مراقب لثه هایتان باشید تا آرتروز نگیرید
مراقب لثه هایتان باشید تا آرتروز نگیرید

مدت ها است که پزشکان طی مطالعات خود و به تجربه دریافتند: بیماران مبتلا به بیماری های لثه اغلب به درمان آرتریت روماتوئید پاسخ نمی دهند. دلیل این موضوع تاکنون مشخص نشده بود اما مطالعات جدید موفق به شناسایی ارتباط مستقیم این دو بیماری شد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد:درمان بیماری لثه می ‌تواند با از بین بردن باکتری‌ های دهان که به جریان خون نشت می ‌کنند، از تشدید التهاب مفاصل جلوگیری کند.

محققان دانشگاه راکفلر توضیح می ‌دهند: آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که بدن به سلول های خود حمله می ‌کند. در افراد مبتلا به بیماری های لثه، باکتری ‌هایی که به جریان خون نفوذ می ‌کنند، یک پاسخ ایمنی را فعال می ‌کنند که در نهایت پروتئین ‌های سالم بدن را هدف قرار می ‌دهد که منجر به شعله ‌ور شدن التهاب در مفاصل می ‌شود.
پروفسور دانا اورنج، پژوهشگر تحقیقات بالینی در آزمایشگاه رابرت بی. دارنل، در این رابطه می گوید: اگر باکتری های دهان وارد بدن شده و مکرراً پاسخ های ایمنی مربوط به آرتریت روماتوئید را تحریک کنند، می تواند درمان آرتروز را دشوارتر کنند. وقتی پزشکان با بیماران آرتریتی مواجه می‌شوند که به درمان پاسخ نمی ‌دهند، باید مطمئن شوند بیماری های زمینه‌ ای لثه را که کاملاً قابل درمان است، در آن ها وجود ندارد.
برای بررسی دقیق این موضوع، آزمایشگاه دارنل گروه کوچکی از بیماران مبتلا به آرتریت را برای چندین سال مورد بررسی قرار داد. پژوهشگران در این مطالعات به امید یافتن تغییرات ژنتیکی که به ملتهب شدن دردناک مفاصل کمک می ‌کند، نمونه‌ های خونی بیماران را به صورت هفتگی جمع ‌آوری کردند. در طول مطالعه، آن ها متوجه شدند که دو فرد بیمار در این گروه مبتلا به بیماری پریودنتال متوسط تا شدید هستند. این بیماران دوره ‌های مکرری از باکتری ‌های دهانی داشتند که حتی زمانی که جراحی دندان انجام نمی ‌دادند به جریان خونشان راه پیدا می‌ کرد.
پروفسور اورنج خاطرنشان می کند: بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید معمولاً در جریان خون خود آنتی بادی های خاصی دارند که اتو آنتی بادی نامیده می شود. در بسیاری از موارد، اتوآنتی بادی ها به طور خاص پروتئین هایی را هدف قرار می دهند که نشانه های سیترولیناسیون را بروز می دهند. سیترولیناسیون فرآیندی است که در آن یک اسید آمینه در پروتئین به اسید آمینه دیگری تغییر می کند.
یافته های این تیم مطالعاتی همچنین نشان داد: باکتری‌ های دهان در خون نیز مانند پروتئین ‌هایی که اتو آنتی‌ بادی ‌ها در بیماران مبتلا به آرتریت را هدف قرار می‌ دهند، در دهان دچار این فرایند می ‌شوند.
محققان بر این باورند: این فرایند توضیح می دهد که چرا درمان های روماتیسم و آرتروز اغلب برای بیمارانی که مشکلات لثه دارند شکست می خورند. در واقع اگر لثه‌های آلوده به طور مداوم باکتری‌هایی را آزاد کنند که پاسخ ایمنی را تحریک می ‌کنند، تاثیر داروهای آرتریت بسیار کمتر می ‌شود. به بیان ساده، درمان نکردن بیماری لثه در ابتدا مانند این است که قبل از شروع سفر دریایی، سوراخی را در یک کشتی ایجاد کرده و به آن توجه نکنید.
خوشبختانه بیماری های لثه کاملاً قابل درمان هستند و توصیه می شود بیماران دارای مشکلات التهاب مفاصل قبل از شروع درمان این بیماری، کلیه مشکلات لثه و دندان های خود را برطرف کنند.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Science Translational Medicine منتشر شده است.
مترجم: فاطمه کردی