پرورش گل سنبل در آب و خاک +فیلم
پرورش گل سنبل در آب و خاک +فیلم

گل سنبل در کناز زیبایی، عطر فوق العاده‌ای هم داردبا اینهمه کاشت آن بسیار راحت است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،یکی از زیباترین اجزای سفره هفت سین، گل سنبل است که به رنگ های مختلف در سفره هفت سین قرار داده می شود.
خاستگاه اصلی این گل، کشور هلند است. گل های سنبل خوش بو هستند و به رنگ های سفید، صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی وجود دارند.
گل سنبل عطر فوق العاده ای دارد و این عطر آن باعث شده که همه به این گل زیبا علاقه مند بشوندخوشبختانه کاشت پیاز این گل بسیار آسان است.
گل سنبل در ایران به دو دسته ایرانی و هلندی تقسیم می‌شود که سنبل ایرانی تعداد گل‌های موجود بر روی ساقه گل دهنده کمتر و فاصله گل‌ها زیاد است اما در سنبل هلندی تعداد گل موجود بر روی خوشه زیاد و به‌صورت متراکم قرار دارند.
 این گیاه گل معروف روزهای عید است و بسیار لذت بخش است که خود آنرا کاشته و برای سفره هفت سین نوروزی پرورش دهید.
تهیه پیاز گل
برای کاشت و پرورش گل سنبل، چند روز مانده به عید می توانید به یکی از گلخانه ها و گل فروشی ها مراجعه کنید و پیاز این گل را خریداری کنید. سنبل می تواند در آب، خاک گلدان و خاک باغچه پرورش یابد.
پیازهای سنبل را با توجه به نحوه استفاده از آن به روشهای مختلف می‌کارند . اگر برای گل شاخه بریده و زیاد کردن بخواهند آنها را در هوای آزاد  و بر روی زمین کاشته و برای تزئین اتاقها و سالن در گلدان یا ظروف آب می‌کارند .
کاشت سنبل در آب

