دربند تهران منطقه‌ای با آب و هوای طهران قدیم
دربند تهران منطقه‌ای با آب و هوای طهران قدیم

دربند تهران یکی از مناطقی است که گردشگرانش را با همه جور سلیقه‌ای راضی می‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، دربند نمونه کوچکی از تهران است. آب‌وهوایش مانند طهران قدیم پاک است و کوچه‌باغ‌هایش تماشایی. رستوران‌های پرچراغش اما شبیه همین روزهای تهران است که خوب مردم پایتخت را می‌شناسد و بلد است چشمشان را به چه چیزهایی خیره کند.
دربند کجاست؟
تهران، میدان تجریش، خیابان فناخسرو، میدان دربند.
محله دربند از گذشته تا کنون
دربند تهران حدود ۲۰۰ سال قبل به‌واسطه یک زوج طالقانی که به‌دنبال محلی برای تشکیل خانواده و زندگی بودند، انتخاب شد. با گذر زمان این منطقه بیشتر رنگ‌وبوی زندگی به خود گرفت و حاکمان و بزرگان تهران به آن توجه کردند.
در دوره قاجار که تهران پایتخت ایران شده بود، دربند به ییلاقی دلخواه برای پادشاهان و شاهزادگان تبدیل شد و نهایتا هم ناصرالدین‌ شاه دستور ساخت یک عمارت ناهارخوری را در این محله صادر کرد.
دربند تهران در گذشتهرونق دربند اما محدود به دوره قاجار نشد و در دوره پهلوی هم به دستور رضاشاه، مهمان‌خانه‌ای در حد و اندازه پذیرایی از مهمانان خارجی ساخته شد.
قدمت دربند
از همان ۲۰۰ سال قبل که سنگ‌ِ بنای این محله خوش‌آ‌ب‌وهوا گذاشته شد، دربند از بهترین و محبوب‌ترین محله‌های تهران به حساب می‌آید و همیشه جزو انتخاب‌های اول عده‌ای برای تفریح در جاهای دیدنی تهران است.
این ییلاق در هر فصلی حال‌و‌هوای خاص خودش را دارد. در زمان سرما چرخ‌دستی‌هایی که لبو و باقالی می‌فروشند، به راه‌اند و در گرما هم بساط بلال، چاقاله‌بادام و گردوی تازه پهن است. البته که آلوچه و لواشک‌های هوس‌برانگیز پای ثابت تمام روزها و فصل‌های دربند است و نمی‌شود راحت از کنارشان گذشت.
ماجرای مجسمه معروف دربند چیست؟
مجسمه کوه‌نوردی دربند در میدان سربند قرار دارد که ابتدای مسیر است. این مجسمه توسط رضا لعل ریاحی که از مجسمه‌سازان و نقاشان مطرح دوره پهلوی بوده، ساخته شده است.
جالب است بدانید این مجسمه از روی یک مدل حقیقی که گروهبان ارتش و مربی کوه‌نوردی و اسکی ایران بوده است، ساخته شده. فردی به نام امیر شاه قدمی که در سال ۱۳۴۱ به‌دلیل نجات نیروهای آمریکایی گیرکرده در دمای ۳۰- درجه قله زردکوه، از رئیس‌جمهور وقت آمریکا، کندی، مدال لیاقت دریافت کرد.
این گروهبان سابق و سرهنگ بعد از آن، پس از انقلاب هم در ایران به زندگی‌اش ادامه داد و در سال ۱۳۹۱، از دنیا خداحافظی کرد.
جاهای دیدنی دربند
بی‌دلیل نیست که دربند همیشه مطرح بوده و هست. جاذبه‌ها و دیدنی های این منطقه آن‌قدر زیاد و دل‌چسب ‌است که هر چند وقت یک بار هوس سرزدن به این محله به سرتان می‌زند. یک ‌بار دلتان مزه خوراکی‌های دربند را می‌خواهد، بار دیگر می‌خواهید در دل کوه و بالاتر از رستوران‌ها و مغازه‌ها با خودتان خلوت کنید، گاهی هم ممکن است به‌دنبال نشستن در کنار رودخانه و گذر عمر دیدن باشید.
