواهید که کامل و بی نقص باشد. همیشه به جای توجه به نتیجه، به تلاش‌های کودک توجه نموده و او را به خاطر تلاشهایش تحسین نمایید.

آموزش خودکنترل گری
خوردن یک کلوچه بیشتر، ننوشتن تکالیف به خاطر بازی کردن با دوستان و یا تماشای تلویزیون، ممکن است لحظات شادی را برای کودک شما فراهم آورد، اما در دراز مدت، عدم توانایی در کنترل خود می‌تواند آسیبی جدی به او وارد سازد.
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در یکی از نشریات معتبر روانشاسی منتشر شد، نشان داد افرادی که کنترل بهتری بر روی خود دارند، خلق بهتری را تجربه می‌کنند. 
 جالب است که محققان دریافته اند افرادی که از مهارت خودکنترل گری بهتری برخوردارند، نسبت به دیگران، کمتر خود را در معرض وسوسه انگیز، قرار می‌دهند. این افراد سعی می‌کنند همیشه لحظات شادی را برای خود خلق کنند.
کمک کردن به دیگران
محققان در بسیاری از مطالعات ارتباطی نزدیک میان خوشحالی و نوعدوستی یافته اند. در حقیقت مهربانی با دیگران می‌تواند فرزندان شما را شادتر نموده و شادی آن‌ها را مهربان خواهد کرد. این چرخه مثبت می‌تواند زندگی شادتری را برای فرزندان شما را تضمین کند. برای آموزش مهربانی روش‌های زیادی وجود دارد که در ادامه تنها برخی از آن‌ها را با شما عزیزان همراه  بیان می‌کنیم:
– در خانه قرار بگذارید که هر روز هر کدام از اعضای خانواده برای خوشحال کردن دیگران، قدمی بردارد و سر سفره شام، هر کدام درباره کاری که انجام داده، توضیح دهد.
– در فعالیت‌های داوطلابانه پیش قدم شده و فرزندان خود را نیز در چنین کار‌هایی مشارکت دهید.
– فرزندان خود را تشویق کنید هر ماه و یا هر هفته، مقداری از پول خود را برای کمک به افراد نیازمند، کنار بگذارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: راسخون