شما چند کلاس سواد رسانه دارید؟
شما چند کلاس سواد رسانه دارید؟

زمانی بی سوادی معضل بزرگی برای جامعه محسوب می‌شد، اما اکنون در عصر فضای مجازی معضل بی سوادی رسانه‌ای خودنمایی می‌کند که می‌توانید براحتی از آن رهایی یابید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،  سواد رسانه یا سواد رسانه ای همان دانشی‌ست که همه ما در هر لحظه از زندگی به آن نیاز داریم، چرا؟! چون تک تک لحظات زندگی انسان امروزی درگیر پیام های مختلف حقیقی و مجازیست و این پیام ها زندگی و سبک زندگی ما را تغییر خواهند داد.
حجم پیام در پست های اینستاگرامی، پیام های تلگرام و ایتا، سایت ها و شبکه های مختلف مجازی و اجتماعی چه اثری در ذهن ما می گذارند؟ روش دریافت و تحلیل این پیام ها چیست؟ اصلا چگونه می توانیم امنیت خود را در فضایی که مملو از جاسوسی و … است، حفظ کنیم؟
تا بحال از رسانه و شبکه های مجازی هرچه گفتیم و شنیدیم فقط از آسیب ها بود، اما واقعا، انصافا! فرصت های این شبکه ها را اصلا می شناسیم؟ آینده خوبی که می توانیم با همین ابزار برای خود رقم بزنیم را می دانیم؟!
نه! چند حرفه؟! ۲ حرف …همین دو حرف را هم خیلی ها نمی توانند در فضای مجازی بزنند.
بسیاری از بیراهه رفتن ها و به بن بست خوردن ها در کوچه و خیابان های مجازی،نتیجه نگفتن تنها دو حرف است. نه!
قدرت نه گفتن در رسانه ها
کلمه ای جادویی که با گفتن به موقع آن میشود آرامش روح و ذهن را به خود هدیه داد.رسانه ها و فضای مجازی با آن همه جذابیت و سرگرمی که هر لحظه حس کنجکاوی انسان ها را قلقلک میدهند،بستری بسیار راحت برای افرادی فراهم کرده است که قصدشان از حضور در این شبکه ها ،فریب و استفاده از انسان های ساده و یا بدون اعتماد به نفس است.
افرادی که در نتیجه یک ذهنیت غلط اینطور فکر میکنند که درخواست رد دادن به تقاضای دیگران،میتواند وجهه ی آن ها را خراب کند؛ به راحتی در  این دام های مجازی گرفتار خواهند شد.
بدون اینکه لحظه ای به این موضوع فکر کنند که برای حرف و طرز فکر چه چیزی و چه کسی نگرانند؟در صورتی که ارامش خیال خودشان و آسایش روحشان از هر چیزی مهمتر است.
نه گفتن هم یک مهارت است که برای به دست آوردنش باید تمرین کرد.اولین قدم برای تربیت رسانه ای هم شروع با درخواست های بیجای افراد نزدیک است.
بیشتر بخوانید:چگونه اخبار جعلی را تشخیص دهیم؟
در واقع اصل آموزش رسانه‌ای درباره سوال پرسیدن است و نه جواب گرفتن است
این مسئله را نباید فراموش کنید که حتی اگر نسبت به یک موضوع و یا یک رسانه‌ خاص احساس شدیدی دارید (مثبت یا منفی)، باید به دیگران این فرصت را بدهید که به طور مستقل به نتیجه‌گیری‌های خود برسند. این امر به ویژه هنگامی اهمیت دارد که با مسائلی مانند کلیشه‌های رایج برخورد می‌کنید. چیزی که شما و دیگران احتمالا از قبل عقاید محکمی درباره آن دارید: شما باید با حفظ ذهنیت باز و استفاده از تحلیل‌های انتقادی جلو بروید و نگذارید احساسات شما را تحت تاثیر قرار دهند و منجر به نتیجه‌گیری شوند.
با تصور این که «مهم نیست» مبارزه کنید
معمولا افراد با گفتن این که «این فقط یک برنامه تلویزیونی است» و یا این که «حالا یک بازی کامپیوتری که مهم نیست» و جملات و تصورات مشابه سعی می‌کنند از صحبت کردن در مورد پیامدهای محصولات رسانه‌ای خودداری کنند. در این مواقع باید به افراد خاطر نشان شود که محصولات رسانه‌ای حتی زمانی که سازندگان آنها لزوما منظوری نداشته‌اند نیز می‌توانند معنی داشته باشند. ما به رسانه‌ها تکیه می‌‎کنیم تا در مورد جهان اطراف به ما بگویند. بنابراین، آنچه رسانه‌ها به تصویر می‌کشند بسیار حائز اهمیت است، حتی اگر در ظاهر چنین نباشد. به عنوان مثال، تحقیقات معتبر نشان داده‌اند که رسانه‌ها می‌توانند بر نحوه دید ما به دیگران و دید ما نسبت به خودمان اثر بگذارند، حتی اگر متوجه آن نشویم – چیزی که به عنوان «تعصب ضمنی یا ناخودآگاه» شناخته می‌شود. نشان داده شده است که حضور و یا عدم حضور گروه‌های مختلف در رسانه بر احساس مردم نسبت به این گروه‌ها تأثیر می‌گذارد. منبع ۱: سایت سواد رسانه منبع ۲: سایت پرتو ترویج

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی