تنها موجود در جهان که مردمک چشم آن مستطیل است!
تنها موجود در جهان که مردمک چشم آن مستطیل است!

مردمک سوراخی است که در وسط عنبیه چشم قرار دارد و ورودی مسیر نور به داخل چشم است. بز‌ها به لطف طراحی مردمک هایشان در تاریکی می‌توانند ببینند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بز‌ها به لطف طراحی مردمک هایشان در تاریکی می‌توانند ببینند. در حالی که برخی از حیوانات مردمک‌های گرد یا عمودی دارند، مردمک چشمان بزی افقی و به شکل مستطیل است. این وضعیت به بز اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از محیط اطراف خود را ببیند. تصور می‌شود که بز‌ها می‌توانند میدان بینایی تقریباً ۳۶۰ درجه را ببینند.
در بسیاری از جانوران (حتی یک تعداد کمی از ماهی ها) اندازهٔ مردمک توسط ماهیچه‌های موجود در عنبیه با توجه به شدت نور تنگ و گشاد می‌شود و شکل مردمک در گونه‌های مختلف جانوران متفاوت است:دایره ای، هلالی،. مردمک چشم بز به شکل مستطیل افقی با گوشه‌های محدب است.
بز‌ها فقط به حدود ۵ ساعت خواب نیاز دارند و اغلب در طول روز چند چرت کوتاه می‌زنند. اگر به اندازه کافی گرم باشد، در شب وقتی گرسنه شوند، در تمام طول شب حرکت می‌کنند و چرا می‌کنند.
شاید همه چیز را در مورد عادات غذایی بز‌ها و نحوه حفظ سلامت آن‌ها یاد گرفته باشید، اما آیا تا به حال در مورد نحوه دید بز‌ها فکر کرده اید؟
بز‌ها حیوانات شکاری هستند و چشمان آن‌ها طوری طراحی شده است که به آن‌ها اجازه می‌دهد شکارچیان را به راحتی در هر زمانی از روز تشخیص دهند.
شکارچیان اغلب دوست دارند از پنهان شدن تاریکی برای شکار طعمه خود استفاده کنند، بنابراین مهم است که بز‌ها بتوانند آن‌ها را نه تنها در طول روز، بلکه در شب نیز شناسایی کنند.
آیا بز‌ها می‌توانند در تاریکی ببینند؟
بز‌ها به لطف طراحی مردمک هایشان در تاریکی می‌توانند ببینند. در حالی که برخی از حیوانات مردمک‌های گرد یا عمودی دارند، مردمک چشمان بزی افقی و به شکل مستطیل است. این وضعیت به بز اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از محیط اطراف خود را ببیند. تصور می‌شود که بز‌ها می‌توانند میدان بینایی تقریباً ۳۶۰ درجه را ببینند.
آن‌ها همچنین می‌توانند میزان نوری را که وارد چشمشان می‌شود، کنترل کنند. حتی به آن‌ها امکان می‌دهد در تاریکی ببینند و همچنین به آن‌ها کمک می‌کند در روشن‌ترین بخش روز در معرض نور خورشید قرار نگیرند. یا حتی بتوانند یک شکارچی را در میدان دید بزرگ خود تشخیص دهند. مردمک‌های کشیده آن‌ها همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ببینند کجا می‌دوند تا از برخورد با چیز‌ها یا رفتن در جهت اشتباه جلوگیری کنند.
بز‌ها به لطف مردمک‌های مستطیل شکل خود و اینکه مردمک به صورت افقی در چشمانشان می‌نشیند قادر به دید نسبتا خوب در تاریکی هستند.
مردمک مستطیل شکل مکانیزمی است که به چشمان آن‌ها اجازه می‌دهد تا نور اضافی را در تاریکی به داخل برسانند. این چیزی است که باعث می‌شود آن‌ها در شب بسیار خوب ببینند، بسیار بهتر از ما!
مسلماً، بز‌ها در تاریکی نمی‌توانند به خوبیِ در طول روز ببینند. آن‌ها می‌توانند به اندازه‌ای ببینند که اطراف خود را بشناسند، با خیال راحت حرکت کنند و در طول شب هر طور که می‌خواهند چرا کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند حرکاتی را در محیط خود تشخیص دهند و شکارچیان احتمالی را حتی در تاریکی شناسایی کنند.
چرا چشم بز می‌چرخد؟
چشمان بز در حالی که سرشان را پایین می‌آورند می‌چرخند تا مردمک‌هایشان موازی با زمین باقی بماند. این به بز‌ها اجازه می‌دهد به جای تمرکز بر روی زمین، زمانی که سر خود را به سمت پایین خم می‌کنند، محیط اطراف را کامل ببینند.
این مکانیسم دفاعی به ویژه در شب مفید است، زمانی که شکارچیان می‌توانند از پوشش تاریکی برای شکار بز استفاده کنند. مردمک‌های چرخان بزها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هر گونه حرکتی را که می‌تواند شکارچی باشد، در محیط اطراف خود، حتی در حالی که در حال چرا هستند را ببینند.

چرا نحوه دید بز‌ها عجیب به نظر می‌رسد؟
دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که شکل و اندازه مردمک در چشم حیوان نقش بسیار زیادی در بقا و تکامل گونه‌ها دارد. به همین دلیل، شکل عجیب چشم بز، نشانه‌ای از موقعیت آن در زنجیره غذایی طبیعی است.
بز‌ها از حیوانات خوش شانسی هستند که به کمک مردمک‌های افقی و مستطیلی شکل، تکامل یافته و با محیط اطراف خود سازگار شده اند.
این چشمان عجیب و غریب ممکن است ترسناک به نظر برسند، اما این گونه است که بز‌ها در طبیعت زنده می‌مانند. این به بز‌ها کمک می‌کند دید بهتر و محتاطانه تری برای دفاع از خود و سازگاری با زیستگاه طبیعی خود داشته باشند.
منبع: خبرآنلاین