آموزش کامل طرز تهیه آش سبزی شیرازی خوشمزه و مقوی برای صبحانه
آموزش کامل طرز تهیه آش سبزی شیرازی خوشمزه و مقوی برای صبحانه

طرز تهیه آش سبزی شیرازی آش سبزی شیرازی یکی از آش های معروف ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد. این آش در شهرهایی مثل شیرازی و سبزوار از محبوبیت بیشتری برخوردار است. جالب است بدانید آش سبزی بیشتر برای صبحانه و عصرانه طبخ می شود. در ادامه با طرز تهیه آش سبزی شیرازی با می […]

طرز تهیه آش سبزی شیرازی

آش سبزی,طرز تهیه آش سبزی,دستور پخت آش سبزی بدون گوشت

آش سبزی شیرازی یکی از آش های معروف ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد. این آش در شهرهایی مثل شیرازی و سبزوار از محبوبیت بیشتری برخوردار است. جالب است بدانید آش سبزی بیشتر برای صبحانه و عصرانه طبخ می شود. در ادامه با طرز تهیه آش سبزی شیرازی با می پاتوق همراه باشید.

مواد لازم آش سبزی سبزواری
سبزی آشی۴۰۰ گرم
نخود۱۰۰ گرم
عدس۱۰۰ گرم
لوبیا قرمز۱۰۰ گرم
برنج۱۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
پیاز داغ۳ قاشق غذاخوری
ترخان خشک۲ قاشق غذاخوری
گوشت سردست گوسفندی با استخوان۵۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه و زرد چوبه و فلفل قرمزبه میزان لازم

آش سبزی شیرازی,آش سبزی اصفهان,آش سبزی آبادان,آش سبزی خوشمزه برای صبحانه

طرز تهیه آش سبزی

برای تهیه آش سبزی خوشمزه ابتدا هر کدام از حبوبات را شب قبل جداگانه در کاسه ای از آب خیس کنید و در صورت امکان چندبار آب آنها را بیرون بریزید ومجددا آب روی آنها بریزید.این کار باعث از بین رفتن نفخ حبوبات و نرم تر شدن آنها میشود

میشود تمامی حبوبات را یک جا در قابلمه ای بریزید و روی آن ها آب و نمک بپاشید و روی اجاق با حرارت ملایم بگذارید تا حبوبات بپزند .اما من این روش را توصیه نمیکنم زیرا نخود دیر پز تر از لوبیاست و لوبیا دیر پز تر از عدس است و این که تمامی حبوبات را یکدفعه در یک قابلمه بریزید و بخواهید در یک زمان همگی آنها بپزند روشی درست نیست ،زیرا در این روش اگر صبرکنیم که نخود پخته شود صد در صد عدس له شده ای خواهید داشت.

پس برای آنکه حبوبات هر کدام به اندازه پخته شوند هر کدام را در قابلمه ای کوچک و جدا از هم بریزید و آب و مقدار کمی نمک به آنها اضافه کنید و بگذارید تابا حرارت ملایم کاملا بپزند.

سپس پیاز را پوست بگیرید و بشورید و خرد کنید و گوشت را در قابلمه ای بگذارید و پیاز و ۱لیتر آب و زردچوبه،فلفل قرمز را به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید تا گوشت خوب پخته شود . برنج را نیز جدا میپزیم.میتوانید هم کته درست کنید هم آبکش اما من کته را انتخاب میکنم.

تره ، ترخون و شوید را پاک کنید و بشویید و یا در خرد کن بریزید تا یکدست خرد شوند و یا روی تخته آشپزخانه با چاقو خرد کنید و در تابه ای بریزید و تفت دهید تا آب آن کاملا کشیده شود و سبزی رنگش تغییر کند.

پس از آنکه حبوبات همگی پخته شدند آنها را در قابلمه ای بریزید و برنج پخته شده را به ان بیفزایید همچنین سبزی تفت داده شده را نیز اضافه کنید.گوشت پخته شده را از قابلمه خارج کنید و گوشهای آن را از استخوانها جدا کنید و خوب بکوبید و به همراه آب گوشت به مواد در قابلمه اضافه کنید و با حرارت ملایم اجازه دهید تا آش سبزی چند جوش بزند و بپزد.

در شیر جوش کمی روغن بریزید و حرارت را کم کنید تا روغن بمرور زمان داغ شود،سپس نیمی از پیاز داغ تان و زردچوبه،فلفل به هر میزان که تمایل دارید در روغن داغ بریزید و تفت دهید،هنگامی که بوی خامی زردچوبه را دیگر احساس نکردید شیر جوش را بردارید و مایع پیاز داغ را در آش بریزید.توجه داشته باشید داغ در آش در حال جوش بریزید.

در آخر ۱/۳ از آش را در ظرفی دیگر بریزید و خوب بکوبید سپس به قابلمه اصلی به آش بیفزایید و تامل کنید تا آش چند جوش بزند تا کاملا به اصطلاح جا بیفتد سپس در ظرف مورد نظر سرو کنید و با باقی پیاز داغ تان آن را تزئین کنید و نوش جان کنید.

این آش خوشمزه را کمتر کسی به عنوان وعده اصلی تهیه می کند و بیشتر به عنوان صبحانه یا عصرانه تهیه و نوش جان می شود. این آش یکی از مقوی ترین و سالم ترین آش های ایرانی است که می توانید از ان به عنوان میان وعده هم استفاده کنید.


پیشنهاد مدیر : آش ترخینه » آش کشک » آش رشته » آش جو

3.5/5 - (37 امتیاز)