زندگی با فرزند شیرین‌می‌شود+فیلم
زندگی با فرزند شیرین‌می‌شود+فیلم

زندگی مشترک در سال‌های اول بسیار لذت بخش و جذاب است، اما با ورود فرزندان زندگی شیرین و هدفمند‌تر می‌شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، فرزند آوری در مسیر طبیعت انسانی است یعنی باید برای نیاوردن فرزند دلیل آورد نه آوردن اولاد.
از آیات قرآن تا احادیث و روایات اسلامی بر اهمیت فرزندآوری تاکید داشته اند که نشان می‌دهد از پایه‌های اصلی قدرتمندی، تولید ثروت و پیشرفت هر خانواده و جامعه‌ای، جمعیت است.
تشکیل خانواده و فرزندآوریتشکیل خانواده و فرزندآوری، از جنبه‌های مهم زندگی برخی از افراد به شمار می‌آید؛ به باور اغلب جامعه شناسان خانواده، فرزندآوری و فرزند داری در ایران و جهان آن قدر مهم است که قرن‌های طولانی، زنان با هویت فرزند داری در کنار خانه داری و شوهرداری، تعریف می‌شدند.بخشی از فرهنگ جامعه ما مترادف با ریشه‌هایی است که در آن مرد خوب مردی است که عیال و فرزندان بیشتری دارد؛ خرج خانواده را می‌دهد؛ زن خوب هم زنی است که به خانواده خویش اهمیت بیشتری می‌دهد؛ غذای بهتری می‌پزد و بسیار فرزند می‌آورد.
اهمیت فرزند و تداوم زندگی
بنابراین، فرزند در خانواده ایرانی دارای اهمیت فوق العاده است و در فرهنگ ایرانی شاید شاخصی است برای محک خانواده؛ در نگاهی کلان، فرزند، به خصوص فرزندان ذکور، باعث زینت و آبروی خانواده، کنند پدر و عصای دست او بوده اند؛ فرزندان از یک سو موجب تشخّص و هویت خانواده می‌شوند و از دیگر سو، وجود فرزند یا فرزندان، زمینه‌ای برای تداوم زندگی مشترک زوجین و سپری در برابر فروپاشی خانواده به شمار می‌آیند.
بی فرزندی نوعی شکستاز این رو، هنوز هم در خانواده‌های معاصر ایرانی، ناباروری و نداشتن فرزند، عامل طلاق و نوعی سرشکستگی و عیبی بزرگ در میان خویشاوندان محسوب می‌شود.اگرچه با گذشت زمان بسیاری از آداب و رسوم ایرانی تغییر پیدا کرده، اما همچنان فرزندآوری نشانی از یک خانواده موفق است.در این گزارش سعی داریم به ریشه‌های دینی این تفکر بپردازیم و این موضوع را یادآوری کنیم که جامعه امروز ایرانی تا چه حد بهره‌مند از روایات دینی و تمدن کهن ایرانی در زمینه خانواده و فرزندآوری است.فرزندان؛ عامل اقتدار و نیرومندی والدینروایات اسلامی و سبک زندگی ایرانی نشان می‌دهد که فرزند، عامل اقتدار و بازوی توانایِ والدین در شرایط سخت زندگی است. امام رضا (ع) فرمود: (از برکات ازدواج) اندوختن فرزند برای (رویارویی با) سختی‌های روزگار و پیامد‌های زمانه است».
روایتی از امام حسن عسکری علیه السلامدر نقلی، روزی امام حسن عسکری (ع) – که به دستور معتمد عباس در زندان به سر می‌برد – به یکی از یاران خود در زندان فرمود: آیا فرزند داری؟ عرض کرد: خیر! امام درباره او دعا فرمود:خدایا! به او فرزندی روزی کن که بازوی توانایی برای وی باشد؛ چراکه فرزند چه خوب بازویی است!» سپس حضرت این شعر را خواندند:«هر کس که بازویی (فرزندی) دارد، اگر ستمی بر او رود، فرزندش آن را می‌ستاند. ذلیل و خوار کسی است که بازو (فرزند) ندارد».
امام زین ‏العابدین (علیه السلام) نیز در این مورد فرمود: از سعادت مرد این است که فرزندانی داشته باشد تا در مشکلات به یاریش برخیزند».به این جهت قرآن کریم داشتن مال و فرزندان را نشانه امداد الهی و وسیله قدرتمندی و اقتدار می‌داند و می‌فرماید؛ سپس غلبه و تسلط بر آن‌ها را به شما بازمی گردانیم و شما را به وسیله اموال و فرزندانی یاری می‌کنیم و از حیث نفرات، بیشتر (از آنها) قرار می‌دهیم.سلامت و شادکامی والدینوجود فرزندان در خانواده آثار و فواید جسمانی و روحی – روان شناختی فراوانی برای والدین به دنبال دارد. خانواده‌هایی که صاحب فرزندند، بیش از خانواده‌های بدون فرزند از زندگی لذت می‌برند و احساس خوشبختی بیشتری می‌کنند.
