تاثیر مال حلال بر زندگی و نسل انسان+فیلم
تاثیر مال حلال بر زندگی و نسل انسان+فیلم

کسب مال حلال به قدری مهم است که در گذشته کاسبان ساعتی از وقت خود را صرف یادگیری احکام فقهی مربوط به کسب روزی حلال می‌کردند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،آنچه بیشتر از همه در زندگی مادی و معنوی انسان تاثیر می‌گذارد مال حلال است. اما روزی حلال چطور بدست می آید و از چه کاری می توان مال حلال کسب کرد.
مال حلال
هر کار و فعالیتی که اسلام آن‌را مجاز شمرده باشد، مال و منفعت حاصل از آن فعالیت حلال است، و در غیر این صورت مال حرام شمرده می‌شود.مانند مالی که از طریق ربا، مشروب فروشی، دزدی، غصب مال دیگران و… به دست آید.
حق دیگران در مال انساناگر حقی از خدا یا مردم در بخشی از اموال انسان باشد، تنها استفاده از آن بخش برای او حرام خواهد بود.بنابراین، اموالی که از راه و تلاش درست اقتصادی به دست انسان برسد، مال حلال است، اما اگر غیر از این باشد، مالی که به دست می‌آید حرام است.در خصوص روزی حلال باید دقت‌های جدی به کار رود: زیرا غذا در روح و روان آدمی تأثیر بسیار دارد.
در میان دستورات اخلاق دو نکتۀ مشترک وجود دارد:
اول نماز در اول وقت و دوم دقت در غذا. مادران غیور حتی از دوران بارداری دقت‌های فراوانی را به کار می‌برند و این دوران را معمولاً با وضو می‌گذرانند، زیرا اعتقاد دارند که فرزندان آن‌ها در دوران جنینی از وجود آن‌ها تغذیه می‌کنند و آن‌ها تمایل دارند غذایی پاک و سالم را به آن‌ها بدهند. طهارت در غذامنظور از طهارت در غذا طهارت در دو بعد است: یکی روزی خوردن از کسب حلال ودیگری تهیه خوراک حلال و طیب؛ مانند توجه به ذبح شرعی، طهارت و شستشوی لازم مواد غذائی و…. در خصوص طهارت در غذا تأکیدات فراوانی شده و دقت در آن یک اصل شمرده شده است.
شرط اجابت دعا
شخصی به رسول اکرم (ص) گفت:‌می‌خواهم دعایم مستجاب شود چه کنم:حضرت فرمودند:غذایت را پاک کن و شکمت را از حرام پر نکن.کسب حلال
کسب درآمد حلال از عبادات بزرگ شمرده شده است تا آن جا که بخش بزرگی از عبادات را تلاش برای کسب روزی حلال شمرده اند.در حدیث قدسی آمده است:ای احمد عبادت ده جزء است که نه قسمت آن در کسب حلال است.زمانی را که در طلب روزی حلال صرف می‌شود جزء عبادت به حساب می‌آید. تمام نماز‌ها و عبادات در طول شبانه روز معمولاً از یک یا دو ساعت بیشتر نمی‌شود، اما طلب روزی حلال ساعت‌ها وقت می‌گیرد. تهیۀ روزی حلال از وظایف مرد غیور خانواده به حساب می‌آید و در قبال اجر عظیمی دریافت خواهد کرد که در روایات مانند اجر مجاهد فی سبیل الله یاد شده است.امام رضا (ع) می‌فرماید:کسی که در راه کسب حلال تلاش می‌کند مانند مجاهد در راه خداست.پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: فردی که برای خانواده اش تلاش می‌کند مانند مجاهد در راه خداست.در خصوص رزق حلال توجه بر دعا و تلاش و دقت در طهارت قابل توجه می‌باشد.بیشتر بخوانید:لقمه حرام چه تاثیری روی تربیت فرزندان می‌گذارد؟+ فیلمدر روایات آمده است که رزق و روزی شما در پیش خدا معلوم است اگر مسیر ورود آن را مسیر حرام قرار دهید از راه حرام به دست می‌آید و گرنه همان روزی از راه حلال هم به دست شما می‌رسد.پاکیزه‌ترین درآمد‌ها اول باید برای غذا و در مرحلۀ بعدی برای لباس که با آن نماز خوانده می‌شود و سوم برای مسکن و سایر لوازم زندگی به کار رود.
سخنان حجت الاسلام آملی کارشناس دینی درباره کسب مال حلال

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منبع: حوزه، اسلام کوییست، خبرگزاری فارس