«فرید» چهره تجلیل شده درجشنواره شعر، کیست؟ +فیلم
«فرید» چهره تجلیل شده درجشنواره شعر، کیست؟ +فیلم

نشان درجه یک هنری به قادر طهماسبی متخلص به «فرید» شاعری نکته‌سنج و هوشیار، اعطا شد. در ادامه با او بیشتر آشنا شوید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد و جمی از شاعران و اهالی فرهنگ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
بیشتر بخوانید: کتابخانه‌ای به نام قادر طهماسبی نام‌گذاری شد
یکی از بخش‌های اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر بزرگداشت قادر طهماسبی (فرید) از شاعران انقلاب اسلامی بود.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، حوزه هنری، نهاد کتابخانه‌های عمومی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، موسسه شهرستان ادب و دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز هدایایی را تقدیم قادر طهماسبی کردند.اعطای نشان درجه یک هنری به قادر طهماسبی نیز از دیگر برنامه‌های بزرگداشت قادر طهماسبی بود و به دنبال آن خانه کتاب و ادبیات ایران برای قادر طهماسبی سفر به عتبات عالیات را به عنوان هدیه‌ای ویژه تدارک دیده بود.
همچنین از پوستر کتاب‌های فرید با عنوان «چله‌نشین» ادبیات نیز رونمایی شد. هم‌چنین در این مراسم اعلام شد که بر اساس تصمیم نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه پارک پیروزی در خیابان پیروزی بنام قادر طهماسبی نام‌گذاری خواهد شد.مصطفی محدثی خراسانی شاعر در بخشی از این برنامه با اشاره به نقش قادر طهماسبی در شعر انقلاب گفت: آقای فرید این جان شیفته و شفاف، این خلوت‌گزیده در میدان، این فریاد خاموش، این خاموشی فریاد، این حضور واحد، یکپارچه و ایستاده و محکم از استوانه‌های جریان‌ساز شعر انقلاب است، از ترسیم کنندگان افق‌هایی بودند که راه‌هایی را در حوزه شعر گشودند که تا پیش از آن این راه‌ها به دست کسی گشوده نشده بود و این افق‌ها ترسیم نشده بود.

کمی درباره این شاعر…قادر طهماسبی در ۹ شهریور ۱۳۳۱ در شهرستان میانه به دنیا آمده است و در همان حوالی نوجوانی بود که به علت شغل پدر، از این شهر به آن شهر می‌رفت و تجربه می‌اندوخت. او بالاخره دوسال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در اصفهان ساکن شد و فعالیت‌هایش را با تمرکز بیشتری ادامه داد؛ اما ساواک نگذاشت؛ چون او شاعر بود و کار شاعر راستین مگر این نیست که استخوان شود در گلوی ظلم و ستم؟طهماسبی پس از انقلاب اسلامی در مراکزی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هنرستان هنرهای زیبا، امور تربیتی آموزش و پرورش، ستاد تبلیغات جنگ، انجمن‌های ادبی، بنیاد شهید، ارشاد اسلامی، جهادسازندگی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌ها فعالیت کرده است.
به طور کل، اشعار او بیشتر در مضامینِ مذهبی، انقلابی و عارفانه سروده شده‌اند. شعر «مرکب بی‌سوار» و «خم سر بسته» در اوایل جنگ ایران و عراق، شعر «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» با حال‌وهوای آیینی و آثاری همچون «عشق بی‌غروب» «روزی به رنگ خون»، «شکوفه‌های فریاد»، «پری ستاره‌ها»، «پری‌شدگان»، «ترینه»، «پری بهانه‌ها» و رمان «تلاوت» از دیگر آثار این شاعر هستند.
نظرات متعددی از سوی اهالی ادب و فرهنگ درباره کیفیت شعر قادر طهماسبی گفته شده است که مهم‌ترین آنها را می‌توان نظر رهبر انقلاب دانست که در جلسه شعرخوانی شاعران به وی گفتند: «شعر شما درست پاسخ به نیاز روز است.»
شعر معروف قادر طهماسبی برای حضرت زینب (س) سال‌هاست زبانزد است.
سرّ نى در نینوا مى‏‌ماند اگر زینب نبود
کربلا، در کربلا مى‏‌ماند اگر زینب نبود
 
چهرۀ سرخ حقیقت بعد از آن طوفان رنگ
پشت ابرى از ریا، مى‌‏ماند اگر زینب نبود
 
چشمۀ فریاد مظلومیتِ لب‌تشنگان
در کویر تَفته جا مى‌‏ماند، اگر زینب نبود…
 
ذوالجناح دادخواهى، بى‌سوار و بى‌لگام
در بیابان‏‌ها رها مى‌‏ماند، اگر زینب نبود
 
در عبور از بستر تاریخ، سیل انقلاب
پشت کوه فتنه‏‌ها مى‌‏ماند، اگر زینب نبود
 

شعرخوانی آقای قادر طهماسبی (فرید) در محضر رهبر انقلاب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی