معرفی کوچکترین کشور‌های جهان
معرفی کوچکترین کشور‌های جهان

اولین تعبیری که از کلمه کشور به ذهن ما خطور می‌کند سرزمینی عظیم با جمعیتی زیاد است. اما جالب است بدانید برخی از کشور‌ها به حدی کوچک هستند که شهر‌های سایر کشور‌ها مانند روسیه، هندوستان و حتی ایران در مقایسه با آن‌ها، بسیار بزرگ هستند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، در گوشه و کنار جهان کشور‌هایی بسیار کوچک وجود دارند که برخی از آن‌ها ابعاد و جمعیتی کمتر از یک شهر متوسط دارند. این کشور‌هایی که به طور رسمی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده اند، همگی با داشتن جمعیت بسیار کوچک نامی برای خود دست و پا کرده اند. بیشترین جمعیت در این فهرست کمی بیش از ۷۳ هزار نفر و کوچکترین آن‌ها تنها ۵۰۰ نفر جمعیت دارد. در ادامه ده کشور کوچک جهان بر اساس جمعیت را معرفی می‌کنیم که شناخت آن‌ها خالی از لطف نیست.
 
۱۰. دومینیکا
ما این فهرست را با کشور دومینیکا شروع می‌کنیم که نباید با جمهوری دومینیکن اشتباه گرفته شود. طبق آمار سازمان ملل، دومینیکا دارای جمعیتی بالغ بر ۷۳ هزار و ۶ نفر بوده و تنها ۷۵۱ کیلومتر مربع مساحت دارد. این کشور کوچک تقریباً در نیمه راه بین پورتوریکو و ترینیداد و توباگو در دریای کارائیب واقع شده است. این کشور جزیره‌ای به دلیل اینکه آخرین کشور کارائیب است و توسط اروپایی‌ها مستعمره شده، سال‌ها تحت حکومت بریتانیا بوده در نهایت در سال ۱۹۷۸ به یک کشور مستقل تبدیل شد.

 
۹. سنت کیتس و نویس
سنت کیتس و نویس با جمعیت ۴۷ هزار و ۷۴۵ نفر، از دو جزیره تشکیل شده است. این کشور به عنوان کوچکترین کشور مستقل در نیمکره غربی شناخته شده است که با مساحت ۲۶۱ کیلومتر مربع (جزیره سنت کیتس ۱۶۸ کیلومتر مربع و جزیره نویس ۹۳ کیلومتر مربع)، از نظر اندازه فیزیکی و همچنین جمعیت یکی از کوچکترین کشور‌های جهان است. در سال ۱۹۸۳ از سوی بریتانیا به این کشور استقلال کامل اعطا شده و نویس در تلاش برای تجزیه و تشکیل کشور خود پس از رفراندوم ناموفق در سال ۱۹۹۸ شکست خورد. سنت کیتس و نویس یک کشور گرمسیری است و در بین گردشگران کارائیب محبوبیت دارد پارک ملی قلعه بریمستون هیل، که یکی از میراث جهانی یونسکو است در این کشور واقع شده است.
 
۸. جزایر مارشال
جزایر مارشال دارای جمعیتی حدود ۴۱ هزر و ۹۵۲ نفر است. این جزایر همچنین محل بیکینی آتول، یک سایت مشهور آزمایش هسته‌ای است. جزایر مارشال که در اقیانوسیه واقع شده است مجموعه‌ای از پنج جزیره بزرگ و ۲۹ جزیره مرجانی بوده ومجموعاً ۱۲۲۵ جزیره کوچک و بزرگ را شامل می‌شود. مساحت کل این جزایر مجموعاً ۱۸۱ کیلومتر مربع است. جزایر مارشال سرانجام پس از قرن‌ها حکومت اسپانیا، آلمان و ژاپن تحت سلطه آمریکا در آمده و در سال ۱۹۷۹ از ایالات متحده استقلال یافت.
 
۷. لیختن اشتاین
لیختن اشتاین با تخمین جمعیتی حدود ۳۹ هزار و ۵۵۸ نفر یکی از چندین کشور کوچک در اروپا است. این کشور به دلیل داشتن دامنه‌های کوه‌های راتیکون و قله ۲۵۹۹ متری Grauspitz مشهور است. این کوهپایه‌ها حدود دو سوم مساحت ۱۶۰ کیلومتر مربعی لیختن اشتاین را تشکیل می‌دهند. این کشور محصور در خشکی است و به دلیل مناظر کوهستانی کوه‌های آلپ، شهرت جهانی دارد.

 
۶. موناکو
موناکو، یکی دیگر از کشور‌های کوچک اروپایی، از نظر جمعیت کوچکتر از لیختن اشتاین است. این کشور با حدود ۳۷ هزار نفر شهروند در واقع بسیار کوچک است. موناکو دارای مساحت کل زمین تنها ۲ کیلومتر مربع است که آن را دومین کشور مستقل کوچک پس از شهر واتیکان در جهان تبدیل می‌کند. به لطف وسعتش، موناکو یک کشور پرجمعیت منحصر به فرد در این فهرست است که در واقع این کشور پر تراکم‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. موناکو که به‌خاطر جایزه بزرگ فرمول یک شهرت دارد، مورد توجه ثروتمندان و شخصیت‌های مشهور است.
 

 
۵. سن مارینو
در کنار شهر واتیکان، سان مارینو یک کشور کوچک دیگر است که در ایتالیا قرار دارد. جمعیت این کشور کوهستانی بر اساس گزارش سازمان ملل تقریباً ۳۳ هزار و ۶۴۴ نفر است. سان مارینو دارای مساحت کل ۶۱ کیلومتر مربع بوده و پس از واتیکان و موناکو سومین کشور کوچک اروپا به شمار می‌رود سن مارینو همچنین به دلیل ادعای داشتن قدیمی‌ترین جمهوری جهان و معماری قرون وسطایی اش مشهور است.

 
۴. پالائو
 
پالائو با جمعیت ۱۸ هزار و ۵۸ نفر، چهارمین کشور کوچک جهان از نظر جمعیت است. این کشور باستانی دارای تاریخچه‌ای است که از ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد آغاز می‌شود. مساحت کل این کشور ۴۵۹ کیلومتر مربع است و از حدود ۳۴۰ جزیره تشکیل شده است.

۳. نائورو
 سازمان ملل مدعی است که نائورو ۱۲ هزار و ۷۶۹ نفر جمعیت دارد. این امر باعث می‌شود که این کشور سومین کشور کوچک جهان از نظر جمعیت باشد. نائورو که در جنوب جزایر مارشال قرار دارد، جزیره کوچکی در اقیانوسیه محسوب شده و مساحت کل این کشور ۲۱ کیلومتر مربع است. این موضوع بدان معناست که نائورو از نظر وسعت نیز سومین کشور کوچک جهان به شمار می‌رود. این کشور در سال ۱۹۶۸ پس از اشغال ژاپن در طول جنگ جهانی دوم، به یک کشور مستقل تبدیل شد.
 
۲. تووالو
جمعیت تووالو بر اساس آخرین برآورد‌های سازمان ملل ۱۱ هزار ۳۸۷ نفر است. این کشور از ۹ جزیره مرجانی در اقیانوس آرام جنوبی تشکیل شده که مساحت کل این جزایر حدود ۲۶ کیلومتر مربع است. تووالو در سال ۱۹۷۸ به یک کشور مستقل تبدیل شد. همچنین گفته می‌شود که این کشور یکی از کشور‌هایی است که بیشترین آسیب را از تغییرات آب و هوایی و بالا آمدن سطح دریا‌ها می‌بیند.

۱. واتیکان
شهر – کشور واتیکان، که به دلیل حضور دائمی پاپ و همراهانش شهرت دارد، طبق برآورد سازمان ملل، جمعیتی حدود ۵۱۷ نفر دارد. صرف نظر از جمعیت رسمی، شهر واتیکان از نظر جمعیت و مساحت کوچکترین کشور مستقل در جهان است. کشوری که در داخل شهر رم قرار گرفته دارای مساحت کل ۰.۴۴ کیلومتر مربع است. کشور واتیکان در سال ۱۹۲۹ تأسیس شده و مرکز جهان کاتولیک به شمار می‌رود. در کنار اقامتگاه پاپ و محل زیارت مقدس، کلیسای سیستین، میدان سنت پیتر، و کلیسای سنت پیتر از جمله دیدنی‌های معروف آن هستند. 

 
منبع : سیناپرس