اولین بار چه کسی خانه خدا را شست؟
اولین بار چه کسی خانه خدا را شست؟

گفته می‌شود که پیامبر اعظم (ص) بنیانگذار شست‌وشوی خانه خدا بود و این سنت خجسنه از صدر اسلام همچنان پابرجاست؛ تا جایی که هر ساله دو بار درسال کعبه با آب زمزم و گلاب کاشان شست‌وشو می‌شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، مراسم شست‌وشوی خانه خدا در سال دو بار برگزار می‌شود؛ یک بار در آغاز ماه شعبان و بار دیگر نیمه محرم. پرده خانه خدا نیز همزمان با روز عرفه هر سال تعویض می‌شود.کعبه با آب زمزم و گلاب شست‌وشو می شودهمچنین برای شست‌وشوی کعبه، پله‌هایی در ورودی خانه خدا که بالاتر از سطح زمین است، قرار داده شد و برخی از متولیان مسجدالحرام و مقامات سعودی با باز کردن در خانه خدا وارد این مکان مقدس می شوند و با آب زمزم و گلاب اقدام به شست‌وشوی خانه خدا می کنند. اولین بار چه کسی خانه خدا را شست‌وشو داد؟مراسم شست‌وشوی خانه خدا از صدر اسلام تاکنون مورد توجه قرار داشته و گفته می‌شود که اولین بار پیامبر اعظم (ص) خانه خدا را شست‌وشو داد؛ به طوری که پس از فتح مکه مکرمه، حضرت محمد (ص) به بلال حبشی فرمود تا بالای کعبه رفته و ندای اذان سر دهد. همچنین مسلمانان با لباس‌های تمیز و آب زمزم، خانه خدا را چه داخل آن و چه بیرون را شستند تا آثار مشرکان از آن پاک شود. در روایاتی به نقل از یکی از اصحاب پیامبر (ص) آمده است: «به همراه پیامبر خدا (ص) به درون کعبه وارد شدم. حضرت تصویرى را در آنجا دیدند. پس ظرف آبى را طلب کردند. آن را براى ایشان حاضر کردم. حضرت با آب شروع به محو کردن تصویر کردند».البته ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا قبل از آن کسی کعبه را شست‌وشو نداده بود؟ دلیل شست‌وشو نشدن خانه خدا قبل از پیامبر اعظم (ص)، مشخصات فیزیکی کعبه است؛ چرا که خانه خدا اوایل دیوار‌هایی از سنگ داشت و سنگچین شده بود و سقفی هم نداشت. علاوه بر این، زمین داخل کعبه از شن و ریگ بود. اما پس از ساختن دیوار بر خانه خدا و قرار دادن سقف، نیاز به شست‌وشو و غبارروبی حس شد و پیامبر اعظم (ص) نخستین بار اقدام به شست‌وشوی خانه خدا کردند.ارسال سالانه ۸۰ لیتر گلاب به عربستان برای شستن خانه خدا  در سال‌های دور خانه خدا با آب زمزم و گلاب از مصر و گاهی عربستان شست‌وشو می‌شد که با توافق ایران و عربستان، از سال ۱۳۷۲ گلاب ناب ایران از کاشان به عربستان ارسال می‌شود.
سالیانه ۸۰ لیتر گلاب برای شست‌وشوی خانه خدا تحویل داده می‌شود که در دو مرحله و هر بار ۴۰ لیتر برای شست‌وشو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مراسم شست‌وشوی خانه خدا، علاوه بر مقامات سعودی، سفرای کشور‌های مختلف نیز دعوت می‌شوند و این مراسم باشکوه خاصی برگزار می‌شود.  داخل کعبه برق‌کشی نداردیکی دیگر از نکات جالب از داخل خانه خدا، نبود برق‌کشی در آنجاست. گفته می‌شود که کعبه برق کشی نشده و داخل خانه خدا برقی وجود ندارد و فقط فانوس یا به نوعی چراغ‌هایی در آن در نظر گرفته شده است.همچنین با توجه به بسته بودن در‌های کعبه و شدت گرمای مکه مکرمه، داخل خانه خدا گرم است و وسایل سرمایشی خاصی نیز در آنجا وجود ندارد. با این وجود، در زمان باز کردن در‌های خانه خدا، بر پله‌هایی که تعبیه می‌شود، کولر‌های گازی قوی پیش‌بینی شده تا هوای داخل کعبه را خنک کرده و هوای تازه وارد آنجا شود. همچنین بر ستون‌های موجود در داخل کعبه، پارچه‌هایی سبز رنگ قرار داده شده که بر آن عباراتی همچون لا اله الا الله و محمد رسول الله (ص) نقش بسته است.