روز جهانی دست خط چه روزی است؟
روز جهانی دست خط چه روزی است؟

انسان‌ها بعد از آنکه پای روی کره‌ی زمین گذاشتند، خیلی زود احتیاح به راه‌های ارتباطی را حس کردند. همین نیاز سبب خلق زبان و خط شد. نخستین خط در تمدن بین‌النهرین کشف شده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، داشتن دست خط خوب شاید یکی از مهم‌ترین هنر‌هایی می‌باشد که باید آن را تمرین کنیم؛ به خصوص در جهانی که افراد به ظاهر اهمیت می‌دهند و همین دست خط خوب می‌تواند ارتباطات ما را بهتر کند.
بیشتر بخوانید: هنر تذهیب ایرانی را باید به دنیا نشان دهیم 
تاریخچه روز جهانی دست خطخط در طول تاریخ بار‌ها و بار‌ها تغییر چهره داد و مرتب کامل‌تر شد؛ از خط‌های تصویری تا خط‌هایی که امروز می‌شناسیم. دست خط آدم‌ها مثل اثر انگشت، مال خودشان است. یعنی همه انسان‌های روی زمین برای خودشان دست‌خطی دارند.در دهه‌های اخیر و با آمدن کیبوردها، دست خط‌ها در معرض نابودی هستند. حالا همه‌ی ما دست خط‌هایی مانند به هم به نام فونت داریم!با این‌حال نمی‌شود دست خط را دست‌کم گرفت. با همه مزایای تکنولوژی شاید در روز‌هایی دلمان بخواهد به دست خط ذاتی خودمان بازگردیم، بخواهیم با دست‌های خودمان به حروف شکل دهیم. دست خط فقط شکل نوشتن نیست. بلکه راز‌های بسیاری را از ما بر ملا می‌کند و نشان‌دهنده‌ی خصوصیات شخصیتی‌مان است. سال ۱۹۷۷ بود که روز بیست‌وسوم ژانویه را به نام دست خط زدند و آن را روز جهانی دست خط نامیدند.۲۳ ژانویه، روز ملی دست خط در ایالت متحده امریکاست. روز ملی دست خط زمانی برای تجلیل و بزرگداشت نسخه‌های خطی و با ارزش است. نخستین بار در سال ۱۹۷۷ این روز به وسیله انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار در نظر گرفته شد. بیست و سوم ژانویه سالروز تولد جان هانکوک است. هانکوک را به عنوان نخستین و مفیدترین شخص در امضا اعلامیه استقلال آمریکا می‌شناسند.هانکوک در آن هنگام رئیس کنگره قاره بود و امضایش برای تایید نسخه نهایی سند استقلال در سال ۱۷۷۶ خدمت بزرگی به این کشور نمود. دست خط و امضای هانکوک، امریکا را از یک وابسته انگلیسی به یک کشور مستقل تبدیل کرد. به همین علت از سال۱۹۷۷ بیست و سومین روز از نخستین ماه میلادی را به عنوان روز جهانی دست خط نامگذاری کرده‌اند.
خوش خط‌ترین فرد جهانپاراکریتی مالا در روز جهانی دست خط در سال ۲۰۲۰ به عنوان فردی شناخته شد که زیباترین دست خط جهان را دارد. این دختر نپالی بعد ازدیدن انتشار دست نوشته‌هایش در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از این مسئله آگاه شد.تصویر دست نوشته این دختر نپالی در همه جای دنیا پخش شد. او با خطی زیبا نوشته است: نوشتن یک مهارت است، چه برای کودکان و چه بزرگسالان. این ابزار مهم ارتباطی می‌تواند وسیله‌ای برای ارزیابی دانش آموزان حتی در عصر مدرن و رشد فناوری باشد.
 
شیب دست خط و دست نوشتهآیا می‌دانستید که از روی شیب دست خط و دست نوشته می‌توان شخصیت افراد را تحلیل کرد. چنانچه دست خط و دست نوشته شما به سمت راست و بالا شیب داشته باشد، شما شخصی اجتماعی هستید و به آسانی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید. ولی شیب پایین نوشته به معنی این است که ترجیح می‌دهید حریم شخصی خود را حفظ کنید. شما شخصی متمایل به درون گرا هستید.باهوش‌ها اغلب بدخط هستنددست‌خط بد و نامرتب علامتی از هوش بالاست. بعضی از کارشناسان خط می‌گویند دستخط بد نشانه آن است که قلم نویسنده نمی‌تواند با مغزش همگام شود و مغز او سریع‌تر از قلمش پردازش می‌کند. پس چنانچه دست خط قشنگی ندارید ناامید نشوید.در خیلی از موارد دست خط متفاوت و نامرتب مربوط به افراد خلاق و استثنایی است. ولی بد نیست تا حداقل در یک روز از سال که به مناسبت روز جهانی دست خط جشن گرفته می‌شود قدری تمرین نوشتن کنید. با این کار به جز به دست آوردن لذت از گرفتن خودکار در دست می‌توانید قدری تمرین زیبا نوشتن داشته باشید.منبع: بیتوته