چرا کار تیمی برای کودکان مهم است؟ +فیلم
چرا کار تیمی برای کودکان مهم است؟ +فیلم

داشتن روحیه کار تیمی به کودک شما کمک می‌کند نه تنها در مدرسه، بلکه در طول زندگی خود موفق شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من کلر هالزی روانشناس بالینی و مشاور ​معتقد است: “کنار آمدن و تعامل با دیگران، عنصر اصلی بسیاری از امور زندگی است.” کودکان باید یاد بگیرند که چگونه داده یا چیزی را به دیگران انتقال دهند یا از آن‌ها بگیرند. چگونه چیزی را با دیگران به اشتراک بگذارند، به نوبت بایستند، با قدرت بازی کنند و افراد دیگر را برای جبران خلأها در کنار خود داشته باشند. این یک مهارت اصلی اجتماعی است.”ایان برمبر می‌گوید: “صرف نظر از سن؛ این یک مهارت حیاتی برای همه است. کودک هر کاری را هم در نهایت به عنوان شغل خود انتخاب و آن را انجام می‌دهد، باید بتواند با افراد دیگر کار کند و با آن‌ها تعامل داشته باشد. آن‌ها همچنین باید قادر باشند با دیگران ارتباط برقرار کنند، چه با اعضای خانواده، دوستان، همسایگان، همکاران یا مشتریان. و این توانایی‌ها را در حین انجام کارهای گروهی می‌آموزند.”
یادگیری و انجام کار در قالب یک تیم به کودک کمک می‌کند تا انواع مهارت اجتماعی کودک مانند صبر، همدلی، ارتباط، احترام به دیگران، سازش و تحمل را در خود تقویت کند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند اعتماد به نفس خود را افزایش داده و به افراد دیگر اعتماد کنند. اهمیت کار گروهی در کودک ، به جای انجام بازی‌های تک نفره و همیشگی شامل موارد بسیاری است که برخی از آن‌ها عبارتند از:
اهمیت کار گروهی در کودک
یکی از مهم‌ترین وظایفی که هرکدام از ما به‌عنوان عضوی از جامعه به عهده‌ داریم، مشارکت در کارهای اجتماعی و رسیدگی به اموری است که به همه اعضای جامعه تعلق دارد. بخش بزرگی از وظایف ما در جامعه، در قالب مشارکت در کار گروهی است.
حتماً می‌دانید که متأسفانه مفهوم کار تیمی در جامعه ما به‌خوبی جا نیفتاده است. هیچ‌کدام از ما در کودکی کار تیمی را به‌صورت مفهومی مستقل و البته مهم یاد نگرفته‌ایم و همین مسئله دلیلی بر اجرای ناقص وظایف ما در عرصه مشارکت جمعی است. به همین دلیل آموزش صحیح این مفهوم به کودکان از سنین ابتدایی، اهمیت ویژه‌ای دارد.
کودکان با یادگیری کار گروهی، می‌توانند در سه دسته از مهارت‌های خودشان پیشرفت کنند؛ مهارت‌های فردی، مهارت‌های جمعی و جامعه‌پذیری، خودباوری و اعتماد به نفس .
کودکان با آموزش کار گروهی می‌توانند توانایی‌هایشان را با همکاری سایر اعضای گروه به اشتراک بگذارند و در جریان کار گروهی مهارت‌هایشان را تکمیل کنند. به انجام رساندن وظایف مختلف، وظایفی که کودک به‌تنهایی قادر به انجام آن‌ها نبود، به کودک اعتمادبه‌نفس و خودباوری می‌بخشد.
کار تیمی در کودکان آن‌ها را با مفهوم همکاری، مشارکت و دوستی آشنا می‌کند. آن‌ها در جریان گروه، هماهنگی و سازش را آموزش می‌بینند. آن‌ها یاد می‌گیرند با عقاید متفاوت و سلیقه‌های مختلف کنار بیایند و به آن‌ها احترام بگذارند. دفاع از حقوق شخصی و درعین‌حال رفاقت یکی دیگر از ثمرات مثبت کار گروهی در کودکان است که آن‌ها را برای ورود به جامعه و جامعه‌پذیری آماده می‌کند.
بهترین زمان برای آموزش مفهوم کار گروهی در کودکان اواخر سنین پنج و اوایل شش‌سالگی است. در این سنین کودکان کمی از پوسته فردمحوری خودشان بیرون می‌آیند و لازم است که مفهوم مشارکت در فعالیت دسته‌جمعی را به‌خوبی یاد بگیرند.
چند نکته مهم که باید به آن توجه کنید:
در جریان آموزش کار گروهی در کودکان باید به نوع شخصیت آن‌ها توجه کنید و فعالیتی را به آن‌ها واگذار کنید که باشخصیتشان تطابق داشته باشد. انجام کارهایی که باشخصیت کودکان جور نباشد به آن‌ها تجربه تلخی منتقل می‌کند و ممکن است نتیجه معکوس در پی داشته باشد.
کودکان باید یاد بگیرند که چه‌کارهایی را به‌صورت انفرادی و چه‌کارهایی را به‌صورت گروهی انجام دهند. افراط‌وتفریط در هرکدام از این فعالیت‌ها می‌تواند به نتایج نه‌چندان خوشایند منجر شود.
اولین قدم آموزش، مشاهده است. کودکان باید نتیجه ثمربخش کار گروهی را به چشم ببینند. در خانه در همه امور باهم مشارکت داشته باشید و تقسیم وظایف را به‌صورت عملی به کودکتان بیاموزید.
در صورت موفقیت در کار گروهی کودکتان را تشویق کنید. کودکتان باید بداند که دستاوردهای شخصی در درجه اهمیت پایین‌تری نسبت به دستاوردهای گروهی قرار دارد.
بر روند تقسیم وظایف در گروه میان کودکان نظارت کنید. اگر تقسیم وظایف به‌درستی انجام نشود می‌تواند نظم گروه را به هم بزند یا اعتمادبه‌نفس را از کودک بگیرد و تجربه کار گروهی در کودکان به‌صورت یک خاطره
چگونه فعالیت گروهی را به کودکان آموزش دهیم؟
 لازم است که کودکان در سنین پیش‌دبستانی با مفهوم مشارکت دسته‌جمعی و عضویت در گروه آشنا شوند تا در مدرسه بتوانند وظایف پیچیده‌تری را در قالب کار گروهی به عهده بگیرند. آموزش این مفهوم به کودکان از مفاهیم ساده‌تر شروع می‌شود و کم‌کم کودکان آمادگی پذیرش نقش‌های پیچیده‌تر را پیدا می‌کنند. چطور؟

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
 
منبع: وبگاه ذهن و همشهری آنلاین