۱- آبشار دوقلو
آبشار دوقلو یکی از معروف‌ترین دیدنی های دربند در میان کوه‌نوردان است. علت نام‌گذاری هم دوشاخه‌بودن این آبشار است که منظره زیبایی را به تصویر می‌کشد.

آبشار زیبای طبیعت البته ناگفته نماند که آبشار دوقلو، آبشاری فصلی است و از آب‌شدن برف‌های پاییز و زمستان به وجود می‌آید. پس اگر برای دیدن این آبشار به دربند می‌روید، حتما فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید که برف‌ها فرصت ذوب‌شدن را پیدا کرده باشد.
۲- دره اوسون
دره اوسون از آن جاهایی است که طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان تهرانی خوب آن را می‌شناسند و قدرش را می‌دانند.
برای رسیدن به دره اوسون باید حدود ۱ ساعتی مسیر عادی کوه‌پیمایی را طی کنید و بعد از رسیدن به دوراهی که به اوسون راه دارد، مسیرتان را رو به دره اوسون کج کنید.
دره عمیق دربندوارد این راه که شوید، ازدحام جمعیت کمتر می‌شود و فرصت لذت‌بردن در خلوت بیشتر. البته مسیر تله‌سیژ هم به دره اوسون راه دارد که خب اگرچه خلوت‌تر است، اما از مغازه‌ها و رستوران‌های بین‌راهی هم خبری نخواهد بود. دیگر انتخاب با خودتان است.

ایستاده بر بام های تهران و آشنایی با قامت بلند شهر پیشنهاد خواندنی: ایستاده بر بام های تهران و آشنایی با قامت بلند شهر
چه از مسیر اصلی بروید، چه مسیر تله‌سیژ، در یک سه‌راهی به نام «بند یخچال» مسیرها یکی می‌شوند. مسیر سمت چپ، راهی است که شما را به دره و هتل اوسون می‌رساند. البته که بهار و تابستان دره اوسون کم دیدنی نیست، اما پاییز این دره، یکی از زیباترین پاییزها را به چشمتان می‌آورد.
 
راستی نزدیک‌ترین مسیر برای رسیدن به پناهگاه شیرپلا، مسیر دره اوسون است.
۳- امامزاده ابراهیم
امامزاده ابراهیم یک زیارتگاه کوچک در روستای «پس‌قلعه» است. مرقد امامزاده ابراهیم که از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است، در زمان قاجار ساخته و در دوران حال حاضر هم بازسازی شده است.
امامزاده معروف دربنداگرچه این امامزاده امکانات خاصی برای اقامت طولانی‌مدت ندارد، اما برای مردم این منطقه و حتی رهگذران، خلوتی آرام بر بلندای کوه است و حال خوشی دارد.
۴– آبشار سوتک
آبشار سوتک در نزدیکی روستای «پس‌قلعه» قرار دارد و در واقع در ادامه مسیری است که به دره اوسون می‌رسد.
آبشار سوتکاگر به سمت دره اوسون رفتید، بد نیست آبشار سوتک را هم حسن‌ختام مسیر خود قرار دهید.
۵- شکم‌گردی
 
همه کسانی که راهی دربند می‌شوند، به‌دنبال طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی نیستند. برای بعضی‌ها هم تفریحات دربند در مزه‌ها و شکم‌گردی خلاصه می‌شود. قرار هم که نیست همه از چیزهای یکسان لذت ببرند، درست است؟
شکم گردی در دربند تهران خلاصه که دست دربند از خوراکی‌های متنوع و تازه که برای هر سلیقه و مزاجی حرفی برای گفتن دارد. از انواع کباب و دیزی گرفته تا ترشیجات و میوه‌های نوبرانه فصل.