عبادالرحمنقرآن کریم آنجا که «عِبادُ الرَّحْمن» (بندگان خاص خداوند) را معرفی می‌کند، یکی از خصوصیات آن‌ها را این گونه بیان می‌فرماید: «و آنان کسانی هستند که می‌گویند: پروردگارا! برای ما از همسران و فرزندانمان روشنی دیدگان (و نسل‌های صالح، پاک و متّقی) عطا کن و ما را بر پرهیزکاران (در مسابقه به سوی ایمان و رهبری در اصول و فروع و معارف) پیشوا گردان!»امام صادق (علیه السلام) نیز در سفارش به فردی که پس از سال‌ها ازدواج صاحب فرزند نشده بود، فرمود: زمانی که یکی از شما فرزنددار شدنش دیر شود، باید بگوید: خدایا! مرا تنها و وحشت زده نگذار تا سپاسگزاریم از تدبیرم کمتر شود؛ بلکه محل اُنس و جانشینی درست از پسران و دختران را به من ببخش که از وحشت به اینان انس گیرم و از وحدت با آنان آرامش یابم و به هنگام کامل شدن نعمت تو را سپاس گویم».
 وجود فرزند، باعث آرامش در این دعا وجود فرزند، باعث آرامش و عاملی برای دوری از وحشت و تنهایی به شمار آمده است. به این دلیل، برخی از اندیشمندان در تبیین کارکرد فرزند در کانون خانواده معتقدند که: «زناشویی بدون فرزند، پژمردگی است و پس از آوردن فرزند، کانون زندگی به شکوفایی می‌رسد؛ بلکه پس از بچه دارشدن، زندگی دارای معنای حقیقی می‌شود و خانه به وسیله فرزند، پُر از خنده و نشاط می‌گردد.»
خانه پر رونق با وجود فرزنداهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که پدر و مادر به سنین پیری می‌رسند و محیط خانه به آشیانه‌ای ساکت و بی فروغ تبدیل می‌شود و به دلیل نداشتن فرزند، مجبورند در خانه سالمندان یا گوشه خانه‌ای خاموش، عمر خود را در تنهایی و رنج سپری کنند.راز زندگی زناشویی شیرین بعد از تولد بچه
راز شاد و پایدار نگه داشتن یک ازدواج بعد از تولد فرزند را چنین بیان می‌کنند: کودک همچون نارنجک است، وقتی بچه دار میشوید گویی بمبی در زندگی شما منفجر میشود و پس از اینکه اب‌ها از آسیاب می‌افتد، زندگی شما لزوما بهتر یا بدتر نمیشود، ولی متفاوت‌تر از گذشته است. مطالعات نشان داد راز شاد و پایدار نگه داشتن یک ازدواج بعد از نارنجک تولد فرزند در این نیست که:
«نوزاد آرام و ساکت باشد و یا بسیار گریه کند و خوب نخوابد، یا مشغول پرستاری از نوزاد هستند یا به او شیر میدهند و یا سر کار میروند و یا درخانه میمانند».بلکه تا حد زیادی به شوهر آن‌ها بستگی دارد که آیا در کنار زنش پدر شدن را تجربه میکند؟چند نکته برای داشتن زندگی موفق بعد از تولد بچهبر دوستی زناشویی خود متمرکز شوید و زمانی را به خودتان دو تا اختصاص دهید و به مادر وقت استراحت بدهید.پدر کودک را نوازش کرده و با او بازی کند. باید دانست نوزادان شیرخواره تنهاکارشان شیرخوردن وخوابیدن و گریه کردن نیست بلکه حتی نوزاد چند روزه هم میتوانند هم بازی خوبی باشند.زوج‌های موفق و شاد درک میکنند کمک به یکدیگر در دانستن رویاهایشان یکی از اهداف ازدواج است و ما میخواهیم بدانیم که طرف مقابلمان چه در زندگی میخواهد.بیشتر بخوانید:اگر قصد بارداری دارید یا می‌خواهید بعدا باردار شوید بخوانید
رویای پدر و مادری در انسانباید بدانید زمانی که زندگی مشترک خود را با دفن یک رویا منطبق میکنید، این رویا شکل دیگری به خود میگیرد و بصورت مشکلی لاینحل در می‌آید.در واقع مادری و حتی پدر بودن رویایی است که هر فردی در فطرت خود دارد.
 
صحبتهای حجت الاسلام نظافت درباره زندگی شیرین با بچه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منابع: مهر، مهکام