کشف گونه‌ بسیار نادر یک گل در چین
کشف گونه‌ بسیار نادر یک گل در چین

دانشمندان چینی نوعی گل کمیاب را پیدا کردند که تصور نمی‌شد، دیگر در جهان وجود داشته باشد. گفتنی است این تنها گونه وحشی شناخته شده از این گیاهان ارکیده محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، گیاه شناسان چینی طی مطالعات میدانی خود موفق شدند، نوعی گونه بسیار نادر و منقرض شده از گل‌های ارکیده را با نام Paphiopedilum wardii Summerhayes شناسایی کنند که توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در فهرست قرمز گونه‌های در معرض انقراض قرار گرفته است.
این کشف مهم و امیدبخش در پی یک مطالعه میدانی مهم انجام شد که در اوایل سال ۲۰۲۳، به همت محققان شعبه مدیریت فوگونگ و ذخیره گاه طبیعی ملی کوه‌های گائوگونگ شد. آن‌ها تحقیقات میدانی خود را با هدف شناسایی احتمالی گیاهان خانواده Paphiopedilum آغاز کردند.بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این رابطه، در ۲۷ فوریه، محققان یک گیاه Paphiopedilum وحشی را در چمن‌های دامنه تپه‌ای در ارتفاع بیش از ۱۳۰۰ متری در کوه‌های Gaoligong کشف کردند. در ادامه مطالعات جامع تری روی این گل انجام شده و کارشناسان موسسه گیاه شناسی زیر نظر آکادمی علوم چین، این گونه را رسما به عنوان گونه نادر Paphiopedilum wardii Summerhayes شناسایی کردند.جین ژیائوهوا از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: از سال ۲۰۰۴، من برای حدود ۱۰۰ تحقیق میدانی به کوه‌های Gaoligong رفته ام و بیش از ۳۰ گونه جدید از ارکیده‌ها را پیدا کردم، اما تاکنون حتی یک نمونه گیاه وحشی Paphiopedilum wardii Summerhayes را مشاهده نکرده بودیم، زیرا تصور می‌شد این گیاه منقرض شده است.به گفته این پژوهشگر چینی، این گونه گیاهی فقط در جنوب غربی یوننان و شمال میانمار پراکنده شده و دوره گلدهی آن از آذر تا اسفند ماه است.منبع: english.news.cn