رستوران های دربند 
آب‌وهوای خوش دربند تهران و جاذبه‌های مختلف و رنگارنگش، پای بسیاری از گردشگران و پایتخت‌نشینان را به این محله باز می‌کند. پرطرفداربودن این منطقه باعث رونق‌گرفتن کسب‌وکارهای بسیاری، ازجمله رستوران‌ها شده است. رستوران‌هایی که خود از تفریحات دربند است و همیشه هم در رقابت برای جذب مشتری بیشتر.
در ادامه از چند رستوران بنام خواهم گفت که اگر مسیرتان به آن‌ها افتاد، انتخاب برایتان آسان‌تر باشد.
۱- رستوران باغ ایرانی
رستوران باغ ایرانی از رستوران‌های مطرحی است که برای رسیدن به آن، لازم نیست مسیر زیادی را طی کنید و با کمی پیاده‌روی به آن می‌رسید.
رستوران باغ ایرانیاین رستوران هم فضای باصفا و جذابی دارد، هم مشتریانش از طعم و نحوه ارائه غذاها بسیار راضی هستند. تنها نکته‌ای که هست، قیمت نسبتا زیاد غذاهاست که خب باتوجه‌به کیفیت ارائه‌شده، خیلی هم دور از انتظار نیست.
از بین غذاهای این رستوران، کباب‌ها و از بین کباب‌ها، بختیاری طرفداران بیشتری دارد.
۲- رستوران باغ بهشت
معماری رستوران باغ بهشت، در نگاه اول من را یاد روستاهای پلکانی ایران انداخت. طراحی این رستوران حس خوشایندی به شما می‌دهد و با وجود چند‌طبقه‌بودن آن، گویی که اِشرافی به تمام مشتریان وجود دارد و همگی دور یک سفر نشسته‌اند!
رستوران باغ بهشترستوران باغ بهشت هم منویی نسبتا گران‌قیمت دارد که شاید با درنظرگرفتن کیفیت عالی غذاها، برایتان پذیرفتنی باشد. سینی کباب و میرزاقاسمی از غذاهای پرسفارش این رستوران است.
۳- سفره‌خانه آبشار
فضای سفره‌خانه آبشار که در میانه راه کوه‌پیمایی قرار گرفته است، نسبت به دو رستوران قبلی خودمانی‌تر است. تخت‌هایی که در فضای باز قرار داده شده‌ است و صدای رودخانه‌ای که به گوش می‌رسد، حال‌و‌هوای ساده و خوبی را برایتان ایجاد می‌کند.
 خانه آبشاردر سفره‌خانه آبشار، همه چیز معمولی است. از فضا گرفته تا کیفیت و قیمت غذا. البته که معمولی‌بودن توصیف بدی نیست؛ همه ما گاهی دلمان لحظه‌های معمولی اما آرام می‌خواهد. 
 غذاهای خیابانی
حرف از غذاهای خیابانی که می‌شود ممکن است نظرات مختلفی از کسانی که طرفدارش هستند و نیستند، بشنویم.
غذاهای خیابانی اگرچه که رستوران‌های زیادی در دربند وجود دارند، اما آش و دل‌وجگرخوردن کنار خیابان لطف دیگری دارد. جدیدا هم کافه‌ون‌های سیار سری به دربند می‌زنند و رنگ‌و‌لعاب تازه‌ای به این محله اضافه می‌کنند.
تفریحات دربند
هرکجا که هم کوه باشد، هم طبیعت و هم نشان از آدمی، تنوع در تفریحات زیاد می‌شود. دربند هم از این قاعده مستثنی نشده‌ است و گزینه‌های خوبی پیش رویمان می‌گذارد.
۱- کوه‌نوردی در کوه دربند
به قصد کوه‌نوردی راهی دربند که شوید، دو مسیر پیش رویتان است. اولی مسیر کوه‌پیمایی معمول و دیگری تله‌سیژ. معمولا کوه‌نوردانی که قصد یک کوه‌نوردی طولانی‌مدت و سنگین را دارند، ابتدای راه را با تله‌سیژ طی کرده و انرژی خود را برای ارتفاعات بالاتر ذخیره می‌کنند.
پیاده روی در دربند تهران
گفتن از بهترین زمان کوه‌نوردی، در واقع گفتن از آسانی و سختی آن است. طبیعتا در فصل بهار و تابستان، به‌دلیل ییلاقی‌بودن این منطقه، هوا و شرایط برای کوه‌نوردان مساعدتر است و در زمان سرما، کار سخت‌تر می‌شود و کوه‌نوردان حرفه‌ای‌تری می‌طلبد.
پناهگاه شیرپلا یک مجتمع رفاهی و استراحت‌گاه برای کوه‌نوردانی است که به بالاتر از آبشار دوقلو صعود کنند. شیرپلا امکانات ضروری مانند خوابگاه، سرویس بهداشتی، بوفه و نمازخانه را تامین می‌کند و مکان خوبی برای تجدید قواست.
۲- پیاده‌روی در دربند
تفریح ساده و شیرین بهار و تابستان دربند، پیاده‌روی است. البته از حق نگذریم، پاییز دربند هم کم دیدنی نیست و سرمایش هم می‌توان به جان خرید.
پیاده روی و کوه نوردی در تهران در زمان گرما وسایل خاصی هم جز لباس راحت و کفش مناسب نیاز نخواهید داشت.
۳- تله‌سیژ دربند

 
تله‌سیژ فقط برای استفاده کوه‌نوردان نیست و خیلی از افراد به چشم یکی از تفریحات دربند به آن نگاه می‌کنند.
احتمالا برایتان سوال پیش آمده که ایمنی تله‌سیژ چقدر است. خُب، کلا سطح ایمنی تله‌سیژهمین‌قدری است که در عکس می‌بینید. اگر ترس از ارتفاع دارید یا زود مضطرب می‌شوید، خیلی انتخاب خوبی برایتان نخواهد بود.
این را هم بگویم که سال ساخت این تله‌سیژ به ۵۰ سال قبل برمی‌گردد. دیگر تخمین امنیت آن با خودتان.
روزهای کاری تله‌سیژ دربند: تمام روزهای هفته (۷ صبح – ۱۱ شب)
۴- سورتمه تهران
 
سورتمه تهران در پارک گلابدره دربند قرار دارد. افتتاح این سورتمه در سال ۱۳۹۲ صورت گرفته که احتمالا خبر خوبی برایتان است چراکه حداقل می‌دانید سازه‌های سورتمه فرسوده نیستند و ایمنی بیشتری دارند.
سورتمه از آن تجربه‌هایی نیست که با خودتان بگویید چون یک ‌بار امتحانش کرده‌ام، دیگر جذابیتی ندارد و هر بار برایتان لذت‌بخش خواهد بود. حداکثر سرعت در این سورتمه ۴۰ کیلومتر است که نه آن‌قدر زیاد است که بترسید، نه آن‌قدر سرعتش کم است که حوصله‌تان سر برود.
اگر هم دلتان خواست در حین حرکت، منظره‌ای را با دقت بیشتری تماشا کنید، از اهرم‌های کنار صندلی‌تان برای کم‌کردن سرعت استفاده کنید. البته اگر نفر پشت سری‌تان حواسش نباشد یا شیطنتش گل کند، با هم برخورد خواهید کرد.
در پارگ گلابدره علاوه بر این سورتمه جذاب، تفریحات دیگری همچون ماشین‌‌برقی، سافاری وحشت و سینما چهاربعدی وجود دارد که می‌تواند حسابی سرگرمتان کند.
روزهای کاری سورتمه تهران: شنبه – چهارشنبه ساعت ۲ ظهر تا ۷ شب. / پنج‌شنبه و جمعه و سایر ایام تعطیل ۱۰ صبح تا ۷ شب.