پیاز مخصوص و ظرف مناسب را از گل فروشی خریداری کنید تا در مراحل رشد گل، ساقه آن آسیب نبیند.
برای کاشتن پیاز سنبل در آب ، پیاز را در ظرف پر از آب بگذارید و مقدار کمی خاک ذغال روی آن بریزید و مراقب باشید قبل از بیرون آمدن برگهای گیاه پیازها کاملا ریشه های خود را در آب منتشر کرده باشند .
این گیاه را در تاریکی قرار دهید، ریشه را به تنهایی نیزمی توانید از نور دور نگه دارید.
فقط ریشه باید در آب باشند و لازم نیست ساقه ها در آب بمانند.
استفاده از زغال سبب می شود که آب فاسد نشود.
می توانید به جای استفاده از خاک زغال از یک قطعه کامل زغال استفاده کنید. برای شناور نبودن زغال در آب زغال را قبل از استفاده، چند روز در آب خیس کنید. با این کار زغال تمیز شده و آب را کثیف نمی کند.
بهترین فصل برای کاشتن پیازهای سنبل در گلدان یا ظروف آب ماه آبان و آذر است
نحوه کاشت گل سنبل
کاشت گل سنبل برخلاف تصور بسیار آسان است و این ناشی از زیبایی خاص این گل است و اگر بعضی از نکاتی را که در ذیل اشاره خواهیم کرد را رعایت کنید می توانید گل سنبل در منزل خود به راحتی بکارید.
آبیاری گل سنبل :     متوسط – زمان خشک شدن خاک
نور گل سنبل :  نور زیاد و مستقیم خورشید
کود گل سنبل :  ۱۰ درصد کود دامی نسبت به خاک
زمان کاشت گل سنبل :      اواخر پاییز
خاک مناسب برای گل سنبل :     ۷۰% ماسه و مابقی خاک برگ
مدت زمان جوانه زنی گل سنبل : یک تا یک ماه و نیم
زمان گلدهی گل سنبل :     ۳ هفته بعد از جوانه زنی•
طرز کاشت گل سنبل در باغچه :
کاشت پیاز گل سنبل مانند اکثر گلهای پیازها اواخر پاییز صورت گرفته و حتما باید دوره سرمایی را طی کند. برای کاشت پیاز گل در باغچه یا محیط باز ، مکانی را در نظر بگیرید که  روزانه حدود ۵ ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند .
گل سنبل در سایه نیز امکان رشد دارد ، ولی از کیفیت شکوفه های آن کاسته می شود.
برای کاشت باید خاک باغچه را تا عمق ۳۰ الی ۳۵ سانتیمتری گود برداری کرد ، و سپس به عمق ۱۰ سانتیمتر ته گودال را با خاک برگ و یا پیت ماس و یا کمپوست برای زهکشی بهتر خاک پر کرد. پیاز را در عمق ۱۵ الی ۲۵ سانتیمتری زمین بکارید.
برای اینکه بتوانید از پیاز گلها در سال بعد نیز استفاده کنید و همچنین رشد گلها مطلوب تر باشد فاصله آنها از یکدیگر را حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر در نظر بگیرید.
پس از کاشت آنها را یک بار آبیاری کنید و برای آبیاری های بعدی ، معمولا بارش های پاییزی و زمستانی ، رطوبت کافی را در اختیار گیاه قرار می دهد.
در صورت وقفه طولانی در بین بارش ها می توانید از آبیاری دستی بهره بگیرید . نکته: در هنگام کاشت پیاز سنبل به خاطر اسیدی بودن پوسته آن دستکش بپوشید تا دستان شما آسیبی نبینند .
زمان گل‌دهی پیاز گل در فضای باز نسبت به کاشت در گلدان کمی دیر تر است. با گرم شدن هوا سنبل به گل می‌نشیند.
زمان کاشت بذر گل سنبل
روش کاشت پیاز گل سنبل در گلدان :
پس از تهیه و خرید پیاز گل ، گلدانی با دهانه ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر با ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر انتخاب کنید. در کف گلدان حتما سوراخ های مناسب ایجاد کنید و مطمئنا باشید گلدان دارای زهکشی مناسبی است. گلدان را با خاک سبک و زهکشی مناسب مخلوطی از خاک برگ پوسیده و ماسه(قسمت بیشتر خاک مورد نیاز این گل باید ماسه باشد.
حدود ۷۰% ماسه و مابقی خاک برگ ،کوکوپیت و یا پیت ماس)
بهترین خاک برای کاشت گل سنبل در گلدان خاک خیلی سبک و مملو از مواد پوسیده باین ترتیب : ۵ قسمت خاک رسی و شنی ۳ قسمت کود کاملا پوسیده و ۲ قسمت ماسه شسته است.
در صورتی که پیاز دوره سرما را طی نکرده باشد ، پیاز را طوری در گلدان می کاریم تا نوک پیاز در سطح گلدان باشد و اطراف آن را با خاک سبک می‌پوشانیم.
گلدان را یکبار آبیاری می کنیم و سپس گلدان را در مکانی سرد و تاریک مانند انبار و گاراژ (زیر ۹ درجه سانتیگراد) به مدت ۱۰ هفته نگهداری می کنیم .
برای در امان ماندن از نور می توان روی گلدان ها را با مالچ پوشاند تا در برابر تغییرات روشنایی و سرما مقاومت داشته باشد . سپس گلدان را آبیاری می کنیم و در دفعات بعد با خشک شدن سطح خاک اقدام به آبیاری بصورت کم ( غرقاب کردن گلدان اشتباه است و باعث پوسیدگی پیاز گل می شود) تا حدی که خاک مرطوب شود آبیاری می کنیم .
پس از یک تا یک ماه و نیم پیازها کاملا ریشه کرده و جوانه برگها نوک پیاز پدیدار شود .
هنگامی که گیاه شروع به سبز شدن کردند و ارتفاع آنها به ۳ الی ۵ سانتیمتر رسید می توان آنها را به فضای داخل خانه در فضای روشن و بدور از تابش مستقیم و در دمایی حدود ۱۵ درجه می توان نگهداری کرد.
زمانی که ارتفاع ساقه گل به ۱۰ سانتیمتر رسید می توان گیاه را در معرض تابش نور خورشید قرار داد . گیاه معمولا بعد از ۳ هفته شروع به گل‌دهی می کند .در این مدت آبیاری منظم باید صورت گیرد.
نکته: دقت شود آب در پای گلدان ریخته شود و از پاشیدن آب بر روی برگها خود داری شود که این امر موجب پوسیدگی گلها می شود.
برای تنظیم دوره گل‌دهی می توان شرایط دمایی را تغییر داد تا گیاه دیرتر و یا زودتر به گل بنشیند . البته این امر پس از سبز شدن و سپری شدن دوره سرما دهی گیاه صورت می گیرد.
بیشتر بخوانید:آموزش پرورش و تکثیر گل کروتون +فیلم
 در صورتی که می‌خواهید در ایام نوروز پیاز سنبل شما به گل بنشیند در اواخر ماه بهمن گلدان خود را به مکانی گرمتر انتقال دهید. به نسبت افزایش دما پیازهای شما زودتر به گل‌دهی می رسند. طرز کاشت گل سنبل برای عید
طرز نگهداری گل سنبل :
نور: سنبل به نور زیادی نیاز دارد مخصوصا در زمان گلدهی پس اگر درون منزل نگهداری می کنید پرنور ترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید مثلا کنار پنجره جنوبی
 آبیاری: سنبل به آبیاری زیادی احتیاج ندارد هر وقت که سطح خاک خشک شد آبیاری کنید مواظب باشید آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز می‌شود.
 نگهداری : سنبل یک گل دایمی نیست پس نباید انتظار داشته باشید این گل همیشه بماند دوام گل نهایتا یک ماه می‌باشد اما بعداز از بین رفتن گل پیاز آن را از خاک بیرون  بیاورید و ساقه آن را قطع کنید در محلی خشک و تاریک بگذارید تا سال آینده هم می‌توانید بکارید و سبز می‌شود کود دهی: نیازی ندارد اما در صورت امکان مقداری ( ۱۰ درصد) کود دامی یا ورمی به خاک آن در زمان کاشت اضافه کنید.
خاک : خاک مناسب برای سنبل کوکوپیت و پیت ماس می‌باشد یا اینکه مخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه
منابع : نازبو، نمناک
سخنان کارشناس گل وگیاه درباره پرورش سنبل

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی