خود مراقبتی در رسانه یعنی چه؟ +فیلم
خود مراقبتی در رسانه یعنی چه؟ +فیلم

خود مراقبتی در فضای مجازی یا همان تقوای مجازی و خودکنترلی در فضای مجازی یکی از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، سواد رسانه یا سواد رسانه‌ای همان دانشی ست که همه ما در هر لحظه از زندگی به آن نیاز داریم، چرا؟! چون تک تک لحظات زندگی انسان امروزی درگیر پیام‌های مختلف حقیقی و مجازی رسانه است.
خود مراقبتی در فضای مجازیدر بحث فضای رسانه قاعده‌ای به نام خودکنترلی یا خود مراقبتب وجود دارد.اعتیاد، افسردگی و اضطراب، مهم‌ترین آثار عدم خود مراقبتی در فضای مجازی است.
اگر افراد در هفته بیشتر از ۲۰ ساعت در فضای مجازی حضور داشته باشند و یا در نبود فضای مجازی احساس اضطراب کنند، در واقع درگیر نوعی اعتیاد شده‌اند.اما این ۲۰ ساعت هم باید کنترل شده باشد.تقسیم بندی ذهنی درمصرف رسانهمصارف رسانه‌ای به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند:۱- دسته مصارف رسانه‌ای مضر مصارف رسانه‌ای مضر یعنی از هر آنچه به تو زیان می‌رساند اجتناب کن۲- دسته محتوای کم فایدهدسته محتوای کم فایده یعنی محتوا‌های بدون آثار مفید و حتی شاید آسیب رسان۳- مصرف رسانه‌ای مفیدمصرف رسانه‌ای مفید یعنی فکر کردن درباره اینکه چه محتوای مفیدی می‌توان در سبد مصرف رسانه‌ای قرار داد.اگر هر انسانی بتواند در فضای مجازی از خود مراقبت کند و تقوای مجازی داشته باشد اتفاق خوبی رخ خواهد داد.
 
خودکنترلیزمانی که انسان وسوسه می‌شود که بر روی مطلب نامربوطی که در مقابل آن را ببیند و از آن استفاده کند در واقع دارد کنترل خود را نسبت به تصمیمات خود مورد سنجش قرار می‌دهد.کسی از این آزمون پیروز بیرون می‌آید که بیشترین کنترل را نسبت به تصمیمات خود داشته باشد.کسی که در حین استفاده از محتوا‌های رسانه‌ای به حلال و حرام به ارزشی و ضد ارزشی بودن این پیام و تصاویر و متن‌ها دقت می‌کند در واقع دارد از خودش در فضای مجازی مراقبت می‌کند.پنج راه برای مراقبت از سلامت روان در فضای مجازیدر تصاویر زیر روش‌هایی آسان به شما معرفی خواهیم کرد تا از سلامت روان خود در زمانی که از فضای مجازی استفاده می‌کنید مراقبت کنید.
روش اول: جستجوی هدفمندروش دوم: رفتار آگاهانه

روش سوم:  از امنیت خود محافظت کنید و در صورت لزوم با پلیس فتا تماس بگیرید

روش چهارم: مهربان باشید 

روش پنجم: دنیای حقیقی را بر دنیای مجازی ترجیح دهید

توضیحات استاد مدرسی درباره خودمراقبتی رسانه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منابع: سواد رسانه، بهزیستی، یونیسف