۵- عکاسی
دربند از آن محله‌های قدیمی تهران است که هنوز هم، هرچند کم، اهالی بومی دارد. معاشرت با ساکنان این منطقه و عکاسی از سبک زندگی آن‌ها همیشه دلخواه علاقه‌مندان به عکاسی بوده است.
تفریحات حوالی تهران عکاسی از طبیعت چهارفصل دربند هم که دیگر گفتن ندارد و بدیهی است. درختان سرزنده و سربه‌آسمان‌کشیده، کوچه‌باغ‌های خاطره‌انگیز، مردمانی که محله را گز می‌کنند و آبشار و رودخانه خروشان. این‌ها همگی دم‌دست‌ترین و درعین‌حال جذاب‌ترین تصاویری است که در لنز دوربین عکاسان خوش می‌نشینند.
امکانات رفاهی دربند
در محله دربند امکاناتی برای گردشگران فراهم شده است که خوب است آن‌ها را گوشه ذهنتان داشته باشید:
یک مرکز درمانی که برای کمک‌های اورژانسی و ساده می‌تواند کمک‌کننده باشد. این مرکز در خیابان دربند، نرسیده به میدان واقع شده است.
نمازخانه و سرویس بهداشتی عمومی که همان اوایل مسیر است.
برای خواب و استراحت در بین مسیر کوه‌نوردی، پناهگاه شیرپلا و برای اقامت و گردشگری هتل اوسون، که در دره اوسون قرار دارد، امکانات خوبی در اختیارتان می‌تواند قرار دهد.
جای پارک در خیابان‌های منتهی به دربند زیاد است، مگر در ایام پرتردد که احتمالا در این زمان‌ها کمی به دردسر بیفتید.
سوپرمارکت و رستوران هم که تا چشم کار می‌کند، وجود دارد.
بهترین زمان بازدید از دربند
ییلاق‌ها همیشه بهترین میزبانی خود را در بهار و تابستان به نمایش می‌گذارد. دربند هم یکی از ییلاق‌های زیبای تهران است که در زمان‌های گرم، مهربانی‌اش بیشتر است و پذیرایی‌اش مفصل‌تر.
بهترین زمان بازدید از دربندپاییز و زمستان دربند تهران هم بسیار دیدنی است. اگرچه لازم است مجهزتر و راه‌بلد باشید، به‌ویژه اگر قصد کوه‌نوردی دارید. مهم‌ترین توصیه هم بعد از مجهز به‌تجهیزات‌بودن، صعود دسته‌جمعی است.
دربند کجاست؟
برای رفتن به دربند، هم می‌توانید با خودروی شخصی بروید و همان اطراف هم پارکش کنید، هم گزینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی وجود دارد. اگر گزینه دوم انتخابتان است، با بی‌آ‌رتی یا مترو تهران خود را به ایستگاه «تجریش» برسانید و از آنجا هم سوار تاکسی‌هایی شوید که تا خود میدان دربند می‌روند.
دربند؛ پناهگاهی در خود تهران
 
ما پایتخت‌نشین‌ها همیشه از تهران و ترافیک و هیاهویش گله‌مندیم. تا مسافری برایمان می‌آید به این فکر می‌کنیم که تهران دیدنی ندارد و حالا در این تهران پر از آلودگی کجا ببریمش که میزبان خوبی برای مهمانانمان باشیم؟
اما اگر همین دربندِ کنار گوشمان را در شهر دیگری می‌دیدیم، حسابی سرذوق می‌آمدیم و می‌گفتیم: اینجا را ببین! حیف عمری که در تهران تلف می‌کنیم!
بیشتر بخوانید:پیاده روی بر روی پل طبیعت را در بهار هم تجربه کنید
خودمانیم، تهران ما هم کم زیبایی ندارد و فقط کافی است کمر همت برای بیشتر شناختنش ببندیم. پس شما هم اگر جاهای دیدنی دیگری در تهران و اطرافش سراغ دارید، برایمان کامنت بگذارید تا ما هم به سراغش برویم و معرفی‌اش کنیم.
منبع: علی